چکیده مقالات شماره 2-42 مجله تاریخ شفاهی ـ بخش دوم و پایانی

جعبه‌ابزار تاریخ شفاهی

ترجمه: مهدی سلیمانی

31 مرداد 1395


نخستین بخش از چکیده مقالات شماره دوم از جلد چهل و دوم مجله تاریخ شفاهی ویژه تابستان و پاییز 2015 به فهرستی از مطالب اختصاص داشت؛ شامل معرفی مقدمه سردبیر، استفانی گیلمور، معرفی مقالات: «قدرت، سیاست و نمایش اشتیاق‌ها در کت ریور»، «ما در حال سوختنیم: تاریخ شفاهی و محافظت، گرامیداشت و نوزایی مکان‌های تاریخی جنبش حقوق مدنی در می‌سی‌سی‌پی»، «در تاریخ شفاهی: اردوگاه‌های کارگری مهاجران رابس تاون، در ورای دوران فدرال»، «به یاد آوردن بِلااِناوُن: مصاحبه‌های دسته جمعی چه چیزی در مورد «خاطره جمعی» به ما می‌آموزند؟»، «بعد از آنکه مصاحبه تمام شود: خارج ساختن تاریخ‌های شفاهی از آرشیو‌ها و انتشار آنها» و با محوریت روش تدریس و بررسی رسانه‌ها، نوشته‌های: «روش آموزش مستندهای رادیویی که توسط دانش‌آموزان تهیه شده‌اند» و «فهرست‌سازی به مثابه انجام تاریخ شفاهی: استفاده از «همسان‌‌ساز فراداده‌های تاریخ شفاهی» برای «نوشتن تاریخ» در کلاس درس نوشتن» و معرفی آثاری مانند «توفان سخن می‌گوید»، «به یاد می‌آورم...: یک نمایش هنری درباره اهمیت محیط زیست» و «سرگذشت‌های نیواورلئان، لوئیزیانا». دومین بخش از چکیده مقالات شماره دوم از جلد چهل و دوم مجله تاریخ شفاهی ویژه تابستان و پاییز 2015 به معرفی مطالبی از این نشریه اختصاص دارد که بر اساس کتاب‌هایی در حوزه تاریخ شفاهی نوشته شده‌اند.

 

  • پنجاه سال بعد: چه کسی به‌نام کاکا‌سیاه‌ها صحبتمی‌کند؟[1]/ بنجی دلا پیدرا[2] از دانشگاه کلمبیا

چه کسی به‌نام کاکا‌سیاه‌ها صحبت می‌کند؟ اثر رابرت پن وارن. نیویورک: رندم هاوس، 1965. بازچاپ و مقدمه از دیوید ب. بلایت. نیو هون: انتشارات دانشگاه یل، 2014، 454 صفحه، جلد نرم، 25 دلار.[3]

چه کسی به‌نام کاکا‌سیاه‌ها صحبت می‌کند؟ اثر رابرت پن وارن، یک مجموعه آرشیوی؛ آرشیو دیجیتالی که توسط مرکز علوم انسانی رابرت پن وارن دانشگاه وندربیت طراحی و تهیه شده است؛ در این نشانی.

 

پنجاه سال پیش، درمی‌1965، انتشارات رندم ‌هاوس، کتاب چه کسی به‌نام کاکا‌سیاه‌ها صحبتمی‌کند؟ نوشته رابرت پن وارن را منتشر کرد. این کتاب اوج تلاش‌های وارن «برای یافتن چیزی، دست اول درباره مردم، که بعضی از آنها به هر صورت، انقلاب سیاهان[4] را به آنچه که هست تبدیل می‌کنند؛ یکی از چشمگیرترین اتفاقات تاریخ آمریکا» بود. (صفحه 33 مقدمه) طی سال 1964، وارن، درحالی که دستگاه ضبط صوت را در دست داشت، به شمال و جنوب سفر کرد تا با رهبران، دانشجویان و هنرمندان سیاه‌پوستی که درگیر انقلاب بودند، گفت‌وگو کند. سپس کتابی نوشت که مراحل مصاحبه با این افراد و همچنین مطالعه وجوه مختلف سیاسی و فلسفی پشت این انقلاب را ثبت کرد.

