گفت‌وگو با نویسنده زندگینامه شهید مدافع حرم

نوشتن بر مبنای واقعیت و مصاحبه

شیما دنیادار رستمی

07 آبان 1397


کتاب زندگینامه شهید مدافع حرم، امین کریمی چنبلو با عنوان «طائر قدسی»، در آخرین روزهای مهر 1397 به مناسبت سومین سالگرد شهادت او رونمایی شد.

به گزارش سایت تاریخ شفاهی ایران، این کتاب نوشته مریم عرفانیان نوروززاده است. او تاکنون آثاری چون «پاییز آن سال‌ها»، «آخرین پرواز»، «جرعه‌ای از ملکوت»، «تونلی زیر رودخانه»، «چشم‌های شرجی» و «حاجت دل‌های بی‌قرار» را در قالب‌های زندگینامه، خاطره‌نگاری و خاطره‌داستان نوشته که تمامی آن‌ها حاصل ساعت‌ها مصاحبه تاریخ شفاهی است.

نویسنده کتاب «طائر قدسی» درباره دلیل پرداختن به شهید امین کریمی گفت: اوایل سال 1395 یک‌سری مصاحبه که فکر می‌کنم بیش از ۱۰ ، ۱۲ مصاحبه بود، از طرف انتشارات روایت فتح در اختیارم قرار گرفت و من همه را مطالعه کردم. همه مصاحبه‌ها تاثیر‌گذار و حتی کامل نبود. از آنجایی که تقریبا برای تمام کتاب‌هایی که نوشته‌ام، خودم مصاحبه‌ها را انجام می‌دهم، در ابتدا می‌خواستم از نوشتن این اثر صرف نظر کنم. زیرا از مصاحبه‌هایی که در اختیارم قرار گرفت فقط ‌دانستم باید کاری درباره شهیدی با نام خانوادگی«کریمی» بنویسم.

او در ادامه توضیح داد: تا آن‌که یک روز اتفاقی تلویزیون را روشن کردم. همسر شهیدی درباره زندگی مشترکش حرف می‌زد، درباره اخلاق خوب و عاشقانه‌های همسری که به سوریه رفته بود. خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم. همان‌جا به خدا گفتم کاش زندگی این شهید را بنویسم. حتی وقتی همسر شهید درباره شهادت او صحبت می‌کرد، همراه با همسر شهید گریه کردم. ناگهان تلویزیون عکس شهید را نشان داد و نامش که «امین کریمی» بود. سریع رفتم شماره همسر شهید کریمی را که قبلا برای کامل شدن مصاحبه‌ها از انتشارات روایت فتح گرفته بودم تا تماس بگیرم، در پیام‌رسان ذخیره کردم و دیدم تصویر همین شهید در پروفایل همسر شهید است. معتقدم که شهید امین کریمی با وسواس خاصی که در هر چیزی داشته، مرا برای نوشتن کتابش انتخاب کرده بود. وقتی تصمیمم برای نوشتن کتاب قطعی شد، با همسر، برادر و دوستان شهید تماس گرفتم و زمان مصاحبه‌ها را هماهنگ کردم.

او درباره کیفیت مصاحبه‌هایش با خانواده شهید کریمی توضیح داد: معتقدم نویسنده‌ای که می‌خواهد درباره هر شهیدی زندگینامه بنویسید، باید خودش مصاحبه‌ها را انجام دهد. در غیر این صورت با متنی رو به رو می‌شویم که در هم ریخته است و توالی زمانی ندارد. من تمام مصاحبه‌ها را بازنویسی کردم و همواره سوالاتی که از متن مصاحبه‌ها برایم پیش می‌آمد را از راوی‌ها می‌پرسیدم. برای زندگینامه‌نویسی مصاحبه‌ای که خود نویسنده انجام دهد و هنگام تدوین به سوالاتی که برای نویسنده پیش می‌آید پاسخ داده شود، کامل‌ترین مصاحبه است.

