درآمدی بر پژوهش و نگارش تاریخ در عصر دیجیتال
حسین حاتمی
در کنار «موضوعِ» تاریخ (رویدادها و فرایندهای گذشته)، «روش» (Method) نیز یکی دیگر از دو رکن اساسی دانش تاریخ است. روش را میتوان حتی از یک منظر مهمتر و اساسیتر از موضوع تاریخ دانست. چرا که بدون در پیش گرفتن روشی درست، اصولی و مبتنی بر قواعد عام نمیتوان شناختی کامل و صحیح از موضوع مورد پژوهش حاصل نمود. دانش شناخت روشهای گوناگون تحقیق در هر علمی را «روششناسی» (Methodology) نام نهادهاند. روششناسیها عمدتاً در دو سطح نظری (Theoretical) و کاربردی راهنمای پژوهشگران در تحقیقات تاریخی هستند. در سطح نظری، روششناسی، از نظریهها و رویکردهای (Approaches) روششناختی بحث میکند که هرکدام با پیشفرضها و اصول مورد قبول خود، مبانی نظری «روشِ» تحقیق و پژوهش در تاریخ را فراروی پژوهشگر تاریخ قرار میدهد. روش پوزیتیویستی (تحصلی) و روش هرمنوتیکی (تأویلی ـ تفهمی)، دو رویکرد عمده و فراگیر روششناختی در حوزه تاریخ و علوم انسانی است. اما در سطح کاربردی، روششناسی، اصول و قواعدی عملی و عینی را پیشنهاد و وضع مینماید که تاریخپژوه برای ارجاع و استناد دقیق و صحیح که لازمه هر پژوهش تاریخی است، از آنها استفاده میکند. ارجاع (Reference / Footnote) میتواند به صورت پانوشت، پینوشت، درونمتنی و یا به شیوههای دیگرِِ مورد قبول باشد. همچنین تقسیمبندی منابع و مآخذ به دست اول (اصلی) و دست دوم (تحقیقات و مطالعات) و چگونگی استفاده از آنها در این سطح قرار دارد. اگرچه در ابتدا دشواری و پیچیدگی سطح نظری روششناسیها، به درستی قابل قیاس با سطح کاربردی آن به نظر نمیرسد، اما نظریات روششناسانه تاریخ را نمیتوان بدون کمک شیوههای درست ارجاعدهی و آشنایی با منابع دست اول و دست دوم تاریخی و چگونگی استفاده صحیح از آنها، در حیطه عمل آزمود. البته از سوی دگیر نیز رعایت این شیوهها بدون قرارگیری در یک چارچوب مشخص نظری نمیتواند منتج به تحقیقی کامل و جامع گردد. بنابراین آشنایی و بهکارگیری هر دو سطح نظری و کاربردی روششناسی برای یک پژوهشگر تاریخ امری ضروری و آنی است.
کتاب «درآمدی بر پژوهش و نگارش تاریخ در عصر دیجیتال» (Doing History: Research and Writing in the Digital Age ) از معدود کتبی است که تقریباً هر دو سطح روششناسی تاریخی را همزمان مورد بحث قرار داده است. مؤلفان این کتاب سه تن از محققان و استادان دانشگاه James Madison هستند که یکی از زمینههای اصلی تحقیقتاتی شان، روشهای تحقیق در تاریخ است. Michael J. Galgano استاد تاریخ و رئیس گروه تاریخ دانشگاه James Madison است. حوزههای تحقیقاتی وی بیشتر تاریخ خانواده، تاریخ اجتماعی و تاریخ اروپای مدرن و روشهای تحقیق در تاریخ است. J. Chris Arndt استاد تاریخ دانشگاه James Madison و متخصص تاریخ آمریکای قبل از جنگ داخلی و انقلاب آمریکا و روشهای تحقیق تاریخ است و Raymond M. Hyser نیز استاد تاریخ دانشگاه James Madison و متخصص تاریخ اجتماعی و تاریخ تجارت عصر طلایی تاریخ آمریکا و روشهای تحقیق در تاریخ است.
نویسندگان کتاب با انتخاب این عنوان برای کتابشان نشان دادهاند که روششناسیای نوین و منطبق با نیازهای پژوهشگران عصر حاضر را مد نظر دارند که متفاوت از روش تحقیق سنتی است. قید «عصر دیجیتال» در عنوان اصلی کتاب به ابزارها و پدیدههای مدرنی اشاره دارد که امروزه در جهت تسهیل امر دسترسی به اطلاعات مورد نیاز محقق تاریخ در اختیار او قرار گرفته است. اینترنت، رادیو، تلوزیون، ابزارهای آرشیوی پیشرفته، میکروفیلم، عکس، کتابهای الکترونیکی، ضبط صوت و... از جمله این ابزارها هستند. بدیهی است که چگونگی بهکارگیری این ابزارها در پژوهش تاریخی نیازمند فراگیری شیوههای درست و صحیح استفاده از آنها است. تصویر روی جلد کتاب نیز با هوشمندی مضمون و محتوای کتاب را برای خواننده تداعی مینماید. میز کار یک محقق بهاضافه رایانهای متصل به اینترنت با پسزمینهای از آثار و ابنیه و نقشههای تاریخی به ارتباط تنگاتنگ و سودمند این ابزارها و پدیدههای نوین با روششناسی تاریخی اشاره دارد. این ابزارهای نوین در کنار منابع اصلی و سنتی تحقیق تاریخی (کتب، مقالهها، اسناد، کتیبهها، آثار و ابنیه تاریخی) میتواند پژوهشگر تاریخ را در نزدیکی هرچه بیشتر به حقیقت و واقعیت تاریخی یاری دهد. دانشجوی علاقمند تاریخ پس از مطالعه این کتاب نکات راهگشایی در مورد مراحل مختلف تحقیق تاریخی میآموزد. او ابتدا میآموزد که چگونه برای انتخاب یک موضوع برای تحقیقش مانند یک مورخ فکر کند. چگونگی استفاده محققانه و کامل از کتابخانهها با تأکیدهای خاص روی تازهترین کاربردهای فناوری، اصلاح موضوع تحقیق بر مبنای موارد در دسترس و گسترده در طول تحقیق، گسترش مهارتهای تفکر انتقادیِ مورد نیاز برای تحلیل منابع دست اول و دست دوم، فهم اهمیت و کاربرد متون تاریخی و تاریخنگارانه، آمادهسازی یک متن پرداختهشده از دادهها از طریق فرایند پیشنویسی، ویراستاری، تحقیقات بیشتر و بازنویسی، ارزیابی نوشتهها و کتابشناسی صحیح از جمله این مهارتهای لازم است.
