تأملی در نسبت تاریخ شفاهی و هنر - 2

فرم و اهمیتِ آن

حمید قزوینی

04 شهریور 1403


تاریخ شفاهی، محصولِ عملِ انسان است و انسان‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. امکان تکرار و تحقق همۀ کارها در همۀ ادوار هیچ‌گاه نبوده است. امکانات و زمینه‌های تاریخی و فرهنگی هم یکسان نیست. اتفاقاً همین جا نقطۀ بروز استعداد و هنر انسان است؛ استعداد و هنری که از دل خلاقیت و توانمندی پژوهشگر تاریخ شفاهی بیرون می‌آید.

از سوی دیگر هر پدیده‌ فرمی دارد و پدیده‌های محتوایی سرشار از عناصر شکلی هستند که مفهومی را برای مخاطب تداعی می‌کنند. مردم برای درک تمام پدیده‌ها حتی پدیده‌های غیر مادی هم صورتی در ذهن ساخته و با اتکا به آن ارتباط بر قرار می‌کنند.

حال، پرسش این است که فرمِ اثر تاریخ شفاهی تا چه اندازه متکی به معیارهای زیبایی‌شناسی و در پیوند با هنر است؟

اگر فرم در هر پدیده را نظام درونی حاکم بر روابط بین اجزای همان پدیده و ساختاری بدانیم که محتوا را درون خود جا داده است، در این صورت هر چه فرم زیباتر و شکیل‌تر باشد امکان ارائه و انتقال محتوا هم بهتر و بیشتر خواهد بود.

در تکمیل این ادعا باید گفت قلم نویسنده، ساختار جملات، فرم صفحات، طرح روی جلد، قطع اثر، کیفیت چاپ و مواردی از این دست همگی با هم ارتباط منطقی و منظم دارند و فرم اثر را تشکیل می‌دهند و در کیفیت انتقال محتوا و جذب مخاطب تأثیرگذار هستند.

حتی در مرحله مصاحبه هم بعضی امور مانند لحن و ادبیات راوی و مصاحبه‌گر، زبان بدن و مواردی از این دست که در محتوا تأثیر مستقیم دارند، همگی ذیلِ فرم تعریف می‌شوند. پس فرم در ارتباط مستقیم با تولید اثر است که جلوه‌هایی از ذوق و هنر پژوهشگر تاریخ شفاهی است.

گاهی‌ تصور می‌شود فرم و محتوا دو مفهوم یا دو پدیدۀ جدا از هم هستند و فرم، کم‌اهمیت قلمداد می‌شود، در حالی‌که محتوا هر چه غنی هم باشد، در صورت فقدان فرمِ مطلوب، امکان برقراری ارتباط با مخاطب و انتقال مفهوم وجود ندارد. در نمونه‌ای روشن می‌توان به خط و تذهیب و قطع و حاشیه‌نگاری قرآن و دیگر کتاب‌های مذهبی و دیوان شاعران اشاره کرد که همگی در انتقال مفهوم و جذب مخاطب و تأثیرگذاری بر ذهن و نگاه او نقش دارند.

پس فرم، فعالیتی منفک از سایر بخش‌ها نیست. درک ما از فرم، وابسته به تجربه ما از دلالت‌های مهمی هم برای خالق اثر و هم برای مخاطب است. در حقیقت، فرم در هر اثر هنری برای جذب مخاطب و تأثیرگذاری بر او مهم است و نمی‌توان آن را در چرخۀ تولید، نادیده گرفت.

با این نگاه می‌توان گفت فرم که از ابتدای ورود به چرخه تولید تا پایان مورد توجه است، ارتباط تنگاتنگی با هنر و زیبایی‌شناسی دارد و هر چه فعالان این چرخه از دانش هنریِ بیشتری برخوردار باشند یا از مشاوران و افراد آشنا به این عرصه بیشتر بهره ببرند، در خلق اثری ماندگار و قابل استفاده برای مخاطبان موفق‌تر خواهند بود.

 

آیا تاریخ شفاهی از جنس هنر است؟

تأملی در نسبت تاریخ شفاهی و هنر- 1



 
تعداد بازدید: 503


نظر شما

 
نام:
ایمیل:
نظر:
 

اسرار جنگ تحمیلی به روایت اسرای عراقی- 124

شبِ عملیات فتح‌المبین فرا رسید. حمله ساعت دوازده آغاز شد. مزدوران اردنی، مصری، سودانی و... را جایگزین واحد ما کردند و ما بلافاصله به خط مقدم آمدیم. این مزدورها کینه عجیبی از نیروهای شما داشتند. امکان نداشت اسیری را زنده بگذارند. تا ساعت سه بعد از نیمه‌شب حمله‌ای روی موضع ما نبود ولی از موضع دیگر صدای توپ و خمپاره به شدت شنیده می‌شد. ساعت سه صدای تیراندازی و الله‌اکبر بلند شد.