گزارشی از شانزدهمین کنفرانس انجمن بین المللی تاریخ شفاهی



نویسنده مهدی ابوالحسنی ترقی[1]

شانزدهمین کنفرانس انجمن بین المللی تاریخ شفاهی(XVI International Oral History Conference) از تاریخ 7 لغایت 11 جولای 2010 در شهر زیبا و تاریخی پراگ، پایتخت جمهوری چک و با حضور صدها محقق و پژوهشگر عرصه تاریخ شفاهی برگزار گردید. بیش از 700 طرح به دبیرخانه کنفرانس ارسال گردیده بود که در حدود 500 مقاله، از بیش از 50 کشور جهان، پذیرفته و ارائه گردید.

سازمان دهندگان این کنفرانس عبارت بودند از:

 انجمن تاریخ شفاهی جمهوری چکCOHA

انجمن بین المللی تاریخ شفاهی

INTERNATIONAL ORAL HISTORY ASSOCIATION=IOHA

 انجمن تاریخ معاصر آکادمی علوم جمهوری چک

INSTITUTE FOR CONTEMPORARY HISTORY, ACADEMY OF SCIENCES CZECH REPUBLIC

دانشکده علوم انسانی دانشگاه چارلز

FACULTY OF HUMANITIES. CHARLES UNIVERSITY, PRAGUE.

کنفرانس ها و گردهم آیی های انجمن بین المللی تاریخ شفاهی، هر دو سال یک بار در یکی از کشورهای عضو برگزار می گردد. در 5 روز برگزاری کنفرانس شانزدهم، 445 نفر در 14 محور و گروه تخصصی به شرح ذیل شرکت نموده، به ارائه مقاله و سخنرانی به دو زبان انگلیسی و اسپانیولی، پرداختند:

1-        ۱- بوم شناسی و نتایج بلایای محیطی، تغییر فرهنگی و میراث طبیعی.[2]

2-        ۲- خاطرات خشونت،جنگ و نظامی گری. آزار، حقوق مدنی، آسیب روحی-روانی و فراموشی.[3]

3-        ۳- خاطره و سیاست ها: تجارب مشارکت سیاسی.[4]

4-        ۴- جزایر آزادی: نقش خرده فرهنگ، فولکلور و سنت های شفاهی در جامعه، فرهنگ، موسیقی، رقص و هویتی دیگر.[5]

5-        ۵- خاطرات خانواده: مادری، پدری و تغییر و تبدیلات نسلی.[6]

6-        ۶- خاطرات جنسیت و شکل گیری هویت های جنسی.[7]

7-        ۷- سلامتی و حفظ تندرستی: مراکز سلامتی، کهولت و ناتوانی: دست اندرکاران سلامت.[8]

8-        ۸- برآمدهای روش شناسی، آرشیوی و فن آوری نظریه و روش در تاریخ شفاهی: پی آمدهای قانونی و اخلاقی.[9]

9-        ۹- مهاجرت ها: تبعید، جنبش های مهاجرتی، پراکندگی جماعت یهود و جستجوی هویت.[10]

         ۱۰-تاریخ شفاهی و رسانه.[11]

            ۱۱- سازمان دهندگان تاریخ شفاهی: انجمن ها، آرشیوها، موزه ها، سازمان دهندگان و گروه های مرجع.[12]

1       ۱۲- اشتراک، عقاید زودگذر: مذهب و سنت های شفاهی.[13]

          ۱۳-  آموزش تاریخ شفاهی: تجارب در آموزش و پرورش رسمی و غیر رسمی.[14]

1          ۱۴- جهان کار: خاطرات و تجارب، جنسیت و آگاهی کارگر.[15]

علاوه بر 14 پانل و نشست تخصصی، پانل و نشستی تحت عنوان پانل ها و موضوعات پیشنهادی با 17 موضوع بدیع نیز ارائه گردید که هر یک در جای خود می تواند در آینده موضوع برگزاری همایش و کنفرانس های جهانی تاریخ شفاهی قرار گیرد.

در روز اول کنفرانس، یعنی چهارشنبه 7 جولای 2010، علاوه بر ثبت نام شرکت کنندگان و تشریح برنامه ها، کلاس ها و نشست های کلی کنفرانس در 3 بخش موازی به دو زبان انگلیسی و اسپانیولی برگزار گردید. تاریخ شفاهی آموزش و پرورش، تجزیه تحلیل متدولوژی آن و مصاحبه های تاریخ شفاهی و مردم همراه با آسیب شناسی؛ محورهای اصلی این کلاس ها بود.

سخنرانی ها و ارائه مقالات از روز پنج شنبه 8 جولای آغاز گردید. هر پانل شامل 9 بخش موازی و هر بخش با 4 سخنرانی و مقاله همراه بود. مراسم جشن افتتاحیه شانزدهمین کنفرانس انجمن بین المللی تاریخ شفاهی از ساعت 20 روز 8 جولای در دانشگاه چارلز کارولینوم شهر پراگ، در مرکز این شهر تاریخی برگزار شد. مراسم جشن اختتامیه نیز در روز 10 جولای، در کلیسای تاریخی آنای مقدس از آثار قرن 14 میلادی، در بخش مرکزی شهر پراگ برپا گردید. تقدیر از دست اندرکاران و حامیان کنفرانس، اهداء جوایز و تشریح برنامه های آینده انجمن؛ عمده برنامه های مراسم اختتامیه بود.

پانل آموزش تاریخ شفاهی جزء بخش های قابل توجه این کنفرانس بود. برغم ارائه دو مقاله از کشور ایران به دبیرخانه کنفرانس، تنها مقاله تاریخ شفاهی در مدارس: ضرورت ها و راهکارها، به قلم مهدی ابوالحسنی ترقی، در بخش آموزش تاریخ شفاهی: تجارب در آموزش و پرورش رسمی و غیر رسمی[16] در روز 9 جولای و در سالن عمومی C HALL به زبان انگلیسی و در حضور جمعی از شرکت کنندگان در کنفرانس، ارائه گردید و پس از جلسه پرسش و پاسخ، مورد تشویق قرار گرفت.

 علاوه بر ارائه مقاله، تشریح فعالیت های گروه تاریخ دانشگاه اصفهان، دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و سایر نهادها، در زمینه کاربرد متد تاریخ شفاهی، تشکیل انجمن تاریخ شفاهی ایران و سازماندهی کارگاه های تخصصی تاریخ شفاهی، از دیگر موضوعات مطرح شده توسط ایشان در کنفرانس مزبور بود.

در حاشیه این کنفرانس و در نشست های تخصصی، سایت تاریخ شفاهی ایران نیز به محققین سایر کشورها معرفی گردید. در این کنفرانس، گفتگوهایی نیز به منظور برگزاری کنفرانس و جلسات مشترک بین انجمن تاریخ شفاهی ایران با انجمن بین المللی تاریخ شفاهی و انجمن تاریخ شفاهی جمهوری چک صورت گرفت.



[1] مهدی ابوالحسنی ترقی، دبیر تاریخ و دانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی دانشگاه اصفهان.

[2] Ecology and Disasters Environmental issues, natural heritage and cultural change

[3] Memories of violence, war and totalitarianism. The persecuted, civil rights, trauma and forgetting

[4] Memory and politics: Experience of political participation

[5] Islands of Freedom: The role of subculture, folklore and oral traditions in society. Alternative cultu

[6] Memories of Family: Motherhood, fatherhood and generational exchange

[7] Gendering memories and the making of sexual identities: Oral Histories of gays and lesbians

[8] Health and Healthcare: health centres, the elderly and disabled_ health workers

[9] Methodological, archival and technological issues: Theory and Method in Oral History Legal and ethical

[10] Migrations: Exile, migratory movements, diaspora and the search of identity

[11] Oral History and the Media

[12] Organizing Oral History: Institutions, archives, museums, organizations and grassroots groups

[13] Sharing-Passing on Beliefs: Religion and oral traditions

[14] Teaching Oral History: Experiences in formal and informal education

[15] The World of Work Memories and experiences. Gender and the perception of labour

[16] Teaching Oral History: Experiences in formal and informal education



 
تعداد بازدید: 6044


نظر شما

 
نام:
ایمیل:
نظر:
 

اسرار جنگ تحمیلی به روایت اسرای عراقی- 121

بلافاصله از کمین بیرون آمدیم و داخل موضع شدیم. در این موضع دو سنگر بیشتر ندیدیم که داخل یکی از آنها دو نفر و در دیگری سه نفر خواب بودند. ستوانیار حسین و یک سرباز دیگر داخل هر سنگر نارنجکی انداختند و نفرات آن را به شهادت رساندند. من سنگر دیگری، کمی دورتر از این دو سنگر، دیدم و به نظرم رسید باید انبار مهمات باشد زیرا اطراف آن با گونی پوشانده شده بود و تقریباً یک مترونیم ارتفاع داشت.