نشست تخصصی تاریخ محلی در ایران با تأکید بر محلی نگاری در قوچان
روز یکشنبه 30 فروردین ماه 1394به همت «انجمن ایرانی تاریخ، شعبه خراسان رضوی» و مشارکت شهرداری و شورای شهر قوچان و دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، نشست تخصصی تاریخ محلی ایران با تأکید بر محلی نگاری در قوچان با حضور تعدادی از پژوهشگران، اساتید دانشگاه و مسئولان شهر قوچان در تالار شادروان دکتر احمد علی رجایی بخارایی برگزار شد.
در ابتدای مراسم پس از قرائت آیاتی از کلامالله مجید، غلامحسین نوعی نماینده انجمن در خراسان رضوی به هدف گذاری این دفتر در ورود جدی به مقوله محلینگاری در استان اشاره نمود که اولین نشست تخصصی در این حوزه را به شهر قوچان و ظرفیتهای بالای آن اختصاص دادهایم. ایشان ضمن تشکر از همکاری مناسب انجمن علمی دانشجویان تاریخ از همراهی مدیریت امور اسناد و مطبوعات خراسان رضوی در اجرای این برنامه علمی تقدیر نمود. سردبیر فصلنامه تاریخ پژوهی به برنامه نشستهای بعدی محلینگاری در مشهد، نیشابور و خواف اشاره کرد که به زودی شرایط برگزاری آن اعلام خواهد شد.
در ادامه این نشست دکتر رهنما رئیس دانشکده ادبیات در سخنانی کوتاه ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان نشست چنین بیان داشت: «بیشک قوچان نیازمند پژوهشهای گستردهای است چرا که این منطقه دارای پتانسیل فرهنگی فراوانی است و این امر نیازمند حظور گسترده محققین در این عرصه است.»
دکتر محمدتقی ایمانپور مدیر گروه تاریخ دانشگاه فردوسی از دیگر سخنرانان نشست تاریخ محلی قوچان بود. ایشان ضمن سپاسگذاری از انجمن ایرانی تاریخ شعبه خراسان رضوی بابت برگزاری این نشست و تشکر از حضور دانشجویان عضو انجمن علمی تاریخ در همراهی با این گروه، چنین اشاره داشت: «قوچان یکی از نقاط مهم ایران در دوره ی ایران باستان است و پس از آن نیز در دوره اسلامی بر اهمیت آن افزوده شد و هم اکنون نیز این جایگاه ماندگار پابرجا است و به حق پرداختند درباره ی گذشته آن کاری غنی محسوب میگردد.»
همچنین جلیل قصابی عضو انجمن ایرانی تاریخ و دبیر علمی این نشست درباره اهمیت توجه به تاریخنگاری محلی در سخنانی فرمودند: «تاریخنگاری محلی به واقع از قرن 3 هجری آغاز شد و از آنجایی که در تاریخ محلی به بررسی یک نقطه اهمیت داده میشود و مطالعات جزیی مد نظر قرار دارد، نقشی عمده در شناسایی تاریخ ملی دارد و از انگیزههای اصلی در نگارش تاریخهای محلی تقابل گرایشهای بومی و محلی است.» وی افزود: «پژوهشهای کنونی نشان میدهد که مورخان به طور معمول در گذشته ایران، تاریخ را به خاطر مخاطبین خاص خود مینوشتهاند و این امر یکی از نقصانهای تاریخی به شمار میرود، اما با تاریخهای محلی میتوان به خوبی این خلاء را در تاریخِ ایران جبران نمود.
نقی لطفی، استاد تاریخ از دیگر سخنرانان افتتاحیه نشست تاریخ محلی قوچان بود. قسمتهایی از مطالب ایشان توسط مجری همایش قرائت شد. وی در مطالبی کوتاه و انتقادی بیان داشت: «در کشورهای اروپایی حتی دورترین نقاط دارای تاریخ محلی میباشند، اما متأسفانه در ایران شاهد این امر هستیم که توجه به این گونه از تاریخ درهالهای از ابهام قرار دارد و این امر مایه تأسف برای سرزمینی با این تاریخ کهن است.»
