خبرهای ماه؛ آبان 1397

توجه به تاریخ شفاهیِ ورزش

مریم اسدی جعفری

07 آذر 1397


به گزارش سایت تاریخ شفاهی ایران، «خبرهای ماه» عنوان سلسله گزارشی در این سایت است. این گزارش‌ها نگاهی دارند به خبرهای مرتبط با موضوع سایت در رسانه‌های مکتوب و مجازی. در ادامه خبرهایی از آبان 1397 را می‌خوانید.

*دویست‌ونودوششمین برنامه شب خاطره دفاع مقدس، سوم آبان 1397 در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد. در این برنامه حسین کاتوزیان، علیرضا نمکی و محمود محمودی به بیان دلاوری‌های خلبانان در دوران دفاع مقدس پرداختند. در انتهای این برنامه، از کتاب «کتیبه‌ای بر آسمان» شامل خاطرات سرتیپ دوم خلبان اکبر صیاد بورانی، با حضور همسر آن مرحوم رونمایی شد.

*مرکز اسناد، مدارک و انتشارات سازمان برنامه و بودجه کشور، ۲۰ جلد کتاب تاریخ شفاهی ایران که از سوی دانشگاه هاروارد منتشرشده را در اختیار علاقه‌مندان قرار داد. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

*هدایت مظلومی، مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران، از گردآوری تاریخ شفاهی پدران و مادران شهدا و جانبازان قطع نخاعی استان خبر داد و گفت: «در سال‌های 96 و 97 تعداد 485 مورد از تاریخ شفاهی والدین شهدای مازندران جمع‌آوری شده است.»
*موزه فرهنگ و آموزش استان قزوین، به عنوان یکی از برنامه‌های زیربنایی آموزش و پرورش به منظور گردآوری و حفظ اسناد مرتبط و تهیه تاریخ شفاهی آموزش و پرورش افتتاح شده است.

*کتاب «به سفارش مادرم» توسط انتشارات آستان قدس رضوی، به چاپ چهارم رسیده است. این اثر، دربرگیرنده روایاتی پیرامون زائران، موکب‌داران و خانواده‌های شرکت کننده در پیاده‌روی اربعین است.

*دکتر جلیل شاهی، موسس و اولین رئیس دانشگاه یزد اظهار داشت: «موزه دانشگاه، وظیفه ثبت و محافظت از تاریخ شفاهی دانشگاه را برعهده دارد. امیدوارم هرچه زودتر با همکاری همه کسانی که در ارتقای این مجموعه نقش داشتند، موزه‌ای با هدف روشن‌سازی ابعاد هویتی دانشگاه راه‌اندازی شود.»

*رضا معتمدی، مدیرعامل موسسه مردم‌نهاد آیه‌های استقامت در خراسان جنوبی اظهار داشت: «این موسسه مردم‌نهاد در راستای برگزاری کنگره ملی دو هزار شهید استان خراسان جنوبی، متعهد به چاپ ۷۰ جلد کتاب حاوی خاطرات شهدا، ‌رزمندگان، ایثارگران و جانبازان شده است.»

*خبرگزاری تسنیم بخش‌های منتشر نشده‌ای از کتاب «دا» را همزمان با دهمین سال انتشار این اثر منتشر کرد. سیده ‌اعظم حسینی نویسنده این کتاب می‌گوید: هرچند نام کتاب «دا» تا ماه‌ها مورد رضایت صاحب‌ خاطره و برخی دیگر قرار نگرفت، اما توانست عنوان دلنشین و جامعی باشد تا مگر ذره‌ای ارادت و خاکساری ما را نسبت به مادران شهیدان خرمشهر بنمایاند.