این اثر در مجموع متشکل از یک مقدمه، 6 فصل و دو ضمیمه است. فصل اول با عنوان «تاریخ چیست؟» عناوینی چون سوءاستفاده (Misuse) از تاریخ؛ ما در مورد گذشته چقدر میتوانیم بدانیم؟ مسائل پژوهش تاریخی؛ ماده (Stuff) تاریخ؛ طرحی کلی (Overview) از تاریخِ تاریخنویسی؛ فرضیه و نظریه؛ انواع تاریخ؛ دنیای تاریخ و کار دشوار تاریخ: تحقیق، تحلیل، نگارش را مورد بحث قرار داده است. در این فصل مؤلفان خطر سوءاستفاده اربابان قدرت را از تاریخ در جهت اهداف و منافع سیاسی یادآور شده و راهکارهایی را برای رفع این خطر ارائه دادهاند. سپس دو عامل کیفیت و کمیت اسناد و منابع در دسترس و رویکردهای متفاوتی که مورخان به گذشته دارند در پاسخ به پرسش ما در مورد گذشته چقدر میتوانیم بدانیم؟ مورد تأکید قرار داده شده است. در قسمت ماده تاریخ، تقسیمبندی مشهور منابع تاریخی به دست اول (Primary Sources ) و دست دوم (Secondary Sources) به طور مختصر شرح داده شده است. وقایعنامهها یا کتب تحقیقاتی و مطالعاتی که پس از وقوع رویداد به نگارش درآمدهاند جزو منابع دست دوم هستند. تکنگاریها (Monographs)، زندگینامهها، مقالات تاریخی، فرهنگها و دایرهالمعارفهای تاریخی، وبسایتها، درسگفتارها و... از جمله این منابعاند. اما منابع دست اول، اسناد و مکتوبات همزمان با رویداد یا فرایند مورد پژوهش است. برخی از این منابع چاپی و برخی دیگری خطی (Manuscript) اند. یادداشتهای روزانه (Diaries)، سفرنامهها، اسناد دولتی، مکاتبات محرمانه، روزنامهها، زندگینامههایِ خودنوشت و اسناد مالیاتی جزو منابع دست اول محسوب میشوند. در قسمت طرحی کلی از تاریخِ تاریخنویسی، انواع مکاتب تاریخنگاری مشهور و فراگیر مانند تاریخیگری (Historicism)، پوزیتیویسم (مکتب تحصلی)، اندیشه ترقی و پستمدرنیسم به صورتی مختصر و موجز طرح شده است. بحث از انواع تاریخ (تاریخ نظامی، تاریخ سیاسی، تاریخ اقتصادی، تاریخ اجتماعی) نیز در صفحات پایانی فصل نخست کتاب آمده است. مؤلفان کتاب در پایان این فصل هم فهرستی از منابعی برای مطالعه بیشتر موضوعات مطرح شده در این فصل برای خواننده کتاب فراهم آوردهاند. به طور کلی فصل اول کتاب هرچند به صورت فشرده، مربوط به مباحث نظری روششناسی تاریخ و تاریخنگاری است که مبنایی برای مباحث کاربردی فصول بعدی کتاب است.
«جایگاه منابع» عنوانی است که برای فصل دوم کتاب انتخاب شده است. در ابتدا به روش درست انتخاب یک موضوع مناسب برای پژوهش اشاره شده است که چگونه یک محقق تازهکار میتواند موضوعی مناسبِ تحقیقش برگزیند. پس از گزینش موضوع، نوبت به «طرح اولیه (Prospectus)» میرسد. طرح اولیه یا همان فهرست ابتدایی تحقیق شامل ثبت و نگارش پرسشها، فرضیات، ایدهها، اصول کلی و عنوان اولیه و پیشنهادی بخشهای مختلف پژوهش برای آغاز تحقیق است. طرح اولیه در طول تحقیق و با دستیابی پژوهشگر به دادهها و منابع بیشتر میتواند در جهت تکمیل تحقیق اصلاح شود. طرح اولیه تحقیق معمولاً چارچوبی برای پژهشگر فراهم میآورد تا با نظم و هدفی مشخص مراحل مختلف پژوهش را طی کند. در ادامه این فصل و در بخش مسیرِ (Trail) تحقیق، روش درست اجاعدهی و شیوه صحیح کتابشناسی توضیح داده شده است. آنچه برای دانشجوی تاریخ جالب توجه است، روش تحقیق تاریخی در وبسایتها و محیطهای مجازی است که به گونهای رسا و واضح شرح داده شده است. نویسندگان کتاب برای نمونه چگونگی استفاده از وبسایت کتابخانه بزرگ کنگره آمریکا (Library of Congress American Memory ) به نشانی http://memory.loc.gav/ammem/amhome/.html را شرح دادهاند. برای مورخان ایالات متحده آمریکا، بزرگترین و اصلیترین کتابخانه آنلاین به منظور شناسایی منابع دست اول تاریخی این وبسایت است. دهها وبسایت و نشانی اینترنتی دیگر که در حوزه تاریخ به ارائه خدمات به محققین مشغولاند به همراه معرفی مختصری از هریک از آنها نیز در صفحات پایانی فصل دوم کتاب، راهنمای مناسبی برای خواننده علاقمند خواهد بود.