دکتر صالحیفر شهردار قوچان هم در سخنانی به ظرفیتهای گردشگری در شهر قوچان پرداختند. پس از آن دکتر یوسف متولی حقیقی، پژوهشگر تاریخ محلی استان و عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه آزاد بجنورد با تأکید بر جایگاه ویژه تاریخ محلی در ایران افزود: «تاریخ محلی ابعاد مختلفی دارد و یکی از این ابعاد آن شناخت مشاهیر و رجال است که باید به نگاهی موشکافانه داشت، امری که امروزه متأسفانه کمتر مورد توجه قرار میگیرد. به عنوان مثال فردی به نام جعفرقلی زنگلی(1) ، شاعر برجسته قوچان، اکنون در وادی فراموشی به سر میبرد و این رسالت تاریخ محلی است که میباید به این موضوع بپردازد. دکتر متولی حقیقی با بررسی سنتهای تاریخنگاری در دیوان جعفرقلی فرمودند. ایشان به حوادث تاریخی توجه ویژه ای داشتند. و برخی از اتفاقات اواخر دوره قاجار در اشعارش منعکس شده است.
دکتر ابوالفضل حسنآبادی مدیر امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی از دیگر سخنرانان این نشست بود. ایشان در سخنانی پژوهشهای انجام شده در تاریخ محلی را بسیار اندک دانسته و بیان نمود: «معمولاً کتابهایی که در حوزه تاریخنگاری نوشته میشود در حوزه شهر نگاری است و باید این دیدگاه را تغییر داد و بهتر است به محلینگاری با محوریت مناطق بومی و نقاط کمتر مورد بررسی قرار گرفته توجه نمود و این امر در دستور کار مورخان قرار گیرد.
استاد محمد جابانی پژوهشگر حوزه تاریخ قوچان و مؤلف کتاب درسخنانی در ارتباط با ماهیت تاریخ محلی گفت: «تاریخ محلی دارای محدوده مشخصی است و کوچکترین امور در هر شهری نیز در حوزه مطالعات تاریخ محلی قرار دارد و این امر شامل تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی میگردد و میباید با دیدی همه جانبه در این حوزه گام نهاد.»
وی همچنین افزود: «بهتر است برای نگارش تاریخهای محلی افرادی اقدام کنند که خود ساکن آن نقطه یا بومی آن مکان باشند، چرا که در این صورت تمامی امور مورد بررسی قرار خواهد گرفت؛ حتی کوچکترین امور. از این رو تاریخهای محلی دارای توانایی بالایی در زمینه اجرایی و عملیاتی شدن هستند که میتواند در صورت توجه مسئولین به این امر، موجبات رشد و ترقی هر منطقه و سرانجام در سطح ملی را رقم زند.»
«راهکارها و ضرورتهای تدوین تاریخ شفاهی ایلات و طوایف کرمانج شمال خراسان» موضوع سخنرانی غلامرضا آذری خاکستر در نشست تخصصی تاریخ محلی قوچان بود. وی با تأکید بر جایگاه مغفول مانده تاریخ محلی قوچان به اهمیت تاریخ شفاهی ایلات و طوایف کرمانج پرداخته و در این باره بیان داشت: «متأسفانه عدم انسجام منابع و پراکندگی اسناد جمعآوری شده در تاریخ محلی، پرداختن به این گونه از تاریخ را مبدل به کاری سخت و طاقتفرسا نموده است و همین امر را شاید بتوان دلیل عدم رغبت مورخان به این حوزه دانست. در تاریخنگاری محلی میباید از نگاههای غرضورزانه پرهیز نمود، چرا که این امر در آثار نگارش یافته در گذشته به روشنی مشهود است و بیشک این امر مشکلی بسیار بزرگ در این عرصه است. از این رو شایسته است تا مورخان این حوزه با دیدی بیطرفانه و به دور از دغدغههای روزمره به تاریخنگاری در عرصه تاریخ محلی بپردازند.
