تاریخ‌ شفاهی پیشگامان محلی

مارشا پریست بازل[1]
ترجمه: فرهاد حریری اکبری

04 دی 1396


کمیته‌ای که روی طرح تاریخ شفاهی اداره جهانگردی وارنر رابینز[2] مشغول به کار بودند، جایزه شورای مشورتی اسناد تاریخی جورجیا[3] را از آن خود کردند.

 

 

از کمیته طرح تاریخ شفاهی وارنر رابینز که بخشی از اداره جهانگردی وارنر رابینز محسوب می‌شود، به ‌تازگی در سطح ایالت جوجیا و برای موفقیت در کار خود طی دو سال و نیم تلاش در جمع‌آوری تاریخ‌های شفاهی پیشگامان محلی تقدیر شد.

تامی استونر[4] (بازنشسته نیروی هوایی)، مایکل چالولث[5] (بازنشسته نیروی هوایی)، دیان مک مایکل[6] (بازنشسته پایگاه نیروی هوایی رابینز[7])، سارا پالک[8] (مدیر سیستم کتابخانه هوستون کانتی[9])، جن کلوین[10] (مدیر لیگ فرعی بسکتبال جنوب شرق[11] و رئیس اداره جهانگردی[12]) و من، جایزه سال 2017 برترین توسعه برنامه آرشیوی در یک بایگانی اسناد دولتی محلی[13] را دریافت کردیم. این جایزه در 26 اکتبر در ساختمان آرشیو جورجیا[14] در شهر مارو[15] در نشست سالانه جوایز آرشیوی شورای مشورتی اسناد تاریخی جورجیا در سال 2017 به ما اهدا شد. وینس دولِی[16] مربی فوتبال [آمریکایی] و استاد دانشگاه جورجیا که در کنار ما حضور داشت، جایزه برتر در پژوهش با استفاده از منابع آرشیوی را دریافت کرد که با ساموئل نورتون توماس جی‌آر[17] و مونیکا آر.گیسولفی[18] انجام شده بود.

سایر شرکای مرتبط با طرح تاریخ شفاهی عبارتند از باشگاه وارنر رابینز و فلینت انرژیز[19] که بودجه این طرح را تأمین کردند؛ کمیسیون منطقه‌ای جورجیای میانی[20] که کمیته را در حوزه استانداردهای اسمیتسونیان[21] و شیوه‌های گردآوری تاریخ شفاهی آموزش داد؛ کانتی کمیسیونر [فرماندار] هوستون[22] و سیستم کتابخانه و شهر وارنر رابینز.[23] استونر، عضو باشگاه وارنر رابینز که بودجه خرید کامپیوتر و سایر لوازم را فراهم کرد گفت: «این مصاحبه‌ها مسائل بسیار خوبی را درباره روزهای اولیه شکل‌گیری این جامعه به دست می‌دهند.» این مصاحبه‌ها را می‌توان در وب سایت وارنر رابینز روتاری مشاهده نمود. مصاحبه‌های طرح تاریخ شفاهی وارنر رابینز به ‌صورت آنلاین در این نشانی هم در ‌دسترس هستند.

برخی از روایت‌های گردآوری‌ شده، جزئیاتی را آشکار می‌کنند که از میان آنها می‌توان به اطلاعات مربوط به یک تیم بیس‌بال لیگ کوچک سیاهان آمریکا[24] در دهه 1960 با نام وارنر رابینز جتز[25]؛ زندانیان آلمانی و ایتالیایی که در طول جنگ جهانی دوم در محل بازداشت شدند؛ کشاورزانی که در دهه 1940 شاهد آموزش خلبانی (و همین‌طور سقوط برخی از هواپیماها) در زمین‌های خود بودند و خاطرات خانواده‌هایی که در نزدیکی پایگاه نیروی هوایی زندگی می‌کردند و یک تخته اتو و اتو در جلوخان خانه خود برای استفاده سربازان جوان گذاشته بودند، اشاره کرد. ماجرا‌های تأثیرگذار بسیار بیشتری درباره مردمی وجود دارد که جامعه را به آنچه که امروز هست، تبدیل کرده‌اند.

طرح جورجیا هوم‌پِلِیس[26] را خدمات کتابخانه عمومی جورجیا [27]پشتیبانی می‌کند. سارا پالک، که درخواست کمک مالی کرده، گفت: «همکاری با این طرح، این امکان را فراهم می‌کند که مصاحبه‌ها در سراسر جهان در دسترس قرار گیرند. کارکنان کتابخانه، داده‌ها را به‌گونه‌ای منتقل و مدیریت کرده‌اند تا مصاحبه‌ها بر روی کامپیوترهای مختلف قابل‌ مشاهده باشند و همچنین فهرستی برای محتویات کلی طرح ایجