آموزش تاریخ، آموزش زندگی است

به گمانم رسید که «آموزش تاریخ» را از تجارب زندگی معلمی خود آغاز کنم که تاکنون بیش از 50 سال بدان پرداخته ام. قریب مهرماه 1338 بود که پس از فراغت از دانشسرای عالی (1338 ـ 1335) به شهرستان شهرکرد رفتم که هنوز رابطه ی خود را با اصفهان قطع نکرده بود و اداره ی فرهنگ چهارمحال و بختیاری ضمیمه ی شهر بزرگ و تاریخی اصفهان بود. از نوادر اتفاقات، در دنیای کم تحرک آن روز، یکی هم این بود که به فاصله ی کمی، به اداره ی کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری مبدل شد.

مسأله آموزش تاریخ و چند پرسش

آموزش تاریخ در اشکال متجددانه‌ی آن در قرن نوزدهم اساس نهاده شد. تا پیش از این زمان، به‌رغم وجود مکاتب تاریخ‌نگاری در تمام حوزه‌های تمدنی بشر، معلم و درس و مشقی مستقل به نام تاریخ در هیچ‌یک از نظام‌های آموزشی ماقبل تجدد واجد معنا و مفهوم نبود. به دیگر سخن، گرچه تا پیش از قرن نوزدهم پرشمار مورخانی در دامن تمدن‌های یونانی، چینی، هندی، اسلامی و اروپای جدید می‌زیستند، لیکن هیچ مورخی تا قبل قرن نوزده و بیست با درک محضر استادی که صرفاَ آموزگار تاریخ باشد یا با نشستن پشت میز کلاسی که عنوان تاریخ بدان اطلاق شود، به مقام مورخی نایل نشد.

آموزش تاریخ شفاهی در ایران،شکافی دو سویه

تاریخ شفاهی یک رشته، روش و نگرش مدرن و تا اندازه ای برآمده از تکنولوژی است که زادگاه امروزی آن مغرب زمین می باشد. این پدیده تاریخی دنیای مدرن نیز بسان بسیاری دیگر از مقولات فرهنگی مرتبط با مدرنیته، از طریق ترجمه، وارد فضای فرهنگی و دانشی ایران شده است. اما یک اتفاق شگفت، این پدیده غربی را با دیگر موارد مشابه آن در ایران متمایز کرده است و آن سبقت گرفتن موارد تجربی و عملی تاریخ شفاهی نسبت به مبانی نظری و تئوریک آن است. فکر می کنم ادعای من نیاز به موشکافی و توضیح بیشتری داشته باشد.

موانع آموزشی از منظر روایتهای تاریخ شفاهی

امر آموزش بعنوان یکی از مهمترین مولفه ها در سازمان ها و سایر قسمتهای فنی و اداری مطرح است.توجه به امر آموزش موجب پیشرفت و ترقی سازمانی است .دراین نوشتار منظور ازکلمه آموزش ،بحثهای مدارس و آموزش و پرورش نیست بلکه آموزش پرسنل در سازمانها و کارخانجات است .مسئله آموزش درمفهوم مورد نظر همراه با چالشها و موانعی بوده است که در این نوشتار که بر اساس مصاحبه با برخی از مدیران کارخانجات و سازمانها می باشد به مهمترین موانع آموزشی در ساختار سازمانی اشاره می شود.

اهمیت تاریخ شفاهی درحوزه آموزش مدارس اسلامی (مطالعه موردی: مدارس انجمن پیروان قرآن)

هدف پژوهش حاضر بررسی تاریخ شفاهی مدارس اسلامی پس از شهریور بیست در مشهد به خصوص مدارس انجمن پیروان قرآن است. روش تحقیق توصیفی وبا استفاده ازتحقیقات کتابخانه ای، میدانی و مصاحبه با معلمان و دانش آموزان این مدرسه ها می باشد. یافته ها نشان می دهد که بجز ویژه نامه همایش بزرگداشت مرحوم عابدزاده موسس این مدارس و مطالب مختصری که در برخی نشریات به صورت پراکنده آورده شده است اطلاعات دیگری در این موضوع در دست نیست. مساله اصلی در این نوشته ارائه کلیاتی از ایجاد، نهادینه شدن و به افول گذاشتن و بیان مشکلات، مزایا و معایب در ارتباط با این مدارس می باشد.

گزارشی از اولین دوره آموزشی روش مصاحبه در تاریخ شفاهی (آموزش و پرورش)

در اجرای طرح تدوین تاریخ شفاهی آموزش و پرورش اولین دوره آموزشی روش مصاحبه در تاریخ شفاهی به تاریخ 19 بهمن 1388 در سالن همایش دارالفنون برگزار شد. در آبان 1388 ششمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی با عنوان «تاریخ شفاهی آموزش» توسط گروه تاریخ دانشگاه اصفهان برگزار شد و برای اولین‌بار به موضوع تاریخ شفاهی و آموزش پرداخته شد.

همایش آرشیو برای همه

در هنگام برگزاری نشست سواربیکا[1] ، در حاشیة شانزدهمین همایش شورای جهانی آرشیو در کوالالامپور2008، با عنایت به آنکه ایران از ده سال قبل ریاست سواربیکا را بر عهده داشت و نیز با توجه به اعلام آمادگی سازمان اسناد و کتابخانة ملی ایران، مقرر گردیده بود تا نشست رؤسا و معاونان آرشیو ملی کشورهای عضو سواربیکا در اردیبهشت سال 1388 در تهران برگزار شود.

گزارشی از"پژوهشکده بین المللی تاریخ اجتماعی " آمستردام _ هلند

در سفر علمی که در دی ماه 1387 به آمستردام داشتم فرصت مناسبی پیش آمد تا بازدیدی از " پژوهشکده ی بین المللی تاریخ اجتماعی " داشته باشم . پژوهشکده بین المللی تاریخ اجتماعی با هدف ارتقای سطح دانش و تحقیقات علمی در زمینه ی تاریخ اقتصادی و اجتماعی در عرصه بین المللی از سال 1935 م آغاز به کار کرده است .

نقش تخیل در مصاحبة تاریخ شفاهی

این مقاله مبتنی بر تجربیات شخصی نویسنده آن در عرصه تاریخ شفاهی است. به نظر نویسنده مصاحبه کننده باید آن چه را که راوی می‌گوید به سرعت در ذهن خود بازسازی کند تا بتواند اولاً در تقابل خیال خود با روایت راوی، آن‌چه به عنوان ناخالصی از تخیل راوی وارد واقعیت شده، بیابد و شناسایی کند. ثانیاً خلاء‌های روایت را نیز به دست آورد و کاستی‌ها را برشمارد و بر آن‌ها اشراف یابد تا در گفت و شنود به آن‌ها دست یابد.

وضعیت آموزش و بازتاب فعالیت های انجمن اسلامی دانشجویان مسلمان در پونای هند

از آن زمان که خواندن و نوشتن بیاد دادن و یاد گرفتن را بشر به تجربه آموخت در سرنوشت خود و آیندگانش تاثیرگذار گردید. لذا شیوههای آموزشی و تبادل استاد و دانشجو، به طور رسمی و غیر رسمی در سرنوشت علمی جوامع نقشی جدی ایفا نمود.
...
63
...
 

اسرار جنگ تحمیلی به روایت اسرای عراقی- 96

آفتاب داشت غروب می‌کرد که پیرمرد و پسربچه در مقابل چشمان حیرت‌زده ما اسلحه‌ها را زمین گذاشتند، تیمم کردند و رو به قبله ایستاده نماز خواندند، انگار که در خانه‌اند. با طمأنینه و به آرامی نماز خواندند، در مقابل 550 نفر از نظامیان دشمن. نمی‌دانم خداوند چه قدرتی به نیروهای شما داده است که ذره‌ای ترس در دلشان نیست. بعد از تمام شدن نماز، پیرمرد سفارشات دیگری به ما کرد و گفت:‌ «به هیچ عنوان به کسی ساعت، پول، یا انگشتر ندهید. هر کس از شما خواست، بدانید که از رزمندگان اسلام نیست و بگویید که آن پیرمرد بسیجی به ما سفارش کرده است که به هیچ کس چیزی ندهیم. زیرا اینها لوازم شخصی است.»