فصل سوم با عنوان «ابزارهایی برای تحلیل: منابع دست دوم» شرح مفصل، مستند و کاملی است پیرامون منابع دست دوم و مسائل مربوط به آنها. در ابتدا نویسندگان در پاسخ به پرسش منبع دست دوم چیست؟، تلاش دارند تا تعریفی صحیح از اینگونه منابع به دست دهند. از نگاه آنان منابع دست دوم تحلیل و تفسیرهای (Interpretations) مورخان است بر نوشتههای گذشته با تکیه بر اسناد دست اول که گزارشهای همزمان یک رویدادند. زمینه (Context) تاریخی؛ زمینه تاریخنگارانه؛ کدام یک از منابع دست دوم بهترند؟ بازنگری مقدماتی؛ اینترنت: فرصت و مسأله؛ مطالعه منابع دست دوم؛ مطالعه انتقادی؛ گذشته قلمروی بیگانه است: مطالعه زمینه تاریخی؛ مطالعه زمینه تاریخنگارانه؛ مطالعه منابع؛ بازنگری؛ پیشنویس (Annotated) کتابشناسی؛ فیش کتابشناختی و یادداشتبرداری عناوین قسمتهای دیگر فصل سوم هستند. آنچه در طول این فصل نویسندگان کتاب بر آن تأکید دارند دیدگاه یا نظرگاه (Pointe of View) مورخان یا همان مؤلفان منابع دست دوم است. به باور مؤلفانِ کتاب هر منبع دست دومی به واسطه فاصله زمانی که از رویدادهای مورد بحثشان دارند و همچنین تأثیر بدیهی که شرایط محیطی مورخ بر ذهن و قلم او دارد، تفسیرها و تحلیلهای یک مورخ از رویدادهای گذشته متأثر از نظرگاه و ذهنیت اوست و وظیفه ضروری محققان هنگام ارزیابی منابع دست دوم فهم و شناخت نظرگاههای موجود در آنهاست. از دید نویسندگان کتاب، معمولاً میتوان دیدگاهها و ذهنیتهای مورخان را تا حدودی از مقدمه و پیشگفتار کتابهایشان به دست آورد. بدین سان استفاده از منابع دست دوم نیازمند مطالعه انتقادی آنها است چرا که بدون تفکر و نگاه انتقادی قادر به شناسایی ذهنیتهای حاکم بر یک کتاب تاریخی نیستیم و در این صورت به راحتی این ذهنیتها، تحقیقات و پژوهشهای ما را تحت تأثیر قرار میدهند و آنها را از مسیر درستشان منحرف میکنند.
فصل چهارم کتاب با عنوان «مدرکِ (Evidence) دست اول» نیز گزارش مفصل و عمیقی است پیرامون منابع دست اول (اصلی) که در این کتاب بیشتر با نام «مدرک» از آنها یاد میشود. در آغاز فصل همانند فصل قبل مؤلفان کتاب ابتدا تلاش کردهاند تا با پاسخ به پرسش منبع دست اول چیست؟ تعریفی درست از این اصطلاح به دست دهند. از نگاه آنان منبع دست اول، هر سند یا نوشته همزمان با یک رویداد یا یک دوره زمانی است. مدرک دست اول ممکن است مکتوب، شفاهی، مشهود (Visual) و یا فیزیکی (Physical) باشد. در این قسمت میان منابع دست اولِ مقصود/ ارادی (Intentional) و منابع دست اول غیرمقصود/ غیرارادی (unintentional) تفاوت گذارده شده است. منابع مقصود/ ارادی منابعیاند که آگاهانه برای آیندگان و حفظ آنها در آینده به وجود آمدهاند. مانند اسناد دولتی، اسناد کلیساها، زندگینامههای خودنوشت و یادداشتهای روزانه. اما منابع غیرمقصود/ غیرارادی آن دست از منابعاند که بدون قصد و نیت (Intention) قبلی برای حفظ و نگهداریشان برای آینده پدید آمدهاند. مانند مکاتبات خصوصی و محرمانه، اسناد فیزیکی شامل سازهها، البسه و ابزارهای دستساز بشر.
