زنان نسل جدید در ازبکستان
THE NEW WOMAN IN UZBEKISTAN: ISLAM, MODERNITY, AND UNVEILING UNDER COMMUNISM. By Marianne Kamp. Seattle: University of Washington Press, 2006. 332 pp. Softbound, $25.00.
زنان نسل جدید در ازبکستان: اسلام، مدرنیته و کشف حجاب در دوران کمونیسم.
نوشته ماریان کمپ، سیاتل: انتشارات دانشگاه واشنگتن، 2006، 332 صفحه. جلد نرم، 25 دلار.
این کتاب در نوع خود یک کار بزرگ به حساب می آید. خانم ماریان کمپ، استاد تاریخ در دانشگاه وایومینگ Wyoming، تا به حال مطالعات زیادی را در رابطه با تغییر نقش زنان و نیز فشارهای وارده بر آنان در طول قرن بیستم به خصوص در جوامع اسلامی انجام داده است. کمپ در این کتاب برداشتی کاملاً متفاوت از وضعیت زنان در ازبکستان به نمایش می گذارد.
او لحن پرسشکنندگان خود و نیز فضایی که در آن قرار گرفتهاند را به خوبی مورد توجه قرار داده است. کتاب کمپ مروری تاریخی از تغییرات اجباری اجتماعی را نشان میدهد. توصیفات او از تبعات این تغییرات بسیار روان است و با نثری شیوا خواننده را مجذوب خواندن موفقیتها و شکستهای زنان ازبک در جامعه خود میکند. البته موفقیت این مطالعه تا حدی از نظرگاه تاریخ شفاهی زیر سوال است. یقیناً خانم کمپ با کار خود سنگ بنای یک کار اساسی را قرار داده است ولی چیزی که غایب است صدای مداوم زنانی است که با آنها مصاحبه انجام شده است. البته این بدان معنا نیست که هیچ موردی ذکر نشده باشد. تنها منظور این است که روایت این زنان به حدی زیبا و تأثیرگذار است که خواننده باز هم میخواهد از آنها بداند. به نظر میرسد کمپ محدودۀ این مبحث را به مرزهای تازه ای گسترش داده است.
این کار، خود بخشی از مجموعه فعالیتهای انتشارات مدرسه جکسون Jackson در دانشکده مطالعات بین الملل است و در دامنه متنوعی از مطالعاتی چون سیاست و جامعه در صربستان و جنبش کارگری چین قرار دارد. در این میان، زن جدید در ازبکستان The New Woman in Uzbekistan اولین کتاب در این زمره است که مشخصاً در مورد زنان نوشته شده است. مطالعات کمپ دوران پیش از شوروی و آغازین آن را در ازبکستان در اولین سالهای قرن بیستم مورد بررسی قرار میدهد. اساس مباحثی که در کتاب مطرح میشود مصاحبه های شفاهی او با زنانی است که نوجوانی تا دهه ششم زندگی خود را در ازبکستان گذراندهاند. اما این تنها زیرساخت کار کمپ به شما میرود نه بدنه اصلی آن. مورخان سنتی از این دوران به عنوان دوران پذیرش یا ردّ برنامه های مدرنگرایی شوروی یاد میکنند. اما کتاب کمپ پا را از این فراتر گذاشته و از طریق زندگی این زنان، فحوای تغییرات اجتماعی، فرهنگی، و سیاسی را توضیح میدهد. به اعتقاد کمپ، زنان ازبک شرکتکنندگان فعال در اندیشههای تحولخواه در ازبکستان بودند. یکی از این موارد از ساختن مفهومی است که با چادر یا پارانجی گره خورده است. در حالی که بسیاری از صاحب نظران غربی صرفاً واژه حجاب را واژهای سنتی برای پوشش در سنت اسلامی میدانند، کمپ پارانجی را با آنکه نوعی حجاب اسلامی ترسیم میکند ولی آن را منحصر به اسلام نمیداند. به عقیده وی پوشیدن پارانجی بیشتر جنبه فرهنگی دارد که جامعه [ازبک] آن را به عنوان بخشی از روابط اجتماعی خود تعریف کرده است. پارانجی، یا پوشش سنتی زنان ازبک، در عین آنکه مایه رنج است، مایه آزادی نیز هست، و در عین آنکه برای تقویت هویت ازبک مورد استفاده است، نهایتاً برای تغییر این مفهوم نیز کاراست.
