بر اساس مصاحبه با مخترعان و طراحان فعال صورت می‌گیرد

حفظ تاریخ ویدئوگیم با همکاری آرشیو‌های پیشگامان

کایل مک کنی[1]
مترجم: نرگس صالح‌نژاد

14 تير 1395


مرکز لملسون اسمیتسونیان[2] برای مطالعه اختراع و نوآوری، شروع به راه‌ندازی آرشیو پیشگامان ویدئوگیم و ضبط مصاحبه‌های تاریخ شفاهی با  نسل اول مخترعان صنعت ویدئوگیم و حفظ و نگهداری مواد منحصر به فرد آن کرده است. هدف نهایی ایجاد آرشیوی است که شروع و تکامل این صنعت در جهان از طریق بنیانگذاران و محققان و عموم مردم را برای درک بهتر ویژگی‌ها، تکنولوژی‌ها و نیروهای اجتماعی نشان دهد. زیرا از این مقطع سرگرمی‌های تعاملی به سوی تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین کسب و‌کارهای رسانه در تمام دوران رانده می‌شود.

کریستوفر ویور[3]، بنیانگذار بتسدا سافت‌ورک[4]، به‌عنوان یکی از همکاران این پژوهش انتخاب شده است و به‌طور فعال در برنامه‌ریزی و انجام مصاحبه‌های تاریخ شفاهی شرکت می‌کند. ویور می‌گوید: «من مشتاقانه منتظر کمک مرکز لملسون برای آموزش مردم در زمینه برنامه‌های کاربردی تکنولوژی‌های بازی در جامعه مدرن هستم. تأثیر ویدئوگیم‌ها فراتر از خود بازی‌ها و شامل برنامه‌های پزشکی، نظامی و مهندس و فنی است.»

فاز دو سال اول آرشیو شامل بیش از ۲۰ مصاحبه عمیق تاریخ شفاهی با مخترعان و طراحان فعال در سال‌‌های دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ است. اولین مصاحبه با برنده جایزه طراحی ویدئو و بازی کامپیوتری، ریچارد گریوت[5]، تکمیل خواهد شد. به‌عنوان یک نوجوان در سال‌های دهه ۷۰ در زمینه ساخت بازی یک فرد با تجربه است. او کد بازی را روی نوارهای کاغذی نوشت و اولین بازی‌های خود را به‌عنوان چاپ مستمر روی کاغذ نمایشگر نمایش داد. ریچارد گریوت اولین ویدئوگیم منتشرشده، یعنی الکابتا[6] را برای کامپیوتر اپل ۲ در سال ۱۹۸۰ فروخت. از این بازی ۳۰۰۰۰ نسخه به فروش رفت و گریوت در ادامه کار خود مجموعه کامپیوتری معروف اولتیما[7] را نیز ساخت.

برای هدایت و پیشرفت پروژه، مرکز لملسون[8] از گروه‌های مختلف پیشگامان بازی، دانشمندان بازی و موزه‌ها و آرشیوها برای پیوستن به کمیته‌ای دعوت کرده است. در این کمیته سازندگان ویدئوگیم‌های مشهور  مانند تد پرایز[9]، سی.ای.او از بازی‌های ایسومنیاک[10]، سد میر[11]،‌ خالق مجموعه تمدن[12] و وارن اسپکتور[13] خالق مجموعه دزد[14] و دئوس ایکس[15] حضور دارند.

بازی‌های رایانه‌ای در طولانی مدت مشکل نگهداری دارند. ما روش خوبی برای حفظ بازی‌های قدیمی نداریم، به‌خصوص آنهایی که به صورت دیجیتالی منتشر شده‌اند. این فوق‌العاده است که می‌بینیم اسمیتسونیان برای حفظ تاریخ ویدئوگیم از مردم که پیشگام آن هستند کمک می‌گیرد.

 


[1] Kyle McKenney

[2] Smithsonian’s Lemelson Center

[3] Christopher Weaver

[4] Bethesda Softworks

[5] Richard Garriott

[6] Alakabeth

[7] Ultima 

[8] Lemelson

[9] Ted Price

[10] CEO of Insomniac Games

[11] Sid Meier

[12] Civilization 

[13] Warren Spector

[14] Thief

[15] Deus Ex 



 
تعداد بازدید: 2613


نظر شما

 
نام:
ایمیل:
نظر:
 

برد ایمان – 6

انسان در طرز برخورد با افراد مختلف باید چند مسأله را مدنظر داشته باشد، آنگاه لب به سخن گشوده و یا دست به عمل زند. اوّل اینکه باید سعی در این باشد که مطالب کامل انتقال پیدا کند و برعکس، سخن از غیر در میان نباشد (غیبت) حرفها از دل برآید. بیان مطالب باید با روح و اندیشه طرف سازگاری داشته باشد.