از دید نویسندگان کتاب برای «ارزیابی (Evaluating) مدرک مکتوب» و «ارزیابی مدرک شفاهی» باید به مؤلفههایی چون شخصیت نویسنده، نظرگاه و ذهنیت او، مخاطب، هدف، آهنگ، زبان و اهمیت مدرک توجه شود. همچنین برای «ارزیابی مدرک مشهود (Visual)» نیز میبایست نقاشیها، عکسها، تصاویر، فیلمها و این قبیل مدارک را مورد توجه قرار داد. قسمت دیگری از فصل چهارم به «ارزیابی مدرک فیزیکی (Physical)» اختصاص یافته است. منظور از مدارک فیزیکی سلاحها، ابزارها و دیگر مصنوعات بشری است. پس از تشریح دستههای مختلف مدارک و منابع دست اول، به منظور تأکید بر همراهی تحلیل با مدرک از «تأملات نهایی درباره عناصر تحلیل» بحث شده است. سپس به «انواع و کاربرد منابع» پرداخته شده است. مکاتبات، یادداشتهای روزانه، خاطرات، زندگینامههای خود نوشت، اسناد دولتی، وصیتنامهها، فهرستهای مالی و تجاری، اسناد آماری (Statistical Records)، روزنامهها و مجلات (Periodical)، مصاحبههای شفاهی (Oral Interviews)، عکسها و نقشههای تاریخی و مصنوعات بشری (Artifacts) از جمله این مدارک و اسناد دست اول هستند.
پنجمین فصل کتاب به یکی از مهمترین و اساسیترین موضوعات تاریخنگاری اختصاص دارد؛ «نگارش». در در این فصل نیز به موضوعات مختلف مرتبط با بحث اصلی فصل در قالب عناوین آغاز فرایند نگارش؛ داوری همتایان (The Jury of Our Peers)؛ مقاله کوتاه غیررسمی؛ پاراگراف اول؛ عناصر نگارش مؤثر؛ راهنماییهایی برای نگارش مؤثر؛ انواع نگارش؛ سازماندهی؛ پیشنویس ابتدایی؛ بازبینی و ویراستاری؛ ارائه شفاهی پرداخته شده است. در این فصل نگارش فرایندی مداوم و مستمر (Ongoing) دانسته شده است که با آغاز پژوهش شروع میشود. اگرچه به نظر میرسد که تحقیق و نگارش وظایفی مستقل از هماند؛ اما درواقع چنین نیست. نگارش در برابر تحقیق تاریخی بهزعم مؤلفان کتاب، بهمنزلهی اکسیژن برای موجود زنده در طبیعت است، چرا که تحقیق بدون نگارش نمیتواند صورتی عینی و خارجی به خود بگیرد و یا در دسترس عموم قرار گیرد. نگارشی صحیح و مبتنی بر اصول و قواعد مورد قبول همه برای فهم و درک تحقیقات به عمل آمده امری ضروری و الزامی است. در قسمت انواع نگارش چهار رویکرد بنیادی روایت (Narration)، توصیف (Description)، تفسیر (Interpretation) و اقناع (Persuasion) که مورخان برای نگارش به کار میبرند، مطرح شده است. روایت و توصیف که اغلب ارتباط بیشتری با هم دارند، مفهومی درونی (Visceral Sense) از یک رویداد یا یک دوره به دست میدهند. تفسیر و اقناع هم به همین نحو وابسته به هماند اما کارکرد آنها بیشتر در سطح فکری و ذهنی (Intellectual) است. یک نگارش درست و مؤثر مستلزم به کارگیری هر چهار روش فوق است. در پایان فصل پنجم کتاب هم منابعی برای مطالعه بیشر به خوانندگان پیشنهاد شده است.
