داستان‏های گیرا: راهنمای کاربردی برای تاریخ شفاهی


Catching Stories: A Practical Guide to Oral History. By Donna M. DeBlasio, Charles F. Ganzert, David H. Mould, Stephen H. Paschen, and Howard L. Sacks. Athens: Ohio University Press, Swallow Books, 2009. Hardbound, $26.95; Softbound, $16.95.

داستان‏های گیرا: راهنمای کاربردی برای تاریخ شفاهی. اثر دونا ام. دی بلاسیو، چارلز اف. گنزرت، دیوید اچ. مولد، استفن اچ. پشن، و هاوارد ال. ساکس. آتن: انتشارات دانشگاه اوهایو، کتاب سوالو، 2009، قیمت با جلد سخت 95/26 دلار، با جلد نرم 95/16 دلار.

نویسندگان این کتاب معتقدند: «تاریخ شفاهی بستری مناسب برای پژوهش تاریخی فراهم می‏کند.» (صvii)، و این راهنمای عملی یقیناً برای آنان که می‏خواهند تاریخ شفاهی خانواده و یا اجتماع خود را از اندیشه به حقیقت بپیوندانند، سودمند است. از آنجا که کتاب داستان‏های گیرا دارای نثری بسیار رسا و پر از تصویرها و مثال‏های توصیفی است، مخاطب خود را نه تنها از مورخین حرفه‏ای ‏و اهالی دانشگاه برمی گزیند، بلکه «هر فرد علاقمندی که وقت، منابع و قدری آموزش را در چنته خود داشته باشد» به این عده می‏افزاید (صvii). داستان‏های گیرا کاری مشترک از پنج نویسنده با سوابق حرفه‏ای ‏متفاوت چون جامعه‏شناسی، تاریخ و پخش رادیویی است. دامنه گسترده و گوناگون تجارب آنها موفق به ارائه کتابی شده است که از انجام یک طرح پژوهشی تاریخ شفاهی با بهره از روش‏های دانشگاهی و غیردانشگاهی توأمان سخن می‏گوید- که نقطه قوت این کتاب است. نویسندگان این اثر شاکله کتاب را با هدف برآوردن نیازهای ضروری برای انجام و تکمیل موفق یک طرح تاریخ شفاهی، با هر موضوعی، پی‏ریزی کرده‏اند‏. فصل‏های کتاب مواردی چون ارزش پژوهش تاریخ شفاهی، برنامه‏ریزی یک طرح، نکات اخلاقی، ملاحظات سیاسی وحقوقی مبتلا به، مصاحبه کردن، پیاده‏سازی، و نکات فنی و چگونگی تأمین هزینه یک طرح را در بر دارند. نکاتی که در این اثر برجسته شده‏اند‏، ابعاد گوناگون یک طرح پژوهشی تاریخ شفاهی را نشان می‏دهند، مواردی چون تهیه فهرست یادآور (Checklist) برای هر مصاحبه (ص166)،  مسائلی که هنگام  خرید تجهیزات ضبط باید درنظرگرفته شوند (ص134)، نمونه فرم‏های رضایتنامه (ص68)، روش‏های آسان پرونده‏سازی (filing) (ص40)، برچسب زدن و نامگذاری مصاحبه‏های ضبط شده (ص29)، تهیه فهرست واژه‏های غیرقابل استفاده در حین مصاحبه که امکان بدنامی شخص مورد بحث را داشته و منجر به واکنش‏های منفی قانونی می‏گردد (ص60)، و نیز تهیه منشور اخلاقی اندیشیده شده که مصاحبه کننده را قادر می‏سازد «از بروز و رویارویی با بسیاری از مشکلات به نحو مؤثر جلوگیری کند»(ص54).
همان طور که عنوان داستان‏های گیرا: راهنمای کاربردی تاریخ شفاهی نشان می‏دهد، این اثر از جمله آثار در حال پیدایشی است که از نظر تاریخ‏نگاری به دانشگاهیان و جالب توجه تر از آنها افراد غیر دانشگاهی کمک می‏کنند از اهمیت ملاحظات عملی و اخلاقی مبتلابه یک طرح تاریخ شفاهی آگاه شوند. در حالی که مردم‏شناسی، جامعه‏شناسی، و علوم اجتماعی مرتبط در رویکرد خود به امر پژوهش بر استفاده از منابع شفاهی تأکید داشته‏اند‏، دانشجویان سایر رشته‏ها نیز به طور  روزافزون راغب به استفاده از عنصر تاریخ شفاهی در تحقیقات خود شده‏اند‏. این کتاب با اتکا به دیگر آثار مربوط به درک پیامد‏های عملی و اخلاقی پژوهش تاریخ شفاهی نوشته شده است، آثاری چون:


The Oral History Manual, 2nd ed., Barbara Sommer and Mary Kay Quinlan (Lanham, MD: AltaMira, 2009),

مقالۀ سال 1980 مردمشناس و شاعر آمریکائی رناتو روسالدو

 Renato Rosaldo: “Doing Oral History”, (Social Analysis 4, 1980: 89 – 99),

و کتاب تاریخ شفاهی کار آمریکایی والری یو

 Valerie Yow: Recording Oral History: A Guide for the Humanities and Social Sciences, 2nd ed. (Lanham, MD: AltaMira, 2005),

و

Doing Oral History: A Practical Guide, 2nd ed., Donald A. Ritchie (New York: Oxford  University Press, 2003).