وی در پاسخ به این پرسش که منابع تاریخی مربوط به دفاع مقدس و مدافعان حرم چقدر در کار زندگینامه‌نویسی شهیدان موثر است، اظهار کرد: در حین نوشتن زندگینامه، برای ارجاع دادن به تاریخ‌ها، عملیات‌ها و مکان‌ها به منابع اینترنتی و کتابخانه‌ای مراجعه می‌کنم، اما بیشتر سعی می‌کنم از راوی و آنهایی که در تاریخی مشخص و زمانی معین همراه موضوع بوده‌ا‌ند کمک بگیرم.

او به علاقه‌مندانی که قصد نوشتن زندگینامه دارند، توصیه کرد: در نوشتن زندگینامه شهیدان تحریف نداشته باشند و سعی کنند بر مبنای واقعیت‌هایی که راوی می‌گوید و البته باید با تحقیق و راستی‌آزمایی باشد، آثارشان را بنویسند. همچنین، باید تاریخ‌ها و توالی زمانی را در کتاب‌هایشان، هرچند در پی‌نوشت‌ها باشد، ذکر کنند. من برای نوشتن «طائر قدسی» از تخیل استفاده نکردم و همه آن‌چه در کتاب آمده است، حاصل مصاحبه‌هایی است که با خانواده و همرزمان شهید انجام شده است.

عرفانیان نوروززاده درباره دلیل نام‌گذاری کتاب نیز گفت: این هم حکایتی دارد. وقتی از همسر شهید خواستم تا درباره نخستین هدیه‌ای که از شهید دریافت کرده بود، بگوید، او گفت که نخستین هدیه «دیوان حافظ» بود که بعد از مراسم بله‌برون دریافت کردم. وقتی پرسیدم که «آیا بعد از شهادتش، در غمش آن دیوان حافظ را باز کردید؟ می‌خواهم بدانم چه شعری برای هجرانش آمد که تسکین روحیه شما بود؟» گفت: این شعر آمد که من بیت سومش را خیلی دوست دارم: «اگر آن طایر قدسی ز درم بازآید/ عمر بگذشته به پیرانه سرم بازآید. دارم امید بر این اشک چو باران که دگر/ برق دولت که برفت از نظرم بازآید. آن که تاج سر من خاک کف پایش بود/ از خدا می‌طلبم تا به سرم بازآید...» از این‌رو، من نام کتاب را «طائر قدسی» گذاشتم. انگار امین کریمی خودش اسم کتاب را هم انتخاب کرده بود.

وی با بیان این‌که کتاب «طائر قدسی» بیست‌و ششمین کتاب اوست، افزود: البته ۱۰ کتاب هم در دست چاپ دارم. کتاب زندگی سید مهدی لاجوردی، فرمانده زرهی را قرار است نشر ۲۷ بعثت به چاپ برساند. یک مجموعه کتاب‌ جیبی هم هست که قرار است بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی چاپ کند؛ نام مجموعه «ایثارنامه» و درباره فرماندهان شاخص این استان است. کتابی هم به نام «شیشه‌های ترک‌خورده» برای اصلاحیه نهایی به انتشارات سوره مهر ارسال شده است. این کتاب، سرگذشت‌پژوهی درباره یکی از فرماندهان ترابری در قید حیات و برادر دو شهید است. مصاحبه آن را از سال 1394 شروع کردم و اکنون نهایی شده است. چون امسال چهار کتابم چاپ شد، قصد دارم کمی از نوشتن فاصله بگیرم و مطالعه کنم. باید موضوع‌های نو پیدا کنم. برای همین، فعلا منتظر چاپ کتاب‌های بعدی‌ام می‌مانم و در کنار آن کتاب‌های تازه تالیف را می‌خوانم. دفاع مقدس پر است از حوادثی که بسیار ارزشمند و خواندنی است و نسل جوان ما باید از چنین موضوع‌هایی مطلع شوند.

مدافع حرم، امین کریمی چنبلو، دانشجوی رشته الکترونیک بود که ۳۰ مهر سال 1394 در حین مقابله با تروریست‌های تکفیری در حومه شهر حلب در سوریه به شهادت رسید. سیزدهمین کتاب مجموعه «مدافعان حرم» که توسط انتشارات روایت فتح منتشر شده، با عنوان «طائر قدسی» به این شهید اختصاص دارد. این کتاب هشت فصل و 256 صفحه دارد.



 
تعداد بازدید: 5280



http://oral-history.ir/?page=post&id=8147