«تاریخ شفاهی دلتای آرکانزاس» گزارشی از پنج سال فعالیت است

ترجمه: نرگس صالح‌نژاد

20 آذر 1395


یک کتاب جدید، به دانش‌آموزان دبیرستانی در دلتای آرکانزاس[1] فرصت میدهد با تشویق و همکاری دانشگاه آرکانزاس در جشن‌های فرهنگی مربوط به تاریخ و فرهنگ بومی خود شرکت کنند. «طرح تاریخ شفاهی دلتای آرکانزاس: فرهنگ، مکان و اصالت»[2] گزارش کاملی از یک فعالیت پنج ساله است که با یک سؤال ساده و مستقیم برای دانش‌آموزان دبیرستان‌های شرق آرکانزاس شروع شد: «شما از چه می‌خواهید بنویسید؟»

دیوید جولیف[3] استاد انگلیسی در کالج علم و هنر سنت ویلیام فولبرایت[4] هدایت ‌کننده طرح و یکی از نویسندگان این کتاب می‌گوید: «ما یک طرح سوادآموزی راه انداختیم که به جوانان این مناطق کمک می‌کند تا شهر و مناطق زندگی خود را به‌ عنوان یک مکان مورد احترام و مکانی که ارزش حفظ کردن دارد، بشناسند و درک کنند. ما می‌خواستیم معلمان با همکاری مربیان دانشگاه آرکانزاس، به دانش‌آموزان خود کمک کنند تا آنها طرح تاریخ شفاهی و سوادآموزی را که خود طراحی کرده‌اند، به سرانجام برسانند.»

در این طرح، دانشجو- مربیان آموزش دیده دانشگاه آرکانزاس با دانش‌آموزان دبیرستانی در طرح‌های جدی نوشتاری که از مصاحبه‌های تاریخ شفاهی استخراج شده، همکاری می‌کنند. دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد در درجه اول به صورت چهره‌به‌چهره و آنلاین به دانش‌آموزانی مشاوره‌های نوشتاری ارائه می‌دهند که در دبیرستان‌های کوچک و فقیر در مناطق روستایی در دلتا درس می‌خوانند. بسیاری از دانشجویان کارشناسی از کالج آنرز[5] دانشگاه هستند.

همگام با پیشرفت طرح، سه موضوع پیش از همه مطرح شد: نژاد، مذهب و غذا. طبق گفته جولیف این تقسیم‌بندی موضوعی درست‌ترین و بهترین بخش این طرح بود که به بهترین شکل انجام شد. او گفت: «دانش‌آموزان به پژوهشگران فرهنگ تبدیل شدند.»

این همکاری مزایای غیرمنتظره‌ای داشت که یکی از آنها شامل برنامه گذر از دبیرستان به کالج بود. وی همچنین گفت: «برای بسیاری از این دانش‌آموزان دبیرستانی، همکاری با این طرح نشان داد که آنها می‌توانند به کالج و حتی دانشگاه آرکانزاس بروند.»

جولیف، بنیانگذار طرح سوادآموزی بروان چیر در دانشگاه آرکانزاس[6] یکی از چهار نویسنده کتاب است. دیگران عبارتند از کریستین. ز. گورینگ[7] دستیار آموزش انگلیسی در دانشگاه آرکانزاس، کریستا جونز اولدهام[8] فارغ‌التحصیل دانشگاه آرکانزاس که اکنون کتابدار مجموعه‌های خاص در کالج‌هاورفورد در پنسیلوانیا[9] است و جیمز. آ. اندرسون[10] فارغ‌التحصیل دانشگاه آرکانزاس که اکنون دستیار استاد آموزش انگلیسی در دانشگاه لاندر در کارولینای جنوبی[11] است.

کتاب «طرح تاریخ شفاهی دلتای آرکانزاس» را انتشارات دانشگاه سیراکوز[12] منتشر کرده است، بروان چیر[13] در سوادآموزی، این طرح تاریخ شفاهی را تأمین مالی کرده است و بنیاد بروان[14] در هوستون[15] ۵/۱ میلیون دلار در سال ۲۰۰۳ برای تأسیس بروان چیر به دانشگاه آرکانزاس اهدا کرده است. این دانشگاه در ۲۰۰ رشته دانشگاهی برنامه‌ رقابتی تحصیلی در سطح بین‌المللی فراهم کرده و متشکل از ۱۰ دانشکده و دارای نسبت پایین دانشجو به استاد در دانشکده‌هاست که به ارتقای توجه به هر از یک دانشجویان و نظارت بیشتر می‌انجامد.

 

 


[1] Arkansas Delta

[2] The Arkansas Delta Oral History Project: Culture, Place and Authenticity

[3] David Jolliffe

[4] J. William Fulbright College of Arts and Sciences

[5] Honors College

[6] Brown Chair in Literacy at the U of A

[7] Christian Z. Goering

[8] Krista Jones Oldham

[9] Haverford College in Pennsylvania

[10] James A. Anderson Jr

[11] Lander University in South Carolina

[12] Syracuse

[13] Brown Chair

[14] Brown Foundation

[15] Houston



 
تعداد بازدید: 4885


نظر شما

 
نام:
ایمیل:
نظر:
 

اسرار جنگ تحمیلی به روایت اسرای عراقی- 124

شبِ عملیات فتح‌المبین فرا رسید. حمله ساعت دوازده آغاز شد. مزدوران اردنی، مصری، سودانی و... را جایگزین واحد ما کردند و ما بلافاصله به خط مقدم آمدیم. این مزدورها کینه عجیبی از نیروهای شما داشتند. امکان نداشت اسیری را زنده بگذارند. تا ساعت سه بعد از نیمه‌شب حمله‌ای روی موضع ما نبود ولی از موضع دیگر صدای توپ و خمپاره به شدت شنیده می‌شد. ساعت سه صدای تیراندازی و الله‌اکبر بلند شد.