در سالهای ابتدایی قرن بیستم، بلشویکها خواهان مدرنیته بودند تا به واسطه آن جوامع [سنتی داخل شوروی] را وادار به ورود به دنیای جدید کنند. یکی از نشانه های این مدرن سازی تلاش گسترش سواد، خارج کردن از انزوا و تشویق زنان به کشف حجاب بود. تعدادی از فصلهای کتاب کمپ راجع به مجله یانگی یول Yangi Y’ol و ناشران آن است. یانگی یول ارگان زنان حزب کمونیست شوروی بود. کمپ در این بخش از کار خود برخی پیامهای ضد و نقیض منتشره در این نشریه را بارز ساخته است. در حالی که مدرنیزاسون زنان را به اجتناب از انزوا و دوری از چادر ترغیب میکرد، طبعات برداشتن حجاب، مواردی چون قتل و تعرض را پیش روی زنان قرار میداد که آنها را به سوی نظام حقوقی رهنمون میکرد که در ایفای حقوق آنها مردد بود.
با این که این کار خوب نوشته شده و مستدل است، اما حاوی برخی مفاهیم نظری گنجانده شده در متن قدری عجیب هستند. برای مثال توجه به این نکته جالب است که استفاده از نتایج مطالعات کارول اسمیت روزنبرگ Carol Smith Rosenbergدرباره ویکتوریاییهای آمریکا نابجا بوده است. ممکن است جنبش زنان ویکتوریایی آمریکا محدود بوده باشد، اما در جامعه آنها هرزگساری و سالن های مختلط از نظر اجتماعی پذیرفته شده بود. تبعیض و انزوای زنان در آمریکایی را به سختی میتوان به اندازه انزوای زنان در ازبکستان دانست. بهتر بود کمپ استدلال خود را مبتنی بر نظریات افرادی چون نوال السعداوی و الیزابت وارنوک فرنی Elizabeth Warnock Fernea قرار میداد که به صراحت به فصل مشترک باور اسلامی و خواستههای فمینیستی پرداختهاند. استدلال کمپ که واکنش خشونت آمیز نسبت به چادر قابل مقایسه با دارآویختن بدون محاکمه (lynching) است که در جنوب آمریکا صورت میگرفت، نیز به همین نسبت خالی از اشکال نیست. علاوه بر این، در حالی که مردان ازبکستان از خشونت برای ایجاد و یا تقویت آداب و رسوم اجتماعی استفاده میکردند، به دارآویختن بدون محاکمه در جنوب آمریکا نه تنها آداب و رسوم را تحت تأثیر خود قرار می داد، بلکه خود اعمال قانون نیز تلقی میشد. در زمانی که اصل قانون به هر نحوی مورد تهدید قرار میگرفت، به دارآویختن بی محاکمه به عنوان بازوی فراقانونی در دست صاحبان قدرت عمل میکرد. بعنوان مثال، خانه فانی لو هامر Fanny Lou Hamer سوخت زیرا این زن قوانین حاکم برای رأی دادن را زیر سوال برده بود. در پایان لازم به ذکر است که اینها تنها نکاتی کوچک در مورد کتابی است که هر علاقمند به مباحث مربوط به زندگی زنان در انزوا و فرآیندهای مدرنیزاسیون اسلامی باید آنرا بخواند. مورخان شفاهی همچنان خواستار کارهایی بیش از این اثر هستند، اما این اثر ارزش یک کار تازه و پیشگامانه را دارد.
لیندا م. بائزا پورتر Linda M. Baeza Porter
دانشگاه داکوتای شمالی University of North Dakota
ترجمه عباس حاج هاشمی
تعداد بازدید: 3497
آخرین مطالب
- اسرار جنگ تحمیلی به روایت اسرای عراقی- 98
- ما منتظر صدای تاریخ شفاهی از دانشگاهها هستیم
- سیصدوپنجاهویکمین شب خاطره -2
- خاطرات محمد زقوت
- مرجعیت علمی و صنفی؛ چشمانداز انجمن تاریخ شفاهی ایران
- تلاش گروه تاریخ دانشگاه اصفهان، برای تأسیس رشته تاریخ شفاهی
- اسرار جنگ تحمیلی به روایت اسرای عراقی- 97
- از نادیده گرفتنِ حقوق راوی تا اِعمال سلیقه در متن
پربازدیدها
- بایکوت
- اسرار جنگ تحمیلی به روایت اسرای عراقی- 96
- از نادیده گرفتنِ حقوق راوی تا اِعمال سلیقه در متن
- خاطرات روحالله رضوی
- سیصدوپنجاهویکمین شب خاطره -1
- مرجعیت علمی و صنفی؛ چشمانداز انجمن تاریخ شفاهی ایران
- تلاش گروه تاریخ دانشگاه اصفهان، برای تأسیس رشته تاریخ شفاهی
- اسرار جنگ تحمیلی به روایت اسرای عراقی- 97