واپسین فصل کتاب «تکمیل تحقیق» است. این فصل دو موضوع اصلی ارجاعات (Footnotes) و کتابشناسی را مورد بحث قرار داده است. در قسمت ارجاعات سه پرسش محققان چرا ارجاع میدهند؟ محققان به چه چیزی ارجاع میدهند؟ و محققان چگونه ارجاع میدهند؟ مطرح شده است. در پاسخ به پرسش نخست میان سه نوع ارجاع اسنادی (Citation)، تبیینی (Explanatory) و تاریخنگارانه تفاوت قائل شده است. ارجاعات اسنادی، ارجاعاتیاند که مورخ برای استناد دادهها و تحلیلهایش از رویدادهای گذشته به منابع دست اول و دوم از آنها استفاده میکند. این نوع ارجاع برای افزایش اعتبار و اعتماد به یک تحقیق ضروری است. ارجاعات تبیینی، زمانی صورت میگیرد که مورخ و محقق در نگارش تحقیقش از اصطلاحات و عبارات تاریخی، جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی، فلسفی و... استفاده نماید و بخواهد برای توضیح و تشریح مفهوم و معنای آنها ـ به صورت ارجاعی و حاشیهای ـ برای خواننده توضیح دهد. در قسمت بعد بحث اصلی مؤلفان، سرقت دادهها (Plagiarism) است. جلوگیری از استفاده بدون نام و ارجاع از دادههای موجود در منابع دست اول و تحقیقات و مطالعات در پژوهشهای تاریخی از سوی پژوهشگران، یکی از عوامل اصلی وجود ارجاعات صحیح و کامل در تحقیقات تاریخی است. در قسمت محققان چگونه ارجاع میدهند؟ به طور مفصل و به صورت عملی، روشهای صحیح و کامل ارجاع به منابع مختلف همراه با نمونههای بسیار از کتب، مقالات، نشریات، منابع الکترونیکی و... توضیح داده شده است.
قسمت دوم این فصل به کتابشناسی اختصاص یافته است. در این قسمت نویسندگان کتاب ابتدا نکات راهنمایی را برای چگونگی تنظیم کتابشناسی پیشنهاد میکنند. سپس نمونههایی از انواع استنادهای (Citations) کتابشناختی ارائه شده است تا خواننده با نمونههای عملی ارجاع کتابشناختی آشنا گردد. «پیشنویس کتابشناسی»، «مقاله کتابشناختی (Bibliographical)»، «مقاله تاریخنگارانه» و «فهرست نهایی» عناوین قسمتهای بعدی فصل ششم هستند.
مؤلفان کتاب عنوان گویای «گفتوگوی مداوم» را برای نتیجه نهایی کتابشان انتخاب نمودهاند که به درستی به استمرار و تداوم مناقشات و مجادلات بیپایان پیرامون مباحث نظری تاریخ و تاریخنگاری اشاره دارد. دو ضمیمه «راهنمای کتابخانهای برای کتابهای تاریخی مرجع» و «مرگ یک شهر آرمانی: بازسازی لندن بعد از 1660» پایان بخش کتاب درآمدی بر پژوهش و نگارش تاریخ در عصر دیجیتال است.
با توجه به مباحث نوین مطرح شده در این کتاب در زمینه روششناسی تاریخی و تاریخنگاری، این اثر میتواند برای محققان حوزه تاریخ و تاریخنگاری و بهویژه دانشجویان تاریخ بسیار مفید و سودمند باشد. مخصوصاً آموزش شیوههای استفاده از منابع نوین و مجازی تاریخ ـ که البته هنوز در آغاز راه است ـ برای دانشجویان تاریخ جالب توجه خواهد بود.
کتاب ماه تاریخ و جغرافیاشماره 131 فروردین 88
تعداد بازدید: 3993