چه کسی به‌نام کاکاسیاه‌ها صحبتمی‌کند؟ عنوانی منسوخ به نظرمی‌آید، اما این نکته خود بخشی از دلیل اهمیت زیاد این کتاب است. در حالی که این کتاب را در مترومی‌خواندم، جلد جسورانه و جالب کتاب نظرم را به خود جلب کرد. امروزه مردم از «کاکاسیاه» استفادهنمی‌کنند. و همچنین جنبش حقوق مدنی را دیگر «انقلاب سیاهان»نمی‌دانیم. اما در زمانی که سیاه‌پوستان خود را کاکاسیاه خطابمی‌کردند، رابرت پن وارن یک از ثابت‌قدم‌ترین متحدین سفیدپوست آنها بود. لذا چه کسی به‌نام کاکا‌سیاه‌ها صحبتمی‌کند؟ یکی از گرانبهاترین آثار تاریخ اخیر آمریکاست. این کتاب تصویری از راه‌هایی است که مردم از طریق آنها، هوشمندانه علیه برتری‌طلبان سفیدپوست فعالیتمی‌کردند؛ قبل از آنکه در سال 1964 تبعیض نژادی غیرقانونی شود، و پیش از آنکه بعضی از رسوم، قوانین و کلمات تغییر کنند. در این کتاب، وارن با ترکیب مجموعه‌ای که اجزای آن به‌طور پیچیده‌ای به هم مرتبط هستند، روی سرشت و آینده تجربه آمریکایی‌هایی که سیاه‌پوست بودند بحثمی‌کند. باید این‌گونه بخوانیم که... .

  ساختن بدن آمریکایی‌: رزم‌نامه مردان و زنانی که دستاوردها، نبردها و اشتیاق‌شان تاریخ تناسب اندام را شکل داد/ ترزا برگن[5] پژوهشگر مستقل

ساختن بدن آمریکایی‌: رزم‌نامه مردان و زنانی که دستاوردها، نبردها و اشتیاقشان تاریخ تناسب اندام را شکل داد. نوشته جاناتان بلک[6]. لینکلن: انتشارات دانشگاه نبراسکا، 2013، 223 صفحه، جلد سخت، 27.95 دلار.

 

همان‌طور که مورخانمی‌دانند، آمریکایی‌ها همیشه تا این اندازه به زیبایی جسمانی اهمیتنمی‌دادند. اما چه چیزی منجر به وفور کارگاه‌های یوگا، سالن‌های بدنسازی و سواحل ویژه نمایش اندام شد؟

جاناتان بلک، نویسنده ساختن بدن آمریکایی، به دقت روی شمار زیادی از افراد مهم تاریخ تناسب اندام آمریکا تحقیق کرده است. او از این شخصیت‌ها شگفت‌زده است و دوست دارد از طریق پژوهش روی پیش زمینه‌های شخصی پیشگامان تناسب اندام به انگیزه‌های آنها پی ببرد. این علاقه توجیه‌پذیر است؛ طبق نظر بلک گروهی از افراد با انگیزه، پرجذبه و نامعمول صنعت تناسب اندام را به راه انداختند.

بلک روایت خود را به 9 فصل تقسیممی‌کند. فصل اول به بررسی تاریخ بدنسازی تا سال 1900 می‌پردازد و بر نقش یونانی‌ها و آمریکایی‌هایی که در قرن نوزده عضلات و اخلاقیات را با هم ترکیب کردند، تأکید می‌کندکه صاحب نظران معاصر آن را «مسیحیت عضلانی»می‌خوانند. سپس بلک سرعت روایتش را کممی‌کند، و دو تا سه دهه از تاریخ تناسب اندام آمریکا را در هر فصل بررسیمی‌کند. در پایان نیز به جنون زومبا در امروز و رسوایی‌ها در یوگا می‌پردازد‌... .

