آموزش مصاحبه‏ فعال در دانشگاه اصفهان



نخستین کارگاه آموزش مصاحبه‏ فعال تاریخ شفاهی در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

به ابتکار گروه تاریخ دانشگاه اصفهان، نخستین کارگاه آموزش مصاحبه فعال تاریخ شفاهی به صورت دانشگاهی و رسمی از 3 لغایت 31 اردبهشت 1391 با حضور نزدیک به 40 نفر از دانشجویان مقاطع  و رشته‏های مختلف تحصیلی در سالن دکتر مهرعلیزاده دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان برگزار گردید. شانزده ساعت برنامه‏‏ی آموزشی کارگاه، طی هشت جلسه و در چهار هفته اجرا شد. هدف از برگزاری این کارگاه که مقدمات آن از ابتدای نیمسال دوم تحصیلی 1391-1390 فراهم آمده بود، آشنایی اجمالی فراگیران با تاریخ شفاهی و سازوکار آن یعنی مصاحبه فعال و تربیت نیروی متخصص و کارآزموده برای به کارگیری در طرح‏های تحقیقاتی دانشگاه اصفهان و مراکز تاریخ شفاهی بود. در این میان،  حضور دانشجویان رشته تاریخ در مقاطع عالی تحصیلی، بارزتر بود. افزون بر این، دانشجویان حوزه‏ی علمیه خواهران، رشته کتابداری و فقه و حقوق اسلامی نیز شرکت داشتند.

دکتر مرتضی نورائی اجرای طرح، دکتر مرتضی دهقان‏نژاد نظارت علمی و دکتر علی‏اکبر کجباف نظارت کیفی کارگاه و دکتر مرتضی نورائی، دکتر مهدی ابوااحسنی ترقی و خانم مولود ستوده، دانشجوی دکتری تاریخ محلی دانشگاه اصفهان، تدریس این دوره و هدایت جریان کارگاه را بر عهده داشتند. از آنجایی که دوره مزبور، عنوان و ماهیت کارگاهی داشت، چند تن از دست‏اندرکاران تاریخ شفاهی کشور که سابقه‏ی موفق در انجام مصاحبه با رجال سیاسی و فرهنگی تاریخ معاصر ایران را داشتند به این کارگاه دعوت شده و در جلسات کارگاه به ارائه تجربیات و اندوخته‏های علمی و عملی خود از مصاحبه‏ی تاریخ شفاهی پرداختند. بدین ترتیب آقای محسن کاظمی، پژوهشگر و تدوین‏گر تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، حجه‏الاسلام سعید فخرزاده مسئول واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی و آقای مرتضی رسولی‏پور مسئول واحد تاریخ شفاهی مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران با ذکر تجارب و نمونه‏های موفق مصاحبه‏های خود، نه تنها بر غنای علمی کارگاه افزودند بلکه زمینه تعامل شرکت‏کنندگان در کارگاه با مراکز تاریخ شفاهی در داخل کشور را فراهم ساختند.
دیگر ویژگی این کارگاه، برگزاری آزمون نظری از مطالب علمی دوره و منابع علمی معرفی‏شده بود. هر یک از فراگیران کارگاه نیز موظف به انجام یک نمونه مصاحبه‏ی فعال تاریخ شفاهی به مدت حداقل 20 دقیقه شدند. طرح‏های تحقیقاتی ارائه شده توسط دانشجویان از تنوع بالایی برخوردار بوده است به نحوی که می‏توان در آن موضوعاتی مانند: فرهنگ ایثار و شهادت، در جستجوی جریان یک شهادت، علت‏یابی بیماری ام. اس در جنوب‏غرب اصفهان، روستا و قلعه‏ی تاریخی کمشچه، پیشینه آموزش خواهران در حوزه علمیه اصفهان، تدریس روش تحقیق در دانشگاه، ناگفته‏های دوران اسارت آزادگان، تاریخ شفاهی محله‏ی سیچان و حسین‏آباد اصفهان و موارد بسیار دیگری را مشاهده کرد.
برنامه‏ آموزشی و تقویم اجرایی کارگاه به شرح زیر بود:


- تاریخچه و فلسفه شکل‏گیری تاریخ شفاهی.
- مصاحبه: یکی از روش‏های گردآوری داده‏های علمی.
- مصاحبه‏ی فعال.
- مصاحبه‏ی فعال تاریخ شفاهی.
- ویژگی مصاحبه‏کننده و مصاحبه‏شونده در تاریخ شفاهی.
- معرفی و نقد و بررسی مصاحبه‏های موفق تاریخ شفاهی در اشکالِ: کتاب، فایل‏های صوتی و تصویری.
- اجرای عملی مصاحبه‏ی تاریخ شفاهی توسط دانشجویان.

نمرات آزمون کتبی و بررسی طرح‏های انجام‏شده مصاحبه تاریخ شفاهی، زمینه‏ساز انتخاب نیروهای مشتاق و کارآمد برای اجرای طرح‏های کلان تاریخ شفاهی خواهد بود. با توجه به استقبال تعداد بی‏شمار دانشجویان و فارغ‏التحصیلان رشته‏های مختلف علوم انسانی از کارگاه آموزش مصاحبه‏ی تاریخ شفاهی، این کارگاه در طول سال تحصیلی آینده تکرار خواهد شد.



 
تعداد بازدید: 4383


نظر شما

 
نام:
ایمیل:
نظر:
 

اسرار جنگ تحمیلی به روایت اسرای عراقی- 95

توپخانه ما پشتیبان دو گردان تانک البعث و خضیران بود. ما در منطقه دزفول مستقر بودیم. روز عملیات فتح‌المبین شاهد بودم چگونه سازمان ارتش عراق مانند خشتی که در آب انداخته باشند از هم گسیخت و رفته‎‌رفته از هر سو فرو ریخت. ساعتی بعد از حمله نیروهای شما بود که تازه ما پی بردیم چه حمله وسیعی آغاز شده است. ساعت 12 شب دستور رسید به طرف نیروهای شما گلوله پرتاب کنیم. هر چه گلوله می‌انداختیم می‌گفتند «کم است، بیشتر.»