تاریخ شفاهی ورزشهای دبیرستانی
ژاکلین دریسکول[1]
ترجمه: فرهاد حریری اکبری
22 مهر 1396
کتابخانه و موزه آبراهام لینکلن[2] در اسپرینگفیلد[3]
نگاهی عمیق به انجمن دبیرستانهای ایلینویز[4] تازهترین طرح تاریخ شفاهی کتابخانه و موزه ریاست جمهوری آبراهام لینکلن در اسپرینگفیلد است.
دهها مصاحبه، یک به یک با مربیهای موفق، ورزشکارانِ بااستعداد و حتی روزنامهنگارانی که ورزشهای دبیرستانی را پوشش دادهاند، امکان بررسی نقشی که ورزشکاران و این دست فعالیتها در سراسر ایالت و تاریخ آن ایفا میکنند، فراهم میسازد.
فیلیپ پاگو[5] که پیشگام این طرح است و تجربهای طولانی به عنوان عضوی از انجمن دبیرستانهای ایلینویز دارد میگوید: «تقریباً در هر جامعهای ورزشکارها نقش حیاتی دارند.»
پگو ادامه میدهد: «در برخی موارد امکانات مالی چالش مدارس بود، ولی جامعه آن را پشت سر خواهد گذاشت و آنها واقعاً با هم کار میکنند. ورزشها و فعالیتهای جسمی و دبیرستانها، به نوعی ستون فقرات یک جامعه هستند.»
غیر از شناختهشدهترین ورزشهای دبیرستانی مانند فوتبال یا بسکتبال، این طرح شامل بازیهای گروهی، آموزشی و موارد دیگر نیز هست.
سوزی نوبلاچ [6]از انجمن دبیرستانهای ایلینویزکه با او برای این طرح مصاحبه شد، میگوید این آینده ورزشکاران است که موضوع بسیار هیجانانگیزی است.
او میگوید: «آیا میتوانید تصور کنید که یک مسابقات فوتبال حذفی ایالتی همزمان با یک بازی فوتبال مجازی دیوانهکننده در حال اجرا باشند و شما معلم آن دانشآموزان درگیر بازیهای الکترونیکی باشید و همانجا آن بازی زنده نیز از تلویزیون پخش شود؟ این هیجان حد و حصر ندارد.»
از نکات برجسته این طرح، پرداختن به نقش ورزشکاران ایلینویز است که در سطح ملی بازی میکنند. ایلینویزز به ایجاد فدراسیون ملی دبیرستانها[7] کمک کرده است و یکی از نخستین سهامداران حق پخش مسابقات «مارچ مدنس»[8] یا جام قهرمانی بسکتبال دسته اول مردان آمریکاست.
[1] Jaclyn Driscoll
[2] Abraham Lincoln Presidential Library
[3] Springfield
[4] Illinois High School Association
[5] Philip Pogue
[6] Susie Knoblauch
[7] National Federation of High Schools
[8] March Madness
تعداد بازدید: 6584
آخرین مطالب
پربازدیدها
100 سؤال/8
10 نکتۀ کلیدی برای پیشمصاحبه، به ترتیب اهمیت: 1. ایجاد رابطۀ اعتماد و کاهش اضطرابِ راوی 2. سنجش توان، آمادگیِ روحی و جسمی و قابلیتِ مصاحبهپذیریِ راوی 3. شناختِ حساسیتها، خطوطِ قرمز و محدودیتهایِ راوی 4. شناسایی و ارزیابیِ کلیاتِ محتواییِ خاطرات و نقاطِ کورِ روایت 5. تعیینِ خطوطِ اصلی و چارچوبِ منسجمِ مصاحبۀ اصلی 6. آشنایی با ویژگیهایِ فردی و سبکِ گفتاریِ راوی 7. یادآوری نکاتِ مهم به راوی، بهمنظورِ آمادهسازیِ او برای گفتوگویِ اصلی 8 . جلبِ رضایتِ آگاهانه و توضیحِ حقوق و انتظاراتِ پروژه برای راوی...