  جعبه‌ابزار تاریخ شفاهی اقلیت‌های اجتماعی/ لی بری[7] از بنیاد میراث شیمی[8]

جعبه‌ابزار تاریخ شفاهی اقلیت‌های اجتماعی. نوشته نانسی مک کی، مری کی کوئینلن و باربارا سامر، ولنات کریک، کالیفرنیا: انتشارات لفت کوست، 2013، 5 جلد، 726 صفحه، جلد نرم، 69.95دلار.[9]

 

مری کی کوئینلن و باربارا سامر، نویسندگان دستورالعمل تاریخ شفاهی (2002)[10]به نانسی مک کی، نویسنده پند تاریخ شفاهی: از مصاحبه تا آرشیو (2006)[11] ملحق شدند تا کتاب جعبه‌ابزار تاریخ شفاهی اقلیت‌های اجتماعی را تهیه کنند. این کار شامل پنج مجلد کوچک است که در هر یک از آنها نویسندگان، گروه‌های تاریخ اقلیت‌های اجتماعی را مجهز به ابزارهاییمی‌کنند که برای برنامه‌ریزی، مدیریت، هدایت، حفاظت و نگهداری یک طرح تاریخ شفاهی به آنها نیاز دارند. نویسندگان از طریق تسلط بر روی آثار مرتبط و بررسی کار‌های تاریخ‌نگاران شفاهی، غنی بودن این تجربه را دوچندانمی‌کنند.

جلد اول، مقدمه‌ای بر تاریخ شفاهی اقلیت‌های اجتماعی شامل معرفی این مجموعه کتاب‌، تعریف‌های بنیادی در تاریخ شفاهی و اقلیت اجتماعی و یک مرور بسیار کوتاه درباره مطالعه تاریخ و جایگاه تاریخ شفاهی در آناست. احتمالاً بخش مفیدتر همان... .

  فکرمی‌کردیم کهمی‌توانیم به زودی برگردیم: 18 مصاحبه در مورد پرواز به غرب در سال‌های 1944-1940/ داویل بدریت[12] از کالج جورجیا گوینت[13]

فکر می‌کردیم که می‌توانیم به زودی برگردیم: 18 مصاحبه در مورد پرواز به غرب در سال‌های 1944-1940. گردآوری شده توسط لایما پتراسکایتی، واندر استوپ، دالیا استاکیت آنیسین و دالیا سیدزیکایتی، ولینیوس: انتشارات آکسو ژویس، 2014، 366 صفحه، کتاب الکترونیک. 9.99دلار.[14]

 

در دوران جنگ جهانی دوم، لیتوانی به دلیل اینکه یک پنجم جمعیت قبل از جنگ خود را از دست داد، شاهد تغییرآماری برجسته‌ای در جمعیت خود بود. مهاجرت گسترده و اخراج‌های شوروی چهره آماری کشور را دگرگون کرده بود. در دوران «تجدید حیات ملی[15]» در اواخر دهه هشتاد، موجی از کتاب‌های خاطرات لیتوانیایی‌هایی که به سیبری اعزام شده بودند به چاپ رسید. علاوه بر آن، سازمان دولتی «مرکز تحقیقات نسل‌کشی و مقاومت لیتوانی» آثار تحقیقاتی متعددی درباره تبعیدی‌های زمان استالین منتشر کرد. در اواخر دهه نود و اوایل قرن بیست‌و‌یکم هم آثار تحقیقی در باره هولوکاست افزایش پیدا کرد. جالب است که، هنوز تجربیات مهاجرت از لیتوانی به غرب در سال‌های 1947-1940 به همین اندازه مورد توجه قرار نگرفته است. اگرچه شمار دقیق افرادی که لیتوانی را به قصد غرب ترک کردند نامعلوم است، بعضی تخمین زده‌اند که ممکن است تعداد آنها حدود 500 هزار نفر بوده باشد.

فکرمی‌کردیم کهمی‌توانیم به زودی برگردیم، مجموعه‌ای است از 18 روایت درباره جابه‌جایی از لیتوانی در آخر جنگ جهانی دوم، که این تجربه را به بحث اول در جامعه لیتوانی در سال‌های 2014 و 2015 تبدیل کرد. این اولین مجموعه تاریخ شفاهی است که داستان‌های افراد جابه‌جا شده[16] را ثبت کرده است و... .

