اخبار تاریخ شفاهی مرداد 1403

تنظیم: سایت تاریخ شفاهی ایران

31 مرداد 1403


به گزارش سایت تاریخ شفاهی ایران، «خبرهای ماه» عنوان سلسله گزارشی در این سایت است. این گزارش‌ها نگاهی دارند به خبرهای مرتبط با موضوع سایت در رسانه‌های مکتوب و مجازی. در ادامه خبرهایی از مرداد 1403 را می‌خوانید.

◄  کتاب «تُرمان در گذر تاریخ» با موضوع دهستان تُرمان بخش مرکزی شهرستان لامِرد و نویسندگی مسعود زارعی در 528 صفحه و با استفاده از بیش از 80 منبع و مأخذ شفاهی و کتبی در انتشارات ایلاف منتشر شد.

◄  مجموعه101 قسمتی «تجربه ماندگار» محصول گروه مستند روایت فتح به کارگردانی و تهیه‌کنندگی یاسر انتظامی، از شبکه افق پخش می‌شود. این مستند از تاریخ شفاهی شکل‌گیری گروه تلویزیونی جهاد و گروه مستند روایت فتح در بنیاد فرهنگی روایت فتح تولید و آماده پخش شده است.

◄  مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی از برگزاری دوره آموزشی مقدماتی تاریخ شفاهی ویژه فعالان مسجد در این استان خبر داد.

◄  همایش یک‌روزه آموزشی توانمندسازی تاریخ شفاهی دفاع مقدس و جبهه مقاومت با حضور ۶۰ پژوهشگر و نویسنده گیلانی نوقلم درسازمان اسناد وکتابخانه‌های ملی گیلان در رشت برگزار شد.

◄  جلد چهارم کتاب «تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در اراک» شامل روایت 16 نفر از راویان انقلاب اسلامی، 7 مرداد در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی رونمایی شد.

◄  روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز از برگزاری کارگاه آموزشی یک روزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس در این استان با تدریس دکتر غلامرضا درکتانیان خبر داد.

◄  نشست تاریخ شفاهی رادیو ندای قم در دهه شصت و هفتاد از سوی بنیاد قم‌پژوهی 16 مرداد با حضور مدیر اسبق رادیو و سیمای استان قم برگزار شد. دکتر سید مرتضی اسماعیلی طبا در این نشست گفت: تاریخ رسانه‌های شنیداری و دیداری (رادیو و تلویزیون) و نحوه شکل‌گیری آنها بر خلاف مطبوعات در قم مغفول مانده است.

◄  مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان در کارگاه تخصصی تاریخ شفاهی و دانشنامه دفاع مقدس گفت: حوزه های علمیه خواهران نقش مهم و مفیدی در تربیت نیروهای انقلابی و تدریس دفاع مقدس و تاریخ شفاهی دارد، زیرا کار تربیتی تاثیرگذار نیازمند یک برنامه منسجم است.

◄  مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزە هنری ایلام از آغاز دور جدید فعالیت‌های مرتبط با تاریخ شفاهی این مرکز در استان خبر داد.

◄  رئیس حوزه هنری استان مرکزی گفت: نگاه تحولی حوزه هنری، توجه جدی به ادبیات پایداری و تاریخ شفاهی است و توده‌های مردم برای ثبت فراز و نشیب‌های تاریخ معاصر به میدان بیایند.

◄  مستند ساز و پژوهشگر تاریخ شفاهی گیلان گفت: همزمان با سالگرد اعزام بزرگترین کمک مردمی به جبهه‌های دفاع مقدس از سوی مردم استان گیلان، خاطرات شفاهی این رویداد تولید و مستند می شود.

◄  مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس سمنان گفت: تدوین و ثبت تاریخ شفاهی افراد موثر در دفاع مقدس، تدوین کارنامه عملیاتی گردان‌ها، تدوین نقش نهاد‌ها و روستا‌ها و محله‌های پیشران در دوران انقلاب و دفاع  مقدس استان از مواردی است که باید توجه ویژه به آن شود.

◄  مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با ایجاد قرارگاه عدالت فرهنگی، نهضت تاریخ شفاهی در شهرستان‌های استان خوزستان توسعه و گسترش می‌یابد.

◄  مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان گفت: ثبت و ضبط تاریخ شفاهی یزد قدیم یکی از اولویت‌های مهم مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد است.

◄  مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد در آستانه ۲۶ مرداد سالروز بازگشت اولین گروه آزادگان به ایران گفت: تاکنون پنج عنوان کتاب شامل خاطرات آزادگان استان در قالب ثبت تاریخ شفاهی، تدوین و چاپ شده است.

 



 
تعداد بازدید: 368



http://oral-history.ir/?page=post&id=12052