*افشین رضاپور نویسنده کتاب «100 سال بسکتبال» اظهار داشت: «در این کتاب تلاش کردم، با اتکا به داده‌ها و روایت‌ها، برش‌هایی از تاریخ بسکتبال ایران را بنویسم. گفت‌وگوهای پیشکسوتان بسکتبال در آرشیو رادیو ورزش، به عنوان تاریخ شفاهی بسکتبال، منبع قابل اهمیتی است که در کنار مصاحبه‌های خودم با افراد پیشکسوت، از آن استفاده شده است.»
*نمایشگاه «روزگار آقای واقف؛ زندگی و زمانه حاج حسین آقا ملک به روایت اسناد و تصاویر» 15 آبان تا 15 آذر 1397 در کتابخانه و موزه ملی ملک برپاست. این نمایشگاه، گوشه‌ای از روایت‌های تاریخ شفاهی، خاطره، سندهای تاریخی و آثار برجای‌مانده از بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک به نمایش می‌گذارد.
*کمیته ملی المپیک قصد دارد، به استناد مصوبات شورای سیاست‌گذاری تاریخ شفاهی ورزش ایران، پیشنهادهای رسیده در این خصوص را بررسی کند. متخصصان و صاحبان تجربه موثر در حوزه تاریخ شفاهی، پروپوزال‌های خود را در چارچوب RFP مصوب، به نشانی الکترونیکی oh@olympic.ir  و یا آدرس پستی خیابان ولی‌عصر(عج)، بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، مجموعه ورزشی انقلاب، آکادمی ملی المپیک، دبیرخانه تاریخ شفاهی ورزش ایران، کد پستی 1995614111 ارسال کنند.

*فیلم «تاریخچه گروه تاریخ شفاهی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی» منتشر شد.

*غلامرضا عزیزی، سرداور بخش تاریخ شفاهی هجدهمین دوره جشنواره کتاب سال دفاع مقدس از اتمام داوری آثار این گروه خبر داد و افزود: «آثار واصله به نسبت سال گذشته، از لحاظ کمیت با کاهش همراه بود. اما به لحاظ کیفیت شاهد رشد بودیم.»

*نتایج پویش مردمی انتخاب بهترین‌های دفاع مقدس با معرفی کتاب «دختر شینا» به عنوان بهترین کتاب، «حمید حسام» به عنوان بهترین نویسنده مرد و «بهناز ضرابی‌زاده» به عنوان بهترین نویسنده زن اعلام شد.

*کتاب «امدادگر کجایی» یکی از آثار تازه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، به نویسندگی معصومه رامهرمزی و راوی‌گری علی عچرش، یکی از امدادگران زمان جنگ تحمیلی است. معصومه رامهرمزی در خصوص چرایی نگارش کتاب «امدادگر کجایی» گفت: «۱۴ ساله بودم که به ‌عنوان امدادگر در بیمارستان‌های جنوب کشور حضور داشتم و از نزدیک شاهد زحمات و تلاش امدادگران در جنگ بودم. کتاب «امدادگر کجایی» در راستای تحقیقات، پژوهش‌ها و کارهایی است که برای جنگ انجام می‌دادم.»

*سرتیپ پاسدار نصرالله فتحیان، مسئول بهداری رزمی سپاه در دوران دفاع مقدس گفت: «جامعه پزشکی با حضور خود در جبهه‌های نبرد، ۳۵۰۰ نفر شهید تقدیم کرده است. این رقم زیادی است. تاریخ شفاهی نقش بهداری رزمی را نقل کرده‌ایم و الان به سال ۶۱ یعنی به عملیات رمضان رسیده‌ایم.»

*در نشست بررسی نحوه داستان‌نویسی در آثار دفاع مقدس که در محل سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش برگزار شد، امیرسرتیپ حسن سیفی گفت که ساحادم از سالیان قبل، حرکت بزرگ ثبت و ضبط تاریخ شفاهی فرماندهان، رزمندگان و خانواده‌های شهدا را آغاز کرده و اکنون هزاران ساعت فیلم و هزاران برگ خودنوشته، جمع آوری کرده است.

*حسین شریفی، مجری رادیو از آغاز برنامه‌ای با عنوان «تاریخ شفاهی ورزش ایران» در صدای جمهوری اسلامی ایران خبر داد و افزود: «با ۵۰ مدیر ارشد ورزش از دهه ۵۰ تا ۹۰ گفت‌وگو صورت گرفته است. این برنامه تبدیل به کتاب خواهد شد و به نمایشگاه کتاب سال آینده خواهد رسید.»

*شماره جدید مجله «جهان کتاب» با تاریخ انتشار شهریور تا آبان ۹۷ به تازگی منتشر شده و روی پیشخوان مطبوعات آمده است. در این شماره مجله دو عنوان از مجموعه مصاحبه‌های تاریخ شفاهی کتابخانه ملی که درباره نوش‌آفرین انصاری و ثریا قزل ایاغ هستند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

*فراخوان ارسال مقاله به «دومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس» تا بیستم دی 1397 تمدید شد. این همایش، هفتم اسفند سال جاری برگزار خواهد شد. پیش از این، بیستم آبان به عنوان آخرین مهلت ارسال مقالات اعلام شده بود. اما به سبب استقبال از فراخوان دومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس، تاریخ ارسال مقالات تا بیستم دی تمدید شده است. بر اساس آخرین اطلاعات، 60 عنوان مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است.