  تقدیم به خدا: تاریخ شفاهی راهبه‌های صومعه‌نشین/ استیون‌های[17] از دانشگاه کونکوردیا[18]

تقدیم به خدا: تاریخ شفاهی راهبه‌های صومعه‌نشین. نوشته ابی ریز. نیویورک: انتشارات دانشگاه آکسفورد، 2014، 272 صفحه، جلد سخت، 34.95دلار.[19]

 

یکی از چالش‌های بزرگ پیش روی ما تاریخ شفاهی‌نویسان این است که چگونه تاریخ شفاهی را به‌طور موثر بنویسیم؟ آیا ما صدای مصاحبه شوندگان‌مان را در نوشته نهایی ویراستاری شده، بین علامت‌های نقل قول حبسمی‌کنیم یا فضایی را در نوشته خود در اختیار مصاحبه‌شوندگان قرارمی‌دهیم تا بتوانند آزادانه‌تر و گسترده‌تر صحبت کنند؟ آیا هریک از مجموعه‌های متون پیاده و ویراستاری شده که منتشر نیز شده‌اند، به عنوان بخشی از داستان زندگی در نظر گرفته می‌شوند؟ در چه موقعیتی نقل قول‌های مبسوط یا متون پیاده شده طولانی و چاپ شده تاثیرگذاری‌شان را از دستمی‌دهند؟ و این که با صدای مصاحبه‌گر/ پژوهشگر چه کنیم، در حین مصاحبه و هم بعد از آن به عنوان نویسنده کتاب؟ به طرز فزاینده‌ای، من جذب تاریخ‌نگاران شفاهیمی‌شوم که با فرم کتاب بازیمی‌کنند. برای مثال کتاب دنیل جیمز، داستان دونا ماریا: تاریخچه زندگی، خاطرات و هویت سیاسی (2001)[20] با فصلی که متکی بر مکان است آغازمی‌شود و ما را با تاریخ و حافظه جمعی یک شهرک مخصوص بسته‌بندی گوشت غیرصنعتی (سنتی) در آرژانتین آشنامی‌کند. سپس در فصل بعد از زبان خود دونا ماریامی‌خوانیم که... .

  خاطرات آنزاک‌ها: زندگی با افسانه/ آنا ف. کاپلان[21] از دانشگاه آمریکا[22]

خاطرات آنزاک‌ها: زندگی با افسانه. نوشته الستر تامسون. کلیتون، ویکتوریا، استرالیا: انتشارات دانشگاه موناش، 2013، ویراست جدید، 406 صفحه، جلد نرم، 34.95دلار[23]

 

همان‌طور که جی وینتر[24] در مقدمه‌اش بر خاطرات آنزاک‌ها: زندگی با افسانه نوشته الستر تامسون اشارهمی‌کند، این ویرایش جدید، تأملات فوق‌العاده‌ای درباره انعطاف‌پذیری مصاحبه‌گر تاریخ شفاهی ارائهمی‌کند. تامسون به تک‌نگاری سال 1994 خود درباره میراث تجربیات و خاطرات پدربزرگش در جنگ جهانی اول بازمی‌گردد تا تحلیلی درباره خودش به عنوان مصاحبه‌گر در سی سال قبل اضافه کند. بدین ترتیب این نسخه جدید، دیگر پژوهشگران تاریخ شفاهی را مجابمی‌کند تا نقش محقق و مصاحبه‌گر را به طرز پیچیده‌تری مجدداً ارزیابی کنند.

تنها تغییرات نسبت به نسخه اصلی، تغییر کلمات (آن هم به صورت جزیی) عنوان یک قسمت و عنوان یک فصل است. اکنون عنوان «آنزاک بالغمی‌شود» جایگزین «آنزاک در امروز» در قسمت 3 شده است و تامسون دوره 1990-1936 را برای واضح‌تر شدن به عنوان فصل 8 ، یعنی «تجدید حیات آنزاک» اضافه کرده است. جز این، متن کتاب نسبت به ویرایش اول بدون تغییر مانده است چراکه آن متن، منابعی که تامسون آنها را برای فهم بهتر نقش مصاحبه‌گر تحلیلمی‌کند، در بر‌دارد و... .

