کارم داستان نویسی نیست

خانم مریم شانکی را باید یکی از پیشگامان تاریخ شفاهی زنان در جنگ هشت‌ساله ایران و عراق دانست. وی در سال‌های 1360 و 1361 ضبط‌صوت کوچکش را برداشت و به آبادان رفت و شروع به ثبت و ضبط خاطرات شفاهی دختران مانده در آبادان کرد. این کار او نقطه آغازی بر تدوین تاریخ شفاهی زنان در هشت سال دفاع مقدس بود. از این منظر جایگاه خاصی در زمینه تاریخ شفاهی زنان در جنگ تحمیلی دارد. مریم شانکی ماحصل بخشی از تلاشهایش را در زمستان سال 1370 در کتابی با عنوان “در کوچه‌های خرمشهر” توسط دفتر ادبیات و هنر مقاومت منتشر کرد

فرقة دموکرات آذربایجان از زبان ابراهیم ناصحی

زمانی‌که خبر خودکشی هیتلر در آوریل 1945/ اردیبهشت 1324 انتشار یافت، برای استالین تردیدی باقی نماند که تمام فکر و اهتمام خود را به موضوع نفت شمال ایران معطوف کند. به‌ویژه که دولت ایران فرستادة او را ـ سرگئی کافتاراذره ـ چند ماه قبل (18 دی ماه 1223)، دست خالی از تهران برگردانده بود. از این منظر غائلة آذربایجان و تشکیل فرقة دموکرات به رهبری پیشه‌وری و اندیشه جداسازی آذربایجان از ایران را باید طرح و نقشة استالین دانست.

یک الگوی مناسب برای تاریخ شفاهی نداریم

غلامرضا آذری خاکستر، گفت: «هنوز یک الگوی مناسب برای تاریخ شفاهی نداریم» و مقاله اش را با عنوان «تاریخ شفاهی بازسازی هویزه» ارائه داد. او کارشناس مصاحبه سازمان کتابخانه ها، موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است که در دومین همایش تاریخ شفاهی مهرماه 1389، حضور داشت.

گفت و گو درباره تاریخ شفاهی

تاریخ شفاهی به معنای علمی آن چیزی ورای خاطره نویسی است. تاریخ شفاهی بطور خاص آن است که به انگیزه تاریخ نگاری از یک جریان یا موضوع خاص، از زبان کسی که درگیر آن ماجرا بوده، طی مصاحبه حضوری، مطالبی عرضه شود که نتیجه آن تبیین آن جریان یا موضوع است.

گفت و گو درباره هویت ملی و تاریخ نگاری

هویت شاخه های گوناگونی دارد و هویت های مختلفی هم وجود دارد که هویت ملی یکی از آن هاست. معمولاً این نوع هویت به چیستی و کیستی انسان هایی برمی گردد که در چارچوب یک کشور زندگی می کنند و خود را بر اساس آن سرزمین که دارای مرز و فرهنگ و تاریخ خاصی است می شناسند.

شهید محلاتی از نظر تواضع فردی شاخص بودند

فروتنی و گشاده رویيِ آیت الله شهید شیخ فضل الله محلاتی از دیدگاه هادی تهرانی یکی از همکاران و همراهان ایشان وجه شاخصه نماینده حضرت امام خمینی(ره) در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است. در این گفت و گو، علاوه بر این موضوع، نکات دیگری را نیز در خصوص آن شهید والامقام از نظر می گذرانیم:

با ابوالفضل حسن آبادی در حاشیه دومین همایش تاریخ شفاهی

ابوالفضل حسن آبادی، مدیر سازمان کتابخانه ها، موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و نویسنده کتاب "تاریخ شفاهی در ایران" است. او یکی از فعالان عرصه تاریخ شفاهی است که فعالیت های متعددی را در کارنامه خویش دارد. از جمله مصاحبه هایی درباره (تاریخ شفاهی خواف) در سال 1382 به ترتیب ذیل:

دیروز و امروز: تاریخ نگاری ایلات و عشایر

ایلات و عشایر در تاریخ ایران اگر نه نقش اول، ولی جایگاه مهمی در تحولات تاریخی کشور داشته اند. این طبقه‌ی مؤثر اجتماعی در تاریخ ایران از جایگاه بی‌همتایی برخوردار است که از دوره پهلوی اول از نقش آنها کاسته می‌شود. بدون شک یکی از مبادی بررسی این مهم، رشته تاریخ و گرایش‌های آن است.

سند بین‌المللی حقانیت ایران در انتظار نویسندگان

نخستین‌واکنش سازمان ملل متحد در زمان آغاز تجاوز ارتش صدام به خاک ایران، در آخرین ساعات روز سی‌ویکم شهریور سال 1359 (22 دسامبر 1980) و پس از پاره شدن معاهده 1975 الجزایر توسط دیکتاتور عراق دیده می‌شود. دبیرکل وقت سازمان ملل پس از مذاکره با نمایندگان کشورهای ایران و عراق، خواستار حل مسالمت‌آمیز مساله‌ای می‌شود که به نظر او یک منازعه است.

تاریخ‌نگاری ما!

گرچه نقد و کاربرد نگاه انتقادی، از ضرورت‌های پیشرفت و رشد نظریه‌ها و علوم است اما به این اعتبار که تاریخ را مادر علوم و دانش دانسته‌اند- و این البته حرف درستی است؛ چرا که هیچ دانشی صرف‌نظر از تاریخ، خود قادر به پویش نیست- نقد تاریخ و تاریخ‌نگاری از اهمیت دوچندانی برخوردار است.
...
43
...
 

شانه‌های زخمی خاکریز - 6

کلبه‌ای در اختیارمان گذاشتند. اینجا دیگر همه کاری می‌کردیم. حتی حدود 15 روز مشغول سوله‌زنی بودیم ضمن کار سوله‌زنی وقتی مسئول گروه ـ نصرتی ـ آمد و گفت که زود آب و گل درست کنید و روی پلیت‌ها بریزید که برق نزنند، تازه فهمیدیم که اطرافمان پر از دمکرات است. کار زیاد بود و هیچکس بیکار نمی‌ماند. همه در کنار هم با تلاش کار می‌کردند و این در گرمای 30 ـ 40 درجه بود با پشه‌های فراوانی که دائم نیش می‌زدند.