آرشیوهای گویا، پژوهشهای اسناد
در پژوهشهای جدید در کنار منابع کتابخانهای، دو منبع دیگر نیز وجود دارد که در دوران معاصر از اهمیت و جایگاهی ویژه برخوردار شدهاند: 1ـ اسناد 2ـ منابع شفاهی. هر کدام از این منابع دوگانه، از کارایی خاصی برخوردارند؛ چنان که اطلاعات موجود در آنها، به سختی در منابع کتابخانهای یافت میشوند. گرچه در گذشته تاریخی ایران نقل اقوال شفاهی و ثبت آنها متداول و مرسوم بوده است اما استفاده از ضبط صوت برای گردآوری منابع شفاهی، شیوهای جدید و دستاورد پیشرفت تکنولوژی محسوب میشود. گذشتگان در واقع با ثبت و نگارش همین اقوال شفاهی تاریخ مکتوب را به وجود آوردهاند، اما آنچه امروزه متداول و مرسوم است قابل تعمیم به گذشته نیستدرآمدی بر پاره ای مشکلات نظری و کارکردی تاریخ شفاهی
علیرغم وجود اطلاعات بسیار از گذشته نزدیک، پارهای ساز و کارهای آن در تولید و انتقاد اسناد پیوسته مورد نقد و توجه قرار گرفته است. در این میان اسناد شنیداری یا همان تاریخ شفاهی، با وجود تواناییهای آشکار در انتقال اطلاعات مفید و تا حدودی کارساز، هنوز مورد ارزیابی جدی قرار نگرفته است. از یک سو جایگاه نظری آن در حیطه فلسفه وجودی این شیوه انتقال خبر نیاز به وارسی و تحلیل اساسی دارد. و از سوی دیگر، عدم راهیابی، جایابی و بهرهگیری از این شق از روایات در بازنمایی گذشته میان محافل دانشگاهی ایران محل تأمل است.پیش کسوت تاریخ نگاری انقلاب اسلامی
مرحوم علامه دوانی پس از غائله انجمن های ایالتی و ولایتی در سال 1341 تا سال 1350 که در قم ساکن بود به تهیه و گردآوری اسناد و مدارک مربوط به حوادث بعدی نهضت اسلامی مشغول بود. نیمه دوم سال 1357 که جریان نهضت اسلامی به انقلاب خروشان تبدیل می گردید وی براساس نگرش و دغدغه تاریخی و با اتکا به منابع و اسناد ارزشمندی که گردآوری کرده بود دوباره دست به کار شد تا اثر ماندگار دیگری بنگارد. وی با تشویق و تحریض دوستان خود از آن جمله «سخنور دانشمند جناب آقای فلسفی» کار خود را آغاز کرد و در آغازین روزهای سال 1358 تألیف 11 جلدی آنهم به فاصله اندک از پیروزی انقلاب اسلامی منشر کردلایه های متون تاریخ شفاهی
اگر مصاحبهکننده به اندازۀ کافی اطلاعات و مهارت و همچنین شجاعت داشته باشد، خواهد توانست حتی از کتمانکنندهترین و ملاحظهکارترین خاطرهگوها، حقیقت رویدادهای تاریخی را کشف کند و باعث شود متنی (text) قوی و ارزشمند در عرصۀ تاریخ شفاهی پدید آید. بر چنین کشف و پدیداری، عوامل برونزا و درون زای مختلفی موثر است. امروزه تاریخ شفاهی (Oral History) یکی از گونههای مهم تاریخنگاری است که لایههای آماری و اطلاعاتی در سطحی عمیق و نیمهعمیق از وقایع، رخدادها و حوادث از تجربههای زنده را منعکس میکند، تا حلقههای مفقود شدۀ یک اتفاق، واقعه یا جریان تاریخی کشف گردد.قدیمی ترین نوع تاریخ
تاریخ شفاهی نیز یکی دیگر از روشهای درک تاریخ است. «تاریخ شفاهی، نوعی شیوه جمعآوری و آمادهسازی اطلاعات تاریخی از طریق ضبط مصاحبه با شرکتکنندگان در رویدادهای تاریخی است. تاریخی شفاهی، هم قدیمیترین نوع تاریخ است که مربوط به پیش از دوره آغاز اختراع الفبا و ثبت تاریخ و هم یکی از جدیدترین انواع آن است که از دهه 1940، با ضبط مطالب روی نوار آغاز شد.» تاریخ روایی، نه آن چنان بیگانه با فرهنگ ایرانی و اسلامی است که آن را کاملاً وارداتی بدانیم و نه آنچنان خودی که سرمنشاء آن داخلی باشد.جایگاه جهانی تاریخ شفاهی
تاریخ شفاهی، هنوز نتوانسته است به جایگاه اصلی خود در پژوهشهای تاریخی دست یابد. به نظر محققین، تعداد کم مراکز تاریخ شفاهی، عدم توجه دانشگاهها، ناشناخته ماندن اهمیت این روش در جمعآوری و سازماندهی منابع اطلاعاتی، از موانعی است که سد راه گسترش آن است. بر همین اساس،شناخت محققان ایرانی از وضعیت تاریخ شفاهی در میان تاریخنگاران و مورخان جهان بسیار اندک است. در این نوشتار برآنیم که نیمنگاهی هم به خارج از ایران و جایگاه تاریخ شفاهی در دیگر کشورها داشته باشیم.آشنایی با تاریخ شفاهی
شاید بتوان تاریخ شفاهی را از یک منظر و به شکلی کاملاً کلی و عمومی «گزارشِ تجربهها و احساسات مردمی که در تاریخ نام و نشانی نداشته و ندارند» تعریف کرد. اگرچه قطعاً این تعریف، تعریفی کامل و نهایی نیست ولی از آنجا که مردم طبقات فروتر جوامع یکی از مصادیق و موضوعات اصلی بررسیهای شفاهی تاریخی هستند، میتواند تا اندازهای قابل قبول باشد. نمونههایی خوب چنین گزارشهایی به همت دو تن از تاریخ شفاهیپژوهان برجسته دنیا یعنی رابرت پِرکس (Robert Perks) و آلیستر تامسون (Alistair Thomson) در مجموعه مقالات «Oral History Reader» گردآوری شده است.اهمیت و جایگاه رویکرد شفاهی در مطالعات تاریخی
تاریخ کنش جمعی آدمیان در دوران گذشته است و علم تاریخ شناخت و تحلیل این کنشها را در راستای بهتر شدن حیات آدمیان در زمان حال مورد نظر دارد. شناخت و تحلیل کنش گذشته انسان توسط مورخین انجام میگیرد و متخصصین تاریخ این مهم را با تفسیر مدارک به انجام میرسانند. مورخین از راه اندیشیدن درباره مدارک (اسناد) و تفسیر آنها سعی در پاسخگویی به پرسشهای خویش درخصوص رویدادهای گذشته دارند، از اینروی، هر چه قدر دامنه مدارک مورد استفاده ایشان گستردهتر باشد و به منابع بیشتری دسترسی داشته باشند، وسعت اندیشه آنها درخصوص گذشته و میزان سؤالاتی که در این ارتباط مطرح میکنند، بیشتر خواهد بود و این مهم در ارتقای دانش تاریخ و پیوستگی بیشتر حال و گذشته سهم بهسزایی ایفا میکندسنت شفاهی و تاریخ شفاهی درتاریخ نگاری اسلام و ایران
واژه تاریخ شفاهی oral history عمری کمتر از یک قرن در عرصه دانش و معلومات بشری دارد. از آن زمان تعاریف متعددی از این کلمه ارائه شده است و با توجه به نوع نگرش و نحوهی کارکرد در حوزههای علوم مختلفی چون جامعهشناسی، مردمشناسی، انسانشناسی و تاریخ، بیانات گوناگونی از آن تبیین و تحریر شده است. اما در آنچه به علم تاریخ و قلمرو مطالعه آن مربوط میشود، تاریخ شفاهی معانی و برداشتهای متفاوت و گاه متناقضی پیدا کرده است و هنوز برای بسیاری از محققان و دانشپژوهان حوزه علم تاریخ معین و مبرهن نشده که آیا تاریخ شفاهی نوعی تاریخنگاری در عرض تاریخنویسی مکتوب استآناتومی خاطره پژوهی
برای رسیدن به پایۀ بلند و مستحکمی در علم «خاطرهشناسی»، بدون شک نیازمند اصول و روش تحقیق سنجیده و دقیقی خواهیم بود که براساس آن روشن و اصول، به شناخت رویکردها، راهبردها و دیدگاههای لازم در حوزۀ «خاطرهشناسی» نایل شویم. نگرش های تازه در حوزۀ علوم انسانی هرچند که به این مهم کمک فراوانی خواهد کرد، امّا برای رسیدن به بنیادهای اصیل و مستقل معرفتی برای «خاطرهپژوهی» بایستههای زیادی در پیش است. مقالۀ زیر دریچهای میگشاید بر این بایستهها....
69
آخرین مطالب
پربازدیدها
برد ایمان – 19
خدای من، مرا به تحمّل مشقتها و محنتها طاقت بسیار نیست... یک قدم بسوی من بنگر و یک لحظه به کار من بپرداز و مرا به نفس خویش فرو مگذار، زیرا موجودی مستمند و بینوا بیش نباشم و مصلحت خویش ندانم. کار مرا هرگز به مدرم وامگذار. زیرا مردم به رویم پیشانی ترش میکند و هرگز مرا محتاج خویشاوندان مساز. زیرا خویشان، بیگانهوار از مساعدت و محبت محرومم میکنند. اگر ببخشند اندک ببخشند و در برابر بخشش اندک منت بسیار گذارند و مذمت بسیار روا دارند.