  زیر عقاب: ساموئل‌هالیدی[25]/ مری کی کویئنلان [26] از دانشگاه نبراسکا-لینکن[27]

زیر عقاب: ساموئل‌هالیدی، مترجمان ناواهو، ساموئل هالیدی و رابرت س. مکفرسون. نورمان: انتشارات دانشگاه اوکلاهما، 2013، 266 صفحه، جلد نرم، 19.95دلار.[28]

 

اگر یک پژوهشگر علاقه‌مند به جنگ جهانی دوم یا طرفدار مجموعه رمان‌های معمایی پرفروش تونی هیلرمن[29] با شخصیت‌های پلیس بومی قبیله ناواهو، جو لیفورن[30] و جیم چی[31] باشید، زیر عقاب، اثری از یک تفنگدار پیر اهل بیابان‌های جنوب غرب درباره نقشی که او و همرزمان ناواهویی او در زمان جنگ جهانی دوم در اقیانوس آرام بازی کردند، برای شما جذاب و چندلایه خواهد بود.

رابرت س. مکفرسون، استاد تاریخ دانشگاه ایالتی یوتا[32]در بلندینگ[33] و محقق تاریخ، فرهنگ و زبان قبیله ناواهو، جزییات نظام باورهای ناواهو را که ساموئل ‌هالیدی جوان در بطن آن قرار گرفته، همراه با جزییاتی از تجربیات دوران جنگ ‌او و دیگر افراد رمزگشا را ارائهمی‌کند. مکفرسون برای این کتاب تحقیق جامعی کرده است و در آن از تاریخ قبیله ناواهو در قرن نوزدهم، اساس مذهب ناواهویی، مصاحبه‌هایی با‌ هالیدی و اعضای خانواده‌اش و مجموعه مصاحبه‌های آرشیوشده‌ با دیگر رمزگشاها می‌گوید. ممکن است توجه خوانندگانی که طرفدار هیلرمن نیز هستند به پاورقی‌های پراز جزییات نیز جلب شود، در حالی که غرق در توضیح‌های مکفرسون درباره مردمان مقدس ناواهو، اولین مرد و زن متغیر، هیولای... .

  چرا گاوها به اسم نیاز دارند و رازهای دیگری از مزارع آمیش[34]/ مارک ل. لودن[35] از دانشگاه ویسکانسین[36]

چرا گاوها به اسم نیاز دارند و رازهای دیگری از مزارع آمیش. نوشته رندی جیمز. کنت، اوهایو: انتشارات دانشگاه ایالتی کنت، کتاب سنجاب سیاه، 2013، 200 صفحه، جلد سخت، 28.95دلار.[37]

 

کنجکاوی مردم درباره فرقه آمیش قدیم[38] از همیشه بیشتر است. بی‌شمار نشریه و دیگر محصولات رسانه‌ای، اعم از آثار تحقیقاتی بسیار دقیق تا رمان‌های عاشقانه با محوریت آمیش، و برنامه‌های خیال‌انگیز «مستند» تلویزیونی نظیر«مافیای آمیش»[39]، همه ساله تولیدمی‌شوند تا اشتیاق افراد ناآشنای کنجکاو را، نه تنها در آمریکای شمالی بلکه در سراسر جهان در این باره سیراب کنند. عجیب نیست که وجه حقیقی کتاب‌ها، مقالات، فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مختلفی که به آمیشمی‌پردازند، به طور گسترده‌ای متغیر است و تا حد زیادی به تهیه‌کننده و مخاطب مورد نظر این‌گونه آثار بستگی دارد. با وجود این که به طور کلی، قابل اطمینان‌ترین توصیفات از زندگی آمیش در آثاری که برای مخاطبان محقق تولید شده‌اند وجود دارد، تعدادی از محصولاتی که برای عموم مردم در دسترس هستند نیز به همان اندازه از کیفیت بالا برخوردارند. کتابی که درباره آنمی‌نویسم مثال خوبی از دسته دوم است.