نویسندگان داستان‏های گیرا اشاره دارند که «سرشت مردم‏سالار تاریخ شفاهی، تأثیر شگرفی بر سرفصل‏های کتاب نیز داشته است» (صvii) و این نشاندهنده خدمت منحصر به فرد این اثر به تاریخنگاری است- و انتظار می‏رود برای افراد غیر دانشگاهی نیز به یک نسبت قابل استفاده باشد.
در حالی که دیگر کتاب‏های راهنمای تاریخ شفاهی اساساً برای فنون مصاحبه و نوشتن پیشنویس برآورد هزینه‏ها ست، نقطۀ قوت کلیدی این کتاب تأکید بر نکات فنی ضبط تاریخ‏های شفاهی است، که نویسندگان آشکارا ذکر کرده‏اند‏ از اهداف کارشان بوده است (صx). دو فصل از کتاب به اصول صوت و تصویر پرداخته‏اند‏ و ابزاری کارآمد برای انجام یک مصاحبه به دست داده و همچنین نکات کاربردی دیگری را برای چگونه به دست آوردن صدا و تصاویر خوش ترکیب در اختیار می‏گذارند (صx). آنچه که مبحث وجوه فنی تاریخ شفاهی را به طور خاص جالب توجه می‏کند، این است که تمرکز تنها بر امر ارزیابی یک وسیلۀ خاص نیست، بلکه سرشت صدا، نور، و تصویر نیز مورد توجه است. در نتیجه خواننده به روش‏ها و ابزارهای عمومی لازم برای کار کردن با هر نوع فناوری که ممکن است در انجام یک طرح در دسترس داشته باشد، مجهز می‏شود. همان طور که یکی از نویسندگان چارلز گنزرت اظهار داشته: «بسیاری از پژوهشگران بدلیل عشق به موضوعات در دسترس خود و نیز علاقمندی به برقراری ارتباط با مردم به تاریخ شفاهی روی می‏آورند، اما موارد فنی نیز، خوب یا بد، از ضروری‏ترین عناصر برای ضبط و نگهداری هستند» (ص134). بطورکلی، داستان‏های گیرا منبعی بسیار ارزشمند و آسان برای هر کسی است که می‏خواهد پژوهش تاریخ شفاهی انجام دهد. نویسندگان اثر در بیان ارزش پژوهش تاریخ شفاهی به نقل از پل تامسونPaul Thompson، تاریخ‏شفاهی‏کار انگلیسی، در صفحات آغازین این کتاب آورده‏اند‏: «تاریخ شفاهی می‏تواند، با زبان و محوریت خود مردم به آنها نشان دهد که چه کسی تاریخ را ساخته و تجربه کرده است» (صvii)، و این کتاب راهنما برای همه آنانی را که دوست دارند این هدف را با روشی که درآمیزنده دردها و همدردی‏هاست، به دست آورند، بسیار یاری‏رسان خواهد بود.

میگان گاف
دانشگاه ساسکاچوان

Meagan Gough
University of Saskatchewan

ترجمه: مهناز بندانی

منبع:
Oral HIistory Review, Volume 37, Issue 2, pp: 273-274



 
تعداد بازدید: 3556


نظر شما

 
نام:
ایمیل:
نظر:
 

اسرار جنگ تحمیلی به روایت اسرای عراقی- 98

آن روز صبح که از سنگر بیرون آمدم جنازه آن افسر و گروهبان راکه به خاطر نماز خواندن گزارش کرده بودند دیدم: ستوان یکم عبدالرضا و گروهبان حسن. این گروهبان خبرچین بود که خبرها را به ستوان عبدالرضا می‌داد. من واقعه آن شب را نتوانستم برای کسی بیان کنم. خیلی دلم می‌خواست به آن پاسدار موتورسوار بگویم ولی فارسی نمی‌دانستم. متأسفانه نام آن پاسدار را نمی‌دانم اما می‌توانم هر دو پاسدار را از صورتشان بشناسم. آنها واقعاً انسان بودند. برای همین رفتار آنها خیلی به دلم نشست.