بر اساس مصاحبه با مخترعان و طراحان فعال صورت میگیرد
حفظ تاریخ ویدئوگیم با همکاری آرشیوهای پیشگامان
کایل مک کنی[1]
مترجم: نرگس صالحنژاد
14 تیر 1395
مرکز لملسون اسمیتسونیان[2] برای مطالعه اختراع و نوآوری، شروع به راهندازی آرشیو پیشگامان ویدئوگیم و ضبط مصاحبههای تاریخ شفاهی با نسل اول مخترعان صنعت ویدئوگیم و حفظ و نگهداری مواد منحصر به فرد آن کرده است. هدف نهایی ایجاد آرشیوی است که شروع و تکامل این صنعت در جهان از طریق بنیانگذاران و محققان و عموم مردم را برای درک بهتر ویژگیها، تکنولوژیها و نیروهای اجتماعی نشان دهد. زیرا از این مقطع سرگرمیهای تعاملی به سوی تبدیل شدن به یکی از بزرگترین کسب وکارهای رسانه در تمام دوران رانده میشود.
کریستوفر ویور[3]، بنیانگذار بتسدا سافتورک[4]، بهعنوان یکی از همکاران این پژوهش انتخاب شده است و بهطور فعال در برنامهریزی و انجام مصاحبههای تاریخ شفاهی شرکت میکند. ویور میگوید: «من مشتاقانه منتظر کمک مرکز لملسون برای آموزش مردم در زمینه برنامههای کاربردی تکنولوژیهای بازی در جامعه مدرن هستم. تأثیر ویدئوگیمها فراتر از خود بازیها و شامل برنامههای پزشکی، نظامی و مهندس و فنی است.»
فاز دو سال اول آرشیو شامل بیش از ۲۰ مصاحبه عمیق تاریخ شفاهی با مخترعان و طراحان فعال در سالهای دهههای ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ است. اولین مصاحبه با برنده جایزه طراحی ویدئو و بازی کامپیوتری، ریچارد گریوت[5]، تکمیل خواهد شد. بهعنوان یک نوجوان در سالهای دهه ۷۰ در زمینه ساخت بازی یک فرد با تجربه است. او کد بازی را روی نوارهای کاغذی نوشت و اولین بازیهای خود را بهعنوان چاپ مستمر روی کاغذ نمایشگر نمایش داد. ریچارد گریوت اولین ویدئوگیم منتشرشده، یعنی الکابتا[6] را برای کامپیوتر اپل ۲ در سال ۱۹۸۰ فروخت. از این بازی ۳۰۰۰۰ نسخه به فروش رفت و گریوت در ادامه کار خود مجموعه کامپیوتری معروف اولتیما[7] را نیز ساخت.
برای هدایت و پیشرفت پروژه، مرکز لملسون[8] از گروههای مختلف پیشگامان بازی، دانشمندان بازی و موزهها و آرشیوها برای پیوستن به کمیتهای دعوت کرده است. در این کمیته سازندگان ویدئوگیمهای مشهور مانند تد پرایز[9]، سی.ای.او از بازیهای ایسومنیاک[10]، سد میر[11]، خالق مجموعه تمدن[12] و وارن اسپکتور[13] خالق مجموعه دزد[14] و دئوس ایکس[15] حضور دارند.
بازیهای رایانهای در طولانی مدت مشکل نگهداری دارند. ما روش خوبی برای حفظ بازیهای قدیمی نداریم، بهخصوص آنهایی که به صورت دیجیتالی منتشر شدهاند. این فوقالعاده است که میبینیم اسمیتسونیان برای حفظ تاریخ ویدئوگیم از مردم که پیشگام آن هستند کمک میگیرد.
[1] Kyle McKenney
[2] Smithsonian’s Lemelson Center
[3] Christopher Weaver
[4] Bethesda Softworks
[5] Richard Garriott
[6] Alakabeth
[7] Ultima
[8] Lemelson
[9] Ted Price
[10] CEO of Insomniac Games
[11] Sid Meier
[12] Civilization
[13] Warren Spector
[14] Thief
[15] Deus Ex
تعداد بازدید: 5378
آخرین مطالب
- اسرار جنگ تحمیلی به روایت اسرای عراقی- 125
- خاطرات منیره ارمغان؛ همسر شهید مهدی زینالدین
- خاطرات حبیبالله بوربور
- آثار تاریخ شفاهی دفاع مقدس را نقد کنیم تا اشتباهات گذشته، تکرار نشود
- سیصد و پنجاه و نهمین شب خاطره - 3
- اسرار جنگ تحمیلی به روایت اسرای عراقی- 124
- آینده تاریخ شفاهی چگونه است؟
- خاطرات حسین نجات
پربازدیدها
- سیصد و پنجاه و نهمین شب خاطره - 2
- تاریخ شفاهی به دنیای ادبیات، تعلق ندارد
- آینده تاریخ شفاهی چگونه است؟
- اسرار جنگ تحمیلی به روایت اسرای عراقی- 123
- خاطرات حسین نجات
- اسرار جنگ تحمیلی به روایت اسرای عراقی- 124
- آثار تاریخ شفاهی دفاع مقدس را نقد کنیم تا اشتباهات گذشته، تکرار نشود
- سیصد و پنجاه و نهمین شب خاطره - 3