مجموعه نکته‌های آموزشی

چگونه طرح تاریخ شفاهی خود را منتشر کنم؟

ترجمه: نرگس صالح‌نژاد

11 خرداد 1395


اشاره: آرشیو تاریخ شفاهی میدلند شرقی در انگلستان[1] وابسته به مرکز تاریخ شهری[2] دانشگاه لیستر[3] مجموعه برگه‌های اطلاعاتی (اینفوشیت) درباره تاریخ شفاهی تولید کرده است که نقطه شروع مفیدی برای علاقه‌مندان به هر جنبه‌ای از تاریخ شفاهی خواهد بود. در این یادداشت در مورد ضرورت انتشار طرح تاریخ شفاهی، انواع تکنیک‌های تبلیغات، چگونگی نوشتن یک متن مناسب و دیگر راه‌های به دست آوردن پوشش مجلات و خبرنامه‌ها گفته می‌شود.

چرا باید تحقیقات را عمومی کرد؟

دلایل متعددی وجود دارد که شما بخواهید طرح یا تحقیقات شخصی خود را در اختیار جامعه قرار دهید:

  • به درخواست مصاحبه‌شوندگان، دیگر مخاطبان یا داوطلبانه
  • برای پیگیری یک عکس یا دیگر منابع اطلاعاتی
  • به دیگران اجازه می‌دهیم از پیشرفت ما آگاه شوند.
  • انتشار رویدادها یا نشریات مرتبط
  • برای آگاهی از حمایت‌های یا کمک‌های مالی

چطور می‌توان آن را منتشر کرد؟

اطمینان حاصل کنید که نقطه تمرکز شما شفاف است و تلاش نکنید در یک زمان موارد زیادی را پوشش دهید. برای آنچه می‌خواهید به آن برسید و مناسب‌ترین رویکرد برای دستیابی به آن تصمیم بگیرید.

• نوشتن برای روزنامه‌های محلی اغلب یک روش بسیار موثر برای جذب مصاحبه‌شوندگان، عکس یا سایر اطلاعات است

شناخت طرز تفکر گروه‌های مختلف یا مخاطبانی که می‌خواهید تحقیقات خود را در بین آنها منتشر کنید مهم است. به عنوان مثال، سالمندان، افرادی که در حال حاضر در محل شما زندگی می‌کنند، یا افرادی که در گذشته زندگی می‌کردند. شاید تحقیقات شما در حال برای نوع خاصی از کار یا افراد خاصی جذاب باشد، این امر کمک خواهد کرد رسانه‌های مفید برای عمومیت یافتن تحقیقات خود را شناسایی کنید. هنگامی که یک بار این کار را انجام دادید، می‌توانید برخی از پیشنهادات زیر را امتحان کنید:

 

یک اطلاعیه نشر بفرستید

هر کسی می‌تواند این کار را انجام دهد، اما شما می‌توانید شانس خود را با در نظر گرفتن نکات زیر بهبود بخشید:

  • قرار دادن عبارت «اطلاعیه نشر» در ابتدا و برجسته نوشتن آن؛ با تاریخ، و با یک تیتر، تا باعث شود مردم آن را بخوانند.
  • اگر زودتر منتشر می‌شود یا اگر در تاریخ خاصی قرار است منتشر شود حتما آن را ذکر کنید.
  • کوتاه و ساده باشد- ترجیحاً یک طرف کاغذ A4. از اصطلاحات و نوع حروف(فونت)‌ فانتزی یا تایپوگرافی‌ها اجتناب کنید و فاصله سطر را 1.5 یا ۲ بگذارید.
  •  مهم‌ترین اطلاعات را در آغاز بیاورید.
  • اطلاعات تماس را ذکر کنید. آیا کسی برای مصاحبه یا عکاسی در دسترس خواهد بود؟ می‌توانید عکس‌هایی فراهم کنید؟
  •  اطلاعیه‌تان را به شبکه رادیویی و تلویزیونی محلی و همچنین روزنامه‌های رایگان روزانه و هفتگی بفرستید- جزئیات را از کتابخانه بپرسید. در لستر شایر[4]، شبکه‌های رادیو و تلویزیون آسیایی و نسخه‌هایی از لسترشایر مرکوری[5] برای این‌کار مناسب است. برخی از بیمارستان‌ها نیز ایستگاه‌های رادیویی خود را دارند.
  • پیشنهاد یک مصاحبه - به خصوص در رادیو یا تلویزیون زنده – می‌تواند بسیار دلهره‌آور باشد.گزارشگران و مجریان سعی خواهند کرد تا شما راحت باشید - اما از قبل فکر کنید چه چیزی می‌خواهید بگویید و به یاد داشته باشید در این برنامه‌ها چیزی به اسم قطع ضبط وجود ندارد.

 

دیگر تکنیک‌ها برای انتشار

در بیشتر مجلات، نشریات و خبرنامه‌ها اعلام کنید

لازم نیست که هزینه‌های زیادی برای تبلیغات گران قیمت پرداخت کنید. نشریات محلی و ملی (مانند تاریخ امروز[6] و یا مجله تاریخ محلی[7])‌ اغلب ستون «اخبار»شان رایگان است که در آن می‌توانید برای مخاطبان خود پیشرفت کار، گزارش یا اطلاعات نشر را بیان کنید.

به صورت محلی، می‌توانید خبرنامه‌های محلی، مربوط به سازمان‌های تاریخی (از جمله آرشیو تاریخ شفاهی میدلند شرقی[8]) یا دیگر سازمان‌های مربوطه را هدف قرار دهید. به عنوان مثال، اتحادیه‌های کارگری و شرکت‌های محلی بزرگ، اغلب گروه‌هایی برای اعضای بازنشسته دارند و ممکن است خبرنامه‌های منظمی برای آنها منتشر کنند.

همچنین می‌توانید مقالاتی بر اساس تحقیقات یا طرح‌تان در نشریات محلی یا ملی منتشر کنید، یا از طریق کتابخانه محلی یا اینترنت آنها را شناسایی و برای آنها مقاله ارسال کنید. زمان ارسال، محدودیت کلمات و اطلاعات تماس را می‌توانید به راحتی بیابید. اکثر سردبیران مجلات ایمیل کردن یک نسخه یا ارسال بر روی لوح فشرده را انتظار دارند.

یک نامه به سردبیر بنویسید

نوشتن برای روزنامه‌های محلی اغلب یک روش بسیار موثر برای جذب مصاحبه‌شوندگان، عکس یا سایر اطلاعات است. اگر به اندازه کافی زمان دارید، ممکن است پوشش بیشتری در یک ستون تخصصی مانند «آقای لسترشایر» در لسترشایر مرکوری تا یک نامه به سردبیر فراهم کنید. در صورت امکان، یک کپی از یک عکس یا چکیده‌ای از تحقیقات‌تان تاکنون را منتشر کنید. به یاد داشته باشید که فضا همیشه محدود است، بنابراین نامه‌تان ممکن است ویرایش شود، یا ممکن است اصلاً چاپ نشود. ممکن است بخواهید برای روزنامه‌های دیگر نقاط کشور هم بنویسید، برای مثال در مناطقی که مردم در طول جنگ جهانی دوم از آنجا به لسترشایر آمدند، اگر این موضوع خاص تحقیق شما باشد.

 

راه‌های دیگر برای جلب توجه دیگران به تحقیق‌تان

ممکن است بخواهید نوعی جزوه، پوستر، یا یک خبرنامه از خودتان منتشر کنید. این کار را می‌توان با استفاده از برنامه‌های نشر رومیزی بر روی یک کامپیوتر و با هزینه بسیار اندک انجام داد، اما مراقب طرح‌تان باشید، مطمئن شوید که متن خوانایی دارد و از کاغذ با کیفیت استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که شما از دستورالعمل‌های حامی مالی(اسپانسر) یا کمک‌های مالی حتماً پیروی کرده باشید، ممکن است لازم باشد از آرم یا از یک فرم خاص از کلمات استفاده کنید. با دقت به افرادی که می‌خواهید به آنها برسید فکر کنید و بر این اساس آنها را هدف قرار دهید؛ شاید توزیع در به در، یا از طریق کتابخانه محلی، مدرسه خود و یا دیگر امکانات جامعه.

• اطمینان حاصل کنید که نقطه تمرکز شما شفاف است و تلاش نکنید در یک زمان موارد زیادی را پوشش دهید

همچنین مواد نمایشی چشم‌نواز و جالب می‌تواند توجه را به پروژه شما جلب کند. در رویدادهایی که نمی‌توانید شخصاً شرکت کنید آن را بفرستید، یا آن را به امکانات محلی مانند مدارس، مطب پزشکان، مراکز اجتماعی، کتابخانه‌ها، کافی‌شاپ‌ها و سالن‌های شهر بفرستید. از انواع عکس‌های بزرگ استفاده کنید (10 در ۸ اینچ یا بزرگ‌تر) و از متن طولانی بپرهیزید. مطمئن شوید اطلاعات واضحی در مورد آنچه انجام می‌دهید، چگونه افراد دیگر می‌توانند مشارکت کنند و نحوه تماس با شما حتما ذکر شده باشد.

از اینترنت استفاده کنید

می‌توانید مخاطبان بالقوه‌تان را به صورت قابل‌توجهی افزایش دهید اگر به اینترنت دسترسی دارید. می‌توانید به صورت رایگان تحقیق‌تان را منتشر کنید اگر:

  • آن را به سایت‌های مرتبط با اطلاعات ایمیل کنید. برای مثال بخش‌های «اخبار» و «خاطرات» وب‌سایت آرشیو تاریخ شفاهی میدلند شرقی در www.le.ac.uk/emoha را ببینید.
  • وب‌سایت خودتان را بسازید. این کار با مقداری آموزش و دسترسی به تجهیزات و نرم‌افزار مناسب چندان دلهره‌آور به نظر نمی‌رسد.
  • از سایت خودتان به دیگر سایت‌های مشابه لینک برقرار کنید و از آنها هم همین کار را بخواهید.

 

چگونه بفهمم این روش عمل می‌کند؟

صرف مقداری زمان برای ارزیابی اثرگذاری تبلیغات‌تان ارزشمند است. به عنوان مثال، یک بریده روزنامه یا مقاله و فایلی از برنامه تلویزیونی یا رادیویی را نگه دارید. اگر هیچ‌گونه پاسخی از اطلاعیه نشر یا نامه‌های خود دریافت نکردید، ممکن است لازم باشد در رویکرد خود تجدید نظر کنید. همچنین می‌توانید تعداد بازدیدکنندگان جلسات یا رویدادهای خود را ثبت کنید و ببینید آیا در طول زمان افزایش یافته یا نه؛ و اگر افرادی برای کمک به این طرح‌تان داوطلب شدند از آنها بپرسید که چگونه در مورد آن اطلاع یافته‌اند.

 

 

 


[1]EMOHA (East Midlands Oral History Archive)

[2]Centre for Urban History

[3]University of Leicester

[4] Leicestershire

[5] Leicester Mercury

[6] History Today

[7] Local History Magazine

[8] EMOHA: The East Midlands Oral History Archive



 
تعداد بازدید: 5455



http://oral-history.ir/?page=post&id=6377