رندی جیمز، استاد بازنشسته کالج علوم غذایی، کشاورزی و زیست محیطی دانشگاه ایالتی اوهایو است. این دومین کتابی است که بر اساس تجربه نزدیک به سی‌ساله‌اش به عنوان مأمور مروج کشاورزی در جیاوگا کانتی اوهایو[40] انجام داده است، جایی که رتبه چهارم بیشترین میزان سکنه آمیش در آمریکای شمالی را در خود دارد. کتاب اول او، چرا گاوها هلندی یادمی‌گیرند[41] و دیگر... .

 آنچه انجام داده‌ایم: تاریخ شفاهی جنبش حقوق معلولان/ کیث لادن[42] از موسسه تحقیقاتی تاریخ شفاهی و فرهنگ عامه[43]

آنچه انجام داده‌ایم: تاریخ شفاهی جنبش حقوق معلولان. نوشته فرد پلکا. آرمست: انتشارات دانشگاه ماساچوست، 2012، 622 صفحه، جلد نرم، 20دلار.[44]

 

زمانی که اکثر آمریکایی‌ها جنبش حقوق مدنی، جنبش زنان و... را دنبالمی‌کردند، جنبش حقوق مدنی خروشان دیگری نیز وجود داشت که توجه بسیار کمی را به خود جلب کرد. جنبش حقوق معلولان باعث تولد «لایحه آمریکاییان معلول»[45]- ماده قانونی حاوی حقوق مدنی افراد معلول- شد که رئیس‌جمهوری وقت، جورج اچ. دابلیو. بوش[46]، آن را در ژوئیه 1990 امضا کرد. بیست و پنجمین سالگرد این لایحه در  سال 2015 جشن گرفته شد.

پیشگفتار آنچه انجام داده‌ایم به قلم فرد پلکا، با شعار جنبش حقوق معلولان آغازمی‌شود: «بدون ما، چیزی درباره ما نیست»[47] و کتاب، رشد جنبش حقوق معلولان را از زبان حامیان حقوق آنها وقایع نگاری می‌کند. کتاب، طیف گسترده‌ای از حامیان حقوق معلولان را پوششمی‌دهد، از سازمان‌های پیش‌قدمی چون مردمان کوچک آمریکا[48] در دهه پنجاه تا تأیید و امضای لایحه... .

 لشکر افسران سیاه‌پوست: تاریخ پیشرفت نظامیان سیاه‌پوست از یکپارچگی تا ویتنام/ امی ماری پری هدریک[49] از دانشگاه تگزاس شمالی[50]، رایانامه او: AmyHedrick@my.unt.edu

لشکر افسران سیاه‌پوست: تاریخ پیشرفت نظامیان سیاه‌پوست از یکپارچگی تا ویتنام. نوشته ایزاک همپتون دوم. نیویورک: روتلج، 2013، 241 صفحه، جلد نرم، 34.95دلار.[51]

 

افسران سیاه‌پوست ارتش ایالات متحده تاریخچه‌ای طولانی از مبارزه علیه نژادپرستی، تعصب و عقاید نهادینه‌شده مبنی بر ناتوانایی آنها در نظامی‌گری و رهبری را پشت سر گذاشته‌اند. ایزاک همپتون مورخ، 25 سال از این تاریخ را - از اوایل دهه 1950 تا پایان جنگ ویتنام - در کتابش بررسی می‌کند که دوران وقوع تغییرات پراهمیت در ارتش است. چرا که در این دوران، نیروی نظامی یکپارچه شد و افسران سیاه‌پوست به شدت تلاش کردند تا برابری واقعی با افسران سفیدپوست را به دست بیاورند. لشکر افسران سیاه‌پوست روایتی ده فصلی است که با افسر سیاهپوست ارتش بودن، آن مبارزات و تأثیر جنبش حقوق مدنی روی درک افسرها از وظایف نظامی‌شان آغازمی‌شود. در این کتاب، همپتون بیشتر روی دهه 1960 و اوایل دهه1970، یعنی دوران جنگ ویتنام، تکیه می‌کند تا «تجربه فرهنگی و اجتماعی افسران سیاه‌پوست ارتش» را در زمانی که برای برابری مبارزهمی‌کردند، تحلیل کند.