وی با اشاره به تاریخ مهاجرت کرمانجهای خراسان و جمعیت ایلات و طوایف خراسان چنین گفت: «روانشاد سیدعلی میرنیا مؤلف کتاب ایلها و طایفههای عشایری خراسان از 264 ایل و طایفه در خراسان یاد کرده است که 125 گروه از ایلات و طوایف اختصاص به کردهای کرمانج دارد. جمعیت کردهای کرمانج در کل خراسان یک میلیون و هفتصد هزار نفر هستند و از جمعیت هشت صد هزار نفری خراسان شمالی 37 درصد کرمانج و بقیه گروهها همچون فارسها 29 درصد، ترکها 27 درصد، 5 درصد ترکمنها و 2 درصد سایر گروهها و اقوام را تشکیل میدهند. فرهنگ و ادبیات شفاهی ایلات و طوایف کرمانج خراسان به خاطر نداشتن رسمالخط نوشتاری در معرض از بین رفتن است. دلایلی همچون مدرن شدن جامعه، زبان گریزی و عدم بهادادن به زبان مادری و بومی، عدم استفاده از یک رسمالخط خاص (لاتین یا عربی) و عدم بسترسازیهای آموزشی مهمترین عوامل تشدید این موضوع هستند. با توجه به مسائل یاد شده ثبت تاریخ شفاهی کرمانجهای شمال خراسان راهکاری مهم جهت حفظ و ثبت میراث شفاهی است.»
آخرین مقاله ارائه شده در این نشست با عنوان «سنت ورزش پهلوانی در قوچان» توسط خانم میترا نجاتی پژوهشگر تاریخ شفاهی انجام شد. اجرای موسیقی سنتی و دوتار نوازی توسط یکی از هنرمندان از دیگر برنامههای نشست تخصصی تاریخ محلی قوچان بود.
در پایان این نشست، نماینده انجمن ایرانی تاریخ در خراسان رضوی از انتشار مجموعه مقالات نشست تاریخ محلی قوچان توسط این نمایندگی و با حمایت شهرداری و شورای اسلامی شهر قوچان خبر داد که این مهم تا پایان خرداد ماه اجرایی خواهد شد.
_______________________
[1]- جعفرقلی زنگلی شاعر و عارف کرمانج که از او به عنوان ملکالشعرای کرمانج یاد میشود، از طایفه زنگلانلو تیره ایل زعفرانلو در روستای گوگان چشم به جهان گشود. سال تولدش مشخص نیست همانطور که از سال وفات، محل دفن و بخش زیادی از زندگی او اطلاعی در دست نیست. از آنجایی که وی شعر میسرود، در یکی از اشعارش به نام فتنه سالار در خراسان وقایع را به گونهای توصیف میکند که نشان میدهد خود او شاهد وقایع بوده است )مذاکرات روز ۳ شنبه ۳ رجب مجلس شورای ملی در رابطه با اسرای ایل باشکانلوی قوچان) در مییابیم جعفرقلی در فاصله سالهای 1229 تا 1266ش شعر میسروده است. چنان که از اشعارش بر میآید به چهار زبان احاطه داشته است. وی در اوایل جوانی عاشق دختری به نام «ملواری» میشود که نام او را در بسیاری از اشعارش آورده است. این عشق مسیر زندگی او را عوض میکند. جعفرقلی علاوه بر هنر شاعری، که بنا به گفته او هنر اصلیاش است، دوتار نیز مینواخته و اشعارش را با آهنگ دوتار زمزمه میکرده است. او با تخلصهای گوناگون مانند جعفرقلی، جعفر، جعفرقلی بیچاره، جعفرقلی عندلیب، جعفرقلی مختار، جعفرقلی زنگلی و کرد را برای خود اختیار کرده است. از جعفرقلی دیوان اشعاری به جای مانده است که به کوشش کلیمالله توحدی و احمد عضدی با عنوان «دیوان عرفانی جعفر قلی رنگلی، ملک شعرای کرمانج» منتشر شده است.
http://hamshahrionline.ir/details/167626
غلامرضا آذری خاکستر
تعداد بازدید: 3858