آموزش یک نقطه شروع مناسب در تاریخ شفاهی به کودکان و دانشآموزان
ترجمه: نرگس صالحنژاد
08 اردیبهشت 1395
اشاره: آرشیو تاریخ شفاهی میدلند شرقی در انگلستان[1] وابسته به مرکز تاریخ شهری[2] دانشگاه لیستر[3] مجموعه برگههای اطلاعاتی (اینفوشیت) درباره تاریخ شفاهی تولید کرده است که نقطه شروع مفیدی برای علاقهمندان به هر جنبهای از تاریخ شفاهی خواهد بود. در این یادداشت، میخوانیم: تاریخ شفاهی چیست؛ چطور از تاریخ شفاهی در برنامههای آموزشی استفاده کنیم و چطور پروژه تاریخ شفاهی خود را گسترش دهیم؟
چگونه میتوانم از تاریخ شفاهی در مدرسه استفاده کنم؟
تاریخ شفاهی، منبع هیجانانگیزی است که میتواند برای برنامه تحصیلی گروههای مختلف سنی استفاده شود. شرکت در یک پروژه تاریخ شفاهی، کودکان و دانشآموزان بزرگتر را قادر میسازد تا طیف گستردهای از اطلاعات، مهارتها و دانستهها به دانش خود بیفزایند و این فرصت را برای آنها فراهم میکند تا با گستره بیشتری از جامعه در ارتباط قرار گیرند.
● تاریخ شفاهی میتواند به منظور افزایش حس تعلق و هویت و ترویج مهارتهای ارتباطی مورد استفاده قرار گیرد
تاریخ شفاهی چیست؟
تاریخ شفاهی، تاریخ سخن گفتن است. این امر به کودکان فرصت میدهد تا از طریق صحبت کردن با مردمی که چیزی را تجربه کردهاند، اطلاعات دست اول به دست آورند. بیان شفاهی از گذشته میتواند به اشکال مختلفی باشد، از داستانها، آهنگها و مصاحبههای ادیت شده تا مصاحبه با مردم به طور مستقیم در مورد تجربیات آنها از حوادث و رویدادهای خاص در زمان خودشان.
آنچه باید مورد توجه قرار گیرد
یافتن یک نقطه شروع مناسب: یک نقطه شروع مناسب میتواند برآمده از طرح تاریخی کار شما یا مربوط به جشن سالانه مدرسهتان باشد.
بحث در مورد ارزش تاریخ شفاهی با کودکان/ دانشآموزان: تنظیم تاریخ شفاهی در زمینه منابع دیگر از شواهد تاریخی، مانند عکسها، کتاب و آثار باستانی، کودکان را قادر به کشف ویژگیهای منحصربهفرد خواهد کرد.
شناسایی مصاحبهشونده: یک نقطه شروع شاید تماس با کسانی باشد که با مدرسه شما در ارتباط هستند مانند دوستان یا خویشاوندان. اگر به دنبال برقراری ارتباط با جامعه گستردهتر هستید، باید با روزنامهها، ایستگاههای محلی یا کتابخانهها شروع کنید. همچنین تماس با سازمانهای محلی نیز مهم است که نشاندهنده فرهنگهای گروهی، قومی و مذهبی خاصی است.
● تاریخ شفاهی برای کودکان فرصتی فراهم میکند تا مهارتهای شنیداری و گفتاری خود را بهبود بخشند
سؤالات را همراه با کودکان/ دانشآموزان با دقت آماده کنید: آنها را تشویق کنید که سؤالات باز بپرسند. به کودکان یادآوری کنید که سؤالات آنها چارچوبی برای راهنمایی مصاحبه آنهاست و نباید بیش از حد خشک باشد.
از ضبط صوت برای انجام مصاحبه استفاده کنید: تجهیزات کار را بررسی کنید. این کار بسیار مفید است که کودکان/ دانشآموزان بتوانند به صورت دو نفره یا در گروههای کوچک تمرین و اطمینان حاصل کنند که برای پرسیدن سؤال و انجام مصاحبه اعتماد به نفس لازم را دارند. برای انجام مصاحبه جای نسبتاً آرامی را در مدرسه پیدا کنید. اگر دانشآموزان جواب سؤالات خود را تیک میزنند، بسیار خوب است که آنها را نگه دارند تا در مصاحبههای دیگر مورد استفاده قرار دهند.
پس از مصاحبه: ضبط کردن میتواند در کنار دیگر منابع تاریخی برای حمایت طیف وسیعی از اقدامات و فعالیتها استفاده شود. برای کودکان کمسنتر این امر ممکن است به شکل تشکیل گروه یا تمام بحثهای کلاسی، فعالیتهای تعیین شده، نمایش یا نقاشی باشد. برای کودکان بزرگتر و دانشآموزان خلاصهای از مصاحبه ضبط شده میتواند رونویسی، تجزیه و تحلیل و برای استفاده در نمایش یا سخنرانی به کار گرفته شود یا به عنوان محرکی در تئاتر، هنر یا ادبیات استفاده شود. با توجه به مقدار زمانی که در دسترس شماست، مصاحبههای ضبط شده میتواند همچنین به منظور توسعه آرشیو مدرسه یا جزوه درسی مورد توجه قرار گیرد. شما حتی میتوانید نسخه مصاحبه خود را برای بایگانی در اختیار آرشیو تاریخ شفاهی دانشگاه میدلند شرقی قرار دهید تا برای آیندگان ذخیره شود.
تاریخ شفاهی و یادگیری
مزایای بسیاری در استفاده از گزارشهای شفاهی، برای یادگیریهای تکالیف کلاس وجود دارد.
تاریخ: صحبت کردن در مورد گذشته خود و گوش دادن به خاطرات دیگران، به طور فعال شامل کودکان کمسنتر، درک آنها را از گذشته خود و ارتباط آن با زبان افزایش میدهد. گاهی اوقات مسئله این است که راهکاری ارائه شود، نه اینکه چگونگی آن بیان شود که بسیار مهم است. گزارشهای شفاهی از این جهت میتواند مفید باشد که کودکان بزرگتر و دانشآموزان دیدگاههای متفاوت را مقایسه، منابع مختلف شواهد را ارزشیابی و حوادث را از زمانهای مختلف در گذشته بررسی کنند.
ادبیات: تاریخ شفاهی برای کودکان فرصتی فراهم میکند تا مهارتهای شنیداری و گفتاری خود را بهبود بخشند. گزارشهای شفاهی میتواند برای بررسی تفاوتهای بین زبان نوشتاری و گفتاری استفاده شود و منبع باارزشی برای کشف تفاوت بین لهجهها و جزییات آنهاست. انجام مصاحبه میتواند فرصتی برای کودکان در پیشنهاد دادن و سوال کردن و گوش دادن و پاسخ به آنچه میشنوند باشد. تاریخ شفاهی همچنین میتواند محرکی برای کار در زمینه تئاتر و نمایشنامه باشد.
● تاریخ شفاهی، منبع هیجانانگیزی است که میتواند برای برنامه تحصیلی گروههای مختلف سنی استفاده شود
جغرافیا: شواهد شفاهی میتواند در رابطه با نقشهها و اسناد دیگر برای حمایت از مطالعه در مورد سکونتگاهها و تغییرات زیست محیطی مردم عادی باشد.
آموزش و پرورش مذهبی: ضبط شفاهی از مردم در مورد ادیان و مذاهب مختلف جوامع فرصتهای بسیاری برای کودکان و افراد جوان در بهبود درک آنها از آداب و رسوم، شیوهها و روایتها بهعنوان پیشفرض آنها ارائه میدهد.
آموزشهای شهروندی: گزارشهای شفاهی میتواند به افزایش درک دانشآموزان و کودکان از طیف گسترده مسائل، از اهمیت تفاوت احترام بین مردم تا درک آنچه دموکراسی گفته میشود و نقش دولت کمک کند و مفید باشد. تاریخ شفاهی همچنین میتواند به منظور افزایش حس تعلق و هویت و ترویج مهارتهای ارتباطی مورد استفاده قرار گیرد.
فناوری اطلاعات و ارتباطات: کودکان و افراد جوان میتوانند طیف وسیعی از مهارتها را در فناوری اطلاعات و ارتباطات از طریق پروژه تاریخ شفاهی، از تحقیق در مورد کاربرد سیدیرمها یا اینترنت تا نوارها و ویرایش و پیادهسازی مصاحبههای خود افزایش دهند. سازماندهی و ارائه کارشان همچنین میتواند شامل کودکان و دانشآموزان بزرگتر برای توسعه مهارتهای ICT، برای مثال یادگیری ترکیب صدا، تصویر و متن با استفاده از بستههای نرمافزاری چندرسانهای باشد. فرصتهای بیشتری برای گسترش یادگیری در ICT از طریق گسترش پروژههای تاریخ شفاهی همراه با خانواده و دیگر گروههای اجتماعی برای تولید جزوه، خبرنامه و حتی وبسایت مدرسه وجود دارد.
«ما کارتهای سیگار را جمع میکردیم و با آنها بازی میکردیم. شما باید کارتها را مقابل دیوار بگذارید و دیگران با یک ضربه خیلی کوچک و تنظیم آن کارتها را میانداختند.» |
«من دو روز در هفته کارهای چوبی برای مدرسه انجام میدادم.... قبل از سیزدهسالگی اولین حقوق خود را گرفتم.» |
«من در ۱۹۰۵ به دنیا آمدم... ده خانه روستایی وجود داشت. آنها کوچک بودند، چراغی در درون آنها وجود نداشت، دستشویی نبود و شما فقط نوعی کاسه و سینک داشتید.» |
[1]-EMOHA (East Midlands Oral History Archive)
[2]-Centre for Urban History
[3]-University of Leicester
آرشیو تاریخ شفاهی میدلند شرقی انگلستان
تعداد بازدید: 5210
http://oral-history.ir/?page=post&id=6312