تاریخ شفاهی جامعه روحانیت مبارز تهران

معرفی کتاب


 تاریخ انتشار: مهر 1387
تعداد صفحات: 332
قیمت: 25000 ریال
شابک: 1-295-419-964-978
قطع: رقعی
نوبت چاپ: اول، تابستان 1387
شمارگان: 1000
 شکل‌گیری ، رشد و پیروزی انقلاب اسلامی ایران مرهون تلاش‌های بی‌وقفه و همه‌جانبه‌ی جریان مذهبی‌ای است که به رهبری امام خمینی (ره) توانست انقلاب اسلامی ایران را با چند ویژگی عمده به نتیجه‌ای غیرقابل پیش‌بینی برساند . از شاخص‌ترین ویژگی‌های این انقلاب ، می‌توان به دو اصل عمده و اساسی اشاره کرد:

1- انقلاب اسلامی ایران از ماهیتی کاملا مذهبی برخوردار است و این موضوع باعث درخشندگی و تمایز این انقلاب ، از انقلاب‌های دیگر می‌شود ؛
2- در تحولات نهضت‌ اسلامی ایران ، همه‌ی شهرها و روستاها نقش داشتند ؛ به گونه‌ای که نمی‌توان انقلاب اسلامی را مختص به شهر یا روستایی دانست . همه‌ی مردم این سرزمین در انقلاب نقش داشتند و باید آن را متعلق به کل مردم ایران بدانیم . تمام قشرها در این انقلاب مذهبی نقش ایفا کردند و هر یک از افراد و گروه‌ها بر مبنای شأن اجتماعی‌شان در حوادث و تحولات انقلاب حضور داشتند و به پیشبرد اهداف نهضت اسلامی همت گماردند.

نقش و جایگاه روحانیت مبارز و متعهد ، ابتدا در رهبری نهضت و سپس در مسیر انقلاب تا پیروزی نهضت اسلامی قابل تقدیر است و به مقتضای ماهیت مذهبی که در سیر حیات جدید آن نهفته می‌باشد ، این جریان سیاسی در ربع آخر قرن بیستم میلادی در سطح جهان و ایران ، اثربخش بوده است .
کتاب حاضر که به شیوه‌ی " تاریخ شفاهی " نگاشته شده ، به بررسی تاریخ شکل‌گیری جمعیت سازماندهی‌ شده‌ی روحانیت به نام " جامعه‌ی روحانیت مبارز تهران " و نقش و جایگاه آن از آغاز نهضت تا پیروزی و پس از آن می‌پردازد .

در آغاز سخن ، شرحی از نظریه‌ی اندیشه‌‌ی سیاسی ولایت و حکومت در شیعه ، با نگاهی به تاریخ صدر اسلام تا دوران قاجاریه ارائه و سپس به شناخت جایگاه مرجعیت در فقاهت شیعه پرداخته شده و درباره‌ی حضور مراجع زمان در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران معاصر سخن رفته است .

در این پژوهش ، درباره‌ی علل حضور مراجع و علمای شیعه در حوادث و رویدادهای سیاسی و اجتماعی ایران تحقیق و نظریه‌ی اندیشه‌ی سیاسی شیعه در اجرای سیاست و حکومت اداری ، بر اساس دیانت و شریعت ترسیم شده و سپس به عواملی از قبیل انزوای روحانیت پرداخته می‌شود و اما آنچه هدف تحقیق را در ادامه روشن می‌سازد . معرفی الگوی جدید مبارزه است که با بهره بردن از تجربه‌های گذشته و آگاهی از فراز و نشیب‌های تاریخ ایران ، در زمانه‌ای که هرگز انتظار فرجی در جامعه به چشم نمی‌خورد ، از قلب حوزه‌ی علمیه ، و به پرچمداری یکی دیگر از مراجع شیعه ، مبارزه با طاغوت آغاز شد .
حضور امام خمینی (ره) و تفسیر انقلابی ایشان از مفاهیم فرهنگ شیعه ، همچون انتظار ، تقیه ، شهادت و زدودن زنگار تسلیم‌طلبی و انزواگرایی از چهره‌ی این مفاهیم ، زمینه‌ی تفکر و ذهنیت انقلابی را مهیا ساخت . حلقه‌ای از روحانیون جوان و نسل تربیت‌یافته‌ای که در شمار مریدان ایشان بودند ، با الگو قرار دادن رهبر خود ، نهضت 15 خرداد 1342 را آفریدند . در این پژوهش ، ضمن بررسی روند رفتارهای سیاسی روحانیت آگاه و متعهد و چگونگی بروز فعالیت‌های آنان طی دوره‌ی تاریخی 1342 تا 1357 ، رابطه‌ی بین رفتارها و حرکت‌های سیاسی مردم با نخبگان روحانیت در جریان مبارزه ، ترسیم می‌شود . علاوه بر این ، برای شناخت انگیزه‌ها و علل حاکم بر رفتار سیاسی مردم و چگونگی حضور آنان در جریان نهضت ، که به انقلاب سال 1357 انجامید ، مراکز و کانون‌های حرکت‌های سیاسی ، ایام و مناسبت‌های آغاز و تشدید فعالیت‌های انقلابی و انتشار اعلامیه‌ها و اطلاعیه‌هایی که تشکل سازمان‌ یافته‌ی روحانیت با نام جامعه‌ی روحانیت مبارز تهران انجام می‌داد ، معرفی می‌گردد.

این تحقیق به بررسی حوادث و رویدادهای بعد از پیروزی انقلاب تا سال 1370 و نقش و جایگاه تأثیرگذار روحانیون فعال در جامعه‌ی روحانیت مبارز تهران پرداخته است . اگرچه شناخت تحولات بعد از سال 1370 و آغاز دوره‌ی چهارم مجلس شورای اسلامی و حضور و ظهور تشکل منفک شده از جامعه‌ی روحانیت مبارز تهران یعنی " مجمع روحانیون مبارز " نیاز به تحقیق جامع‌تری داد ، اما در انتهای این پژوهش سعی شده است در یک جستار فرهنگی و اقتصادی به عوامل این انفکاک و جدایی پرداخته شود و خوانندگان با جناح دوم روحانیون که اصطلاحا به " جناح چپ " معروف شده‌اند ، آشنا شوند .

 




 
تعداد بازدید: 7091


نظر شما

 
نام:
ایمیل:
نظر:
 

اسرار جنگ تحمیلی به روایت اسرای عراقی- 129

ساعت شش صبح بود که دستور عقب‌نشینی آمد و افراد با خوشحالی فرار کردند. ولی ما حدود بیست نفر بودیم که در موضع ماندیم. در همین احوال دیدم یکی از پاسداران شما بالای کوه سنگر گرفته و به طرف ما تیراندازی می‌کند. او چهار نفر از ما را کشت. ماندیم شانزده نفر. بعد از آن قرار گذاشتیم بدون هیچ‌گونه حرکت یا تیراندازی با یک پارچة سفید به پاسدار علامت بدهیم. دستمال سفیدی به لولة آرپی‌جی بستیم و آن را بالا گرفتیم. پاسدار، بعد از حدود نیم ساعت خودش را به ما رساند و ما را اسیر کرد.