*«انور خامه‌ای» آخرین بازمانده گروه ۵۳ نفر، 29 آبان ماه در کرج و در سن ۱۰۲ سالگی درگذشت. از جمله آثار او می‌توان به کتاب‌های «خاطرات سیاسی»، «خاطرات روزنامه‌نگار» و «پاسخ به مدعی» اشاره کرد.

*محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه هماهنگی با مدیران پیشکسوت حوزه ارتباطات، با هدف تهیه و تدوین تاریخ شفاهی اظهار داشت: «با توجه به دغدغه‌ای که از قبل داشتم، قرار شد تاریخ شفاهی وزارت ارتباطات، تهیه، تدوین، منتشر شود.»

*دوره آموزش حرفه‌ای «تاریخ شفاهی با رویکرد فرهنگ عامه» به مدت سه روز در آبان 1397 به همت مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل، با سخنرانی دکتر مرتضی نورایی و دکتر ولی‌الله مسیبی در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد.

*مراسم رونمایی کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» شامل خاطرات رزمندگان افغانستانی دفاع مقدس، سوم آبان ماه در حوزه هنری قم برگزار شد.

*کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس با عنوان «از سنندج تا خرمشهر» شامل روایت سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی، یازدهم مهر ماه در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رونمایی شد.

*نشست نقد و بررسی کتاب «حدیث روزگار: خاطرات سید هادی خسروشاهی» نوشته حمید قزوینی با حضور هادی خسروشاهی و علی ططری، سیزدهم آبان ماه در سرای اهل‌قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.

*دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان سمنان، نوزدهم آبان ماه، کارگاه آموزش مصاحبه در تاریخ شفاهی را در شهر دیباج دامغان برگزار کرد.

نشست معرفی و بررسی کتاب «سنّت شفاهی به مثابه تاریخ» با حضور فرهاد نام‌برادرشاد، مترجم کتاب، علیرضا کمری و حشمت‌الله عزیزی، بیست‌ویکم آبان 1397 در سالن دکتر پرهام در مرکز اسناد و آرشیو کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

*مراسم رونمایی از کتاب‌های «زندگی روی گسل های جوان» و «روزشمار حادثه» 22 آبان ماه، در حاشیه نمایشگاه کتاب کرمانشاه رونمایی شد. این کتاب‌ها آثاری از نویسندگان کرمانشاهی است که روایت‌گر خاطراتی از زلزله آبان‌ ماه سال گذشته است. «هوشنگ بازوند» استاندار کرمانشاه نیز کتابی با عنوان «پس از آن شب» درباره زلزله کرمانشاه -21 آبان ماه 1396- نوشته است. این اثر، بر اساس مصاحبه‌ با شاهدان زلزله تدوین شده است.

*نشست نقد و بررسی کتاب «روزهای بی‌آینه»، 22 آبان ماه با حضور منیژه لشکری، همسر خلبان آزاده شهید حسین لشکری، گلستان جعفریان نویسنده کتاب، مرتضی سرهنگی و علی الله سلیمی در سالن قصر شیرین برگزار شد.

*کارگاه آموزشی جمع‌آوری و تدوین تاریخ شفاهی نقش ادارات و سازمان‌های خراسان رضوی در دفاع مقدس، با تدریس «شفیقه نیک‌نفس» 23 و 24 آبان ماه در مشهد برگزار شد.

*آئین بزرگداشت دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۲۸ آبان‌ماه در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و معماری برگزار شد. «عباس ملکی» که سابقه مدیرعاملی این دفتر را به مدت ده سال عهده‌دار بود، در بخشی از این نشست، خاطره‌ای از حضور ناصر ایرانی در محضر مقام معظم رهبری را بازگو کرد.

*مراسم رونمایی و معرفی «امدادگر کجایی؟» و «مخابرات در جنگ» دو عنوان کتاب تاریخ شفاهی منتشر شده توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، 28 آبان ماه در باشگاه خبرنگاران پویا برگزار شد.