همپتون معتقد است افسران سیاه‌پوست هم در جنگ‌های آسیای جنوب شرقی شرکتمی‌کردند، هم برای برابری واقعیمی‌جنگیدند؛ نه تنها در ارتش بلکه به همراه دیگر شهروندان غیرنظامی نیز برای حقوق مدنی خود مبارزهمی‌کردند. در یک ضدروایت[52] در برابر دیگر روایت‌های رادیکال از آغازگران جنبش حقوق مدنی، و بعد از آن جنبش قدرت سیاهان[53]، افسران سیاه‌پوست فعالانه به دنبال... .

  ما آزاد خواهیم شد! اعتراضات کمونیست‌های سیاه‌پوست به روایت هفت نفر[54]/ کری تیلور[55] از سیتادل، کالج نظامی کارولینای جنوبی[56]، رایانامه او: taylork1@citadel.edu

ما آزاد خواهیم شد! اعتراضات کمونیست‌های سیاهپوست به روایت هفت نفر. نوشته والتر هوارد. فیلادلفیا، پنسیلوانیا: انتشارات دانشگاه تمپل، 2013، 220 صفحه، جلد سخت، 54.50دلار.[57]

 

با چاپ مجدد نوشته‌های اعتراضی هفت سیاه‌پوست عضو حزب کمونیست ایالات متحده[58]، والتر هوارد، مورخ دانشگاه بلومزبرگ پنسیلوانیا[59]، وعدهمی‌دهد «به بخش مهمی از جامعه سیاه‌پوست که افکارشان، همگی توسط متخصصان تاریخی، یا دست کم گرفته شده یا کوچک شمرده یا نادیده انگاشته‌شده، مجال سخن گفتن» بدهد. (صفحه 9 مقدمه) هوارد مطالبی از رهبران برجسته حزب کمونیست را از جمله ویلیام پترسون[60] وکیل، عضو شورای شهر نیویورک بنجامین دیویس (پسر)[61] و در کنار آنها فعالان کمتر شناخته شده‌ای چون سازمان‌دهندگان اتحادیه‌ها و ب. د. ایمیس[62] روزنامه‌نگار در کتاب قرارمی‌دهد.

مقاله کوتاه آغازین کتاب، موضع حزب کمونیست ایالات متحده در قبال سیاه‌پوست‌ها را با وقایع‌نگاری نقاط عطف مهم تاریخ این حزب، از زمان تأسیس آن زیر سایه انقلاب بلشویکی تا دهه 1950 که محاکمه‌های پیامد لایحه ضد کمونیستی اسمیت[63]، عملاً حزب را نابود کرد، دنبال می‌کند. هوارد... .

 

 

چکیده مقالات شماره 2-42 مجله تاریخ شفاهی ـ بخش نخست

 


[1] Robert Penn Warren’s Who Speaks for the Negro

[2] Benji de la Piedra

[3] Who Speaks for the Negro? By Robert Penn Warren. New York: Random House, 1965. Reprinted with introduction by David W. Blight. New Haven: Yale University Press, 2014. 454 pp. Softbound, $25.00.

[4] Negro Revolution

[5] Teresa Bergen

[6] Making the American Body: The Remarkable Saga of the Men and Women Whose Feats, Feuds, and Passions Shaped Fitness History By Jonathan Black

[7] Lee Berry

[8] The Chemical Heritage Foundation

[9] Community Oral History Toolkit. By Nancy MacKay, Mary Kay Quinlan, and Barbara W. Sommer. Walnut Creek, CA: Left Coast Press, 2013. 5 Vols. 726 pp. Softcover, $69.95.

[10] The Oral History Manual (Lanham, MD: AltaMira Press, 2002)

[11] Curating Oral Histories: From Interview to Archive (Walnut Creek, CA: Left Coast Press, 2006)

[12] Dovilė Budrytė

[13] Georgia Gwinnett College

[14] Manėm, kad greit grįšim: 18 pokalbių apie pasitraukimą į Vakarus, 1940–1944 (We Thought That We Could Come Back Soon: 18 Conversations about the Flight to the West in 1940–1944). Compiled by Laima Petrauskaitė VanderStoep, Dalia Stakytė Anysienė, and Dalia Cidzikaitė. Vilnius: Aukso žuvys, 2014. 366 pp. E-book. $9.99.

[15] Sąjūdis

[16] dipukai

[17] Steven High

[18] Concordia University

[19] Dedicated to God: An Oral History of Cloistered Nuns. By Abbie Reese. New York: Oxford University Press, 2014. 272 pages. Hardcover, $34.95.

[20] Daniel James, Dona Maria’s Story: Life History, Memory, and Political Identity (Durham, NC: Duke University Press, 2001)

[21] Anna F. Kaplan

[22] American University

[23] Anzac Memories: Living with the Legend. By Alistair Thomson. Clayton, Vic., AU: Monash University Publishing, 2013. New Edition. 406 pages. Paperback, $34.95.

[24] Jay Winter

[25] Under the Eagle: Samuel Holiday, Navajo Code Talker By Samuel Holiday and Robert McPherson

[26] Mary Kay Quinlan

[27] University of Nebraska-Lincoln

[28] Under the Eagle: Samuel Holiday, Navajo Code Talker. By Samuel Holiday and Robert S. McPherson. Norman: University of Oklahoma Press, 2013. 266 pages. Softbound, $19.95.

[29] Tony Hillerman

[30] Joe Leaphorn

[31] Jim Chee

[32] Utah State University

[33] Blanding

[34] آمیش شاخه‌ای از دین مسیحیت است. م.

[35] Mark L. Louden

[36] University of Wisconsin

[37] Why Cows Need Names and More Secrets of Amish Farms. By Randy James. Kent, OH: Kent State University Press / Black Squirrel Books, 2013. 200 pages. Hardcover, $28.95.

[38] Old Order Amish

[39] Amish Mafia

[40] Geauga County, Ohio

[41] Why Cows Learn Dutch

[42] Keith Ludden

[43] Oral History and Folklife Research, Inc.

[44] What We Have Done: An Oral History of the Disability Rights Movement. By Fred Pelka. Amherst: University of Massachusetts Press, 2012. 622 pp. Paperback, $20.00

[45] Americans with Disabilities Act

[46] George H. W. Bush

[47] Nothing about us without us

[48] Little People of America

[49] Amy Marie Perry Hedrick

[50] University of North Texas

[51] The Black Officer Corps: A History of Black Military Advancement from Integration through Vietnam. By Isaac Hampton II. New York: Routledge, 2013. 241 pages. Softbound, $34.95.

[52] counternarrative

[53] Black Power movement

[54] We Shall be Free! Black Communist Protests in Seven Voices By Walter Howard

[55] Kerry Taylor

[56] The Citadel, The Military College of South Carolina

[57] We Shall be Free! Black Communist Protests in Seven Voices. By Walter T. Howard. Philadelphia, PA: Temple University Press, 2013. 220 pages. Hardcover, $54.50.

[58] Communist Party USA (CPUSA)

[59] Bloomsburg University of Pennsylvania

[60] William Patterson

[61] Benjamin Davis Jr.

[62] B. D. Amis

[63] anti-Communist Smith Act



 
تعداد بازدید: 2901


نظر شما

 
نام:
ایمیل:
نظر:
 

برد ایمان – 6

انسان در طرز برخورد با افراد مختلف باید چند مسأله را مدنظر داشته باشد، آنگاه لب به سخن گشوده و یا دست به عمل زند. اوّل اینکه باید سعی در این باشد که مطالب کامل انتقال پیدا کند و برعکس، سخن از غیر در میان نباشد (غیبت) حرفها از دل برآید. بیان مطالب باید با روح و اندیشه طرف سازگاری داشته باشد.