خاطرات و شعار‌های دوران انقلاب به قلم دانش‌آموزان سمنانی



"خوشه‌های خاطره" و "رود‌های خروشان"

کتاب‌های "خوشه‌های خاطره" و "رود‌های خروشان" به همت ادار ارشاد، استانداری و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس استان سمنان منتشر می‌شوند. خاطرات و شعار‌های بسیاری از دوران پیروزی انقلاب برای تدوین این آثار، به قلم دانش‌آموزان سمنانی گردآمده است.


فرهاد ارسطو، معاون ادبیات و انتشارت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس استان سمنان در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار داشت: واحد ادبیات و انتشارات این اداره فعالیت خود را از سال 1384 آغاز و تاکنون 7 عنوان کتاب با موضوع دفاع‌مقدس در قالب‌های خاطره، داستان و شعر منتشر کرده است.

وی ادامه داد: سال گذشته 18 جلسه کارگاه و کلاس‌های آموزش داستان‌نویسی دفاع‌مقدس در اداره کل حفظ آثار استان سمنان برگزار شد. امسال نیز در ادامه همین برنامه کارگاه‌های داستان‌نویسی با حضور نوقلمان و حسین‌علی جعفری، داستان‌نویس دفاع‌مقدس برگزار می‌شود.

ارسطو خاطر نشان کرد: در این کارگاه آثار داستانی نوقلمان مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرند و در نهایت آثار با کیفیت در قالب کتاب منتشر می‌شوند.

معاون ادبیات و انتشارت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس استان سمنان تصریح کرد: در حال حاضر 4 عنوان مجموعه خاطرات از رزمندگان و ایثارگران و 2 مجلد مجموعه شعر با موضوع دفاع‌مقدس در شورای سیاستگذاری و ارزیابی خاطره و شعر، در حال بررسی است که بعد از کارشناسی‌های نهایی به چاپ می‌رسند.

وی از انتشار دو عنوان کتاب به مناسبت سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: سال گذشته با انتشار فراخوانی برای دانش‌آموزان استان سمنان، خاطرات و شعار‌های بسیاری از دوران انقلاب اسلامی جمع‌آوری شد که آثار برگزیده با عناوین؛ "خوشه‌های خاطره" (خاطرات پیروزی انقلاب) و "رود‌های خروشان" (درباره شعار‌های دوران انقلاب اسلامی) به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس استان سمنان منتشر می‌شوند.

ارسطو خاطر نشان کرد: خاطرات سالار آب‌نوش‌ و سید محمدتقی شاه‌چراغی، از سرداران و فرماندهان جبهه های مقابله با ارتش متجاوز صدام در سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران گردآمده و در قالب طرح تدوین تاریخ شفاهی دفاع مقدس استان سمنان به روایت فرماندهان و کتاب منتشر می‌شوند. همچنین دست‌نوشته‌های شهدا و رزمندگان این استان در دست انتشار اند.

وی افزود: یکی از برنامه‌های اداره کل حفظ آثار استان سمنان، تجهیز کتابخانه‌های مراکز فرهنگی، مساجد، کانون‌های فرهنگی و هنری و آموزش و پرورش با کتاب های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. کتابخانه تخصصی دفاع‌مقدس این اداره، هفته دفاع‌مقدس سال گذشته با بیش از 4 هزار نسخه کتاب راه‌اندازی شده است. 

"جلوه‌های حماسه استان سمنان به روایت مطبوعات" نوشته علیرضا شاه‌حسینی و حسین‌علی احسانی، "آتش لبخند"(مجموعه داستان‌کوتاه دفاع‌مقدس) نوشته سمیرا ثباتی مقدم، طیبه جعفری و سودابه احمدی، "هنوز زنده‌اند" اثر محمد‌علی غریب شاییان، "عطش به نیت دریاها" (آثار برگزیده نخستین جشنواره شعر دفاع‌مقدس)، "دریا لباس خاکی من بود" (آثار برگزیده دومین جشنواره شعر دفاع‌مقدس) و "در متن شعله‌ها" (منتخب آثار برگزیده دوره های اول و دوم جشنواره شعر دفاع‌مقدس به کوشش حسین یعقوبی) از جمله آثاری هستند که توسط اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس استان سمنان منتشر شده‌اند.


16 خرداد 1388 ساعت 11:23

گزارشگر : فاطمه نوروند

 


خبرگزاری کتاب ایران (IBNA)
 
تعداد بازدید: 6259



http://oral-history.ir/?page=post&id=2652