*آیین رونمایی از کتاب «هستی آیینه: گفت‌وگوی آرش سنجابی با محمدرضا اصلانی» با حضور محمدرضا اصلانی کارگردان، ۲۹ آبان ‌ماه در سینما تمدن موزه سینما برگزار شد. همچنین کتاب «علی عباسی تقدیم می‌کند: روایت یک کابوس سی‌ساله» نوشته قصیده گلمکانی، توسط نشر چشمه منتشر شده است. این کتاب مربوط به تاریخ شفاهی سینمای معاصر ایران است.

*تاریخ شفاهی راه‌آهن ایران، از زبان «سید منصور محمودی» منتشر شد.

*احمد یوسف‌زاده در دومین شماره پرونده «ادبیات ایرانی در بازار جهانی» درباره ضعف‌ ترجمه‌های خاطرات دفاع مقدس گفت که به اندازه ظرفیت‌هایی که در این حوزه وجود دارد، کار ترجمه صورت نگرفته است. او به فرصت‌های از دست رفته اشاره کرد و گفت وقتی کتابش به زبان عربی ترجمه شد، توانست نظر بسیاری از مخاطبان عرب‌زبان به ویژه در کشور بحرین را به خود جلب کند.

*چاپ دوم کتاب «تاریخ شفاهی توسعه خوزستان: خاطرات احمد ال یاسین» به همت مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران منتشر شد. مصاحبه‌شونده، ضمن بیان مشاهدات و تجارب خود در زمینه مدیریت کارآمد، راهکارهایی برای خروج از بحران توسعه نیافتگی پیشنهاد می‌کند.

*جدیدترین اثر موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی با عنوان «تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات علامه شیخ عباس مخبر دزفولی» روانه بازار نشر شد. مطالب این پژوهش، برگرفته از سه هزار دقیقه مصاحبه تاریخ شفاهی با شخصیت‌های مختلف از جمله روحانیون، مقامات کشوری و فرماندهان نظامی، فرزندان آن عالم و اقشار مختلف مردم است.

*مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چهار اثر تازه در حوزه تاریخ شفاهی جنگ منتشر کرد. جلد اول کتاب «تاریخ شفاهی دکتر صفوی» شامل متن گفت‌وگوهای ۲۸ جلسه است که در آن به موضوعاتی همچون فعالیت‌های انقلابی در دانشگاه تبریز، چگونگی آزادسازی سنندج، تشکیل ستاد عملیات جنوب و عملیات‌های موفقیت‌آمیز تا سال ۶۱ از جمله آزادسازی خرمشهر پرداخته شده است. کتاب دیگر، حاصل ۲۷ جلسه گفت‌وگوی یحیی نیازی با «مهدی شیرانی‌نژاد» جانشین واحد مخابرات در دوران جنگ تحمیلی است. حضور در مخابرات تیپ امام حسین(ع)، شکل‌گیری مخابرات قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص)، قابلیت‌ها و نقش مخابرات در عملیات‌های دوران دفاع مقدس، محوری‌ترین موضوعات در این کتاب است. سومین اثر چاپ شده مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، به شکل گیری واحد شنود از دشمن اختصاص دارد. این واحد وقتی شکل گرفت که علی اسحاقی، بی‌سیم روشن عراقی‌ها را در منطقه دارخوین به غنیمت گرفت. عملکرد موفق واحد شنود تا عملیات فتح المبین، سبب شد تا این واحد نوپا با نام واحد جنگ الکترونیک از عملیات بیت‌المقدس تا پایان جنگ نقش‌آفرینی کند. علی اسحاقی در ۲۷ جلسه گفت‌وگو، شکل‌گیری، توسعه و ماموریت‌های این واحد تا سال ۱۳۶۵ و بخشی از لایه‌های پنهان این دوران را بازگو می‌کند. همچنین «امدادگر کجایی؟» کتاب جدید معصومه رامهرمزی است که به خاطرات علی عِچرِش رزمنده آبادانی در دوران دفاع مقدس پرداخته است.

*کتاب «از فروردین تا فروردین: خاطراتی از شهید قاسم اسماعیلی» به قلم مهناز سید، تدوین و از سوی انتشارات آزمون‌یار پویا به چاپ رسیده است.

*کتاب «با چشم‌هایم جنگیدم: خاطرات دیده‌بان و دیده‌ور هرمزگانی، جانباز شیمیایی مراد هنرمند» نوشته زهرا اسپید، به‌تازگی از سوی انتشارات سوره مهر راهی بازار نشر شده است.» 



 
تعداد بازدید: 4493



http://oral-history.ir/?page=post&id=8202