شب خاطره دویست‌ونودوهشت

رزمندگان مدافع حرم، مانند رزمندگان دفاع مقدس

روی زمین افتاده بودم. فکر می‌کردم قطع نخاع شده‌ام. محسن فرامرزی گفت: من حسن را به عقب می‌برم. به همراه یک نفر دیگر من را روی دوش‌شان انداختند که به عقب ببرند. هنوز 10 متری نرفته بودند که به دست من تیر خورد...

رونمایی و نمایش مستند «متولد آذر»

همه از نتیجه کار مرتضی سرهنگی گفتند

ما شخصیت‌ها و فراز و فرودهای نمایشی کارهای‌مان را در عرصه دفاع مقدس، باید از ادبیات جنگ یا ادبیات شفاهی جنگ بگذرانیم تا اصلاح کنیم. آقای سرهنگی این فضای لازم برای هنر را در حوزه ادبیات جنگ فراهم آورده است.

تازه‌ترین گفته‌های هدایت‌الله بهبودی

مستندنگاری‌ها از یک جنس نیستند

اگر سفرنامه خوبی وارد این بخش می‌شد، تکلیفش با کتاب تاریخی و کتاب خاطره چه باید می‌شد؟ اینها را نمی‌شود در یک شمار قرار داد. این بخش، بخش سختی است. باید به حال تفکیک منطقی کتاب‌هایی که وارد بخش مستندنگاری می‌شوند، فکری کرد.

خاطرات شاهدان بمباران شیمیایی

دویست‌ونودوهفتمین برنامه شب خاطره میزبان حسین وحدتی، پروین کریمی و امیر سعیدزاده بود. آنها به بیان خاطرات خود از دوران جنگ تحمیلی ارتش صدام علیه جمهوری اسلامی ایران پرداختند. این برنامه با خاطره‌گویی وحدتی از عملیات خیبر آغاز شد.

مروری بر سیر تدوینِ «رازِ مروارید»

اسناد زیادی از دوران دفاع مقدس در خانه داشت. خاطراتش، بر اساس همین اسناد، زنده و از شهدا یاد شد. تمام این افراد، اقداماتی در دوران جنگ انجام داده‌اند که تاکنون ناگفته مانده بود. خاطرات او باعث شد فهم بهتری از جزییات عملیات مروارید داشته باشم.

معرفی و بررسی کتاب

سنّت شفاهی به مثابه تاریخ

در بحث تاریخ شفاهی که می‌توانیم به عنوان یک علم نوپا در ایران در موردش صحبت کنیم، هنوز آثار شایسته، بایسته و کافی به زبان فارسی فراهم نیامده است. علی‎رغم تلاش‌هایی که تاریخ شفاهی‌کاران یا به قول خودشان شفاهی‌کاران انجام داده‌اند...

حضور دائمیِ تدوین در مسیرِ تاریخ شفاهی

تدوین، مرحله آخرِ تاریخ شفاهی نیست. تدوین، تفکری است که تحقیق را از ابتدا مهندسی می‌کند. به این معنا که یک پروژه، حتماً باید مسیری را طی کند که این مسیر، تفکر تدوینی می‌خواهد. پس تدوین، الزاماً پدیده تاخیری نیست و در تقدم است؛ اگرچه اسمش در آخر می‌آید.

معرفی و بررسی کتاب «حدیث روزگار»

نقش تاریخ شفاهی در بازشناسی شخصیتی تأثیرگذار

چرا بین خاطره‌نویسی و تاریخ شفاهی تفاوت‌هایی قائل هستند؟ یک دلیل نقشی است که مصاحبه‌گر دارد. مصاحبه‌گر می‌تواند سؤالات و اصلاً جلسه مصاحبه را هدایت کند. به همین دلیل مصاحبه‌گر در تاریخ شفاهی، جزو عناصر و جزو تاریخ است.

واکاوی حقیقت از دلِ خاطرات و مشاهدات

دو دیدگاه درباره تاریخ شفاهی تسخیر سفارت آمریکا

صاحب‌نظران معتقدند که ثبتِ تاریخ شفاهیِ اقشارِ موثر در تسخیر سفارت آمریکا، مکمل تاریخ شفاهی دانشجویان پیرو خط امام خواهد بود. همچنین باید متعهد باشیم که این اتفاق را از زوایای مختلف، به صورت صحیح و درست روایت کنیم.

اهمیتِ «تمرینِ پرسش‌گری» برای مصاحبه تاریخ شفاهی

مصاحبه، محور اساسی تاریخ شفاهی است و مدار مصاحبه نیز بر خاطره است. یعنی مصاحبه می‌کنیم تا خاطره شخص را در زمینه‌ای فعال و بر اساس آن، تولیدِ متن کنیم. در واقع به مصاحبه‌شونده کمک می‌کنیم که مطالبی را به یاد بیاورد.
1
...
 

اسراری از درون ارتش عراق-22

صدام در برابر حربه ترس و ارعاب از ترفند دیگری نیز بهره می‌جست. در واقع او در حالی پا به میدان گذاشته بود که در یک دست شمشیر برهنه و در دست دیگر سکه‌هایی طلایی داشت. هر کس با پول و طلا تطمیع نمی‌شد و سر تسلیم فرود نمی‌آورد، به‌ناچار می‌بایست سرش را به این شمشیر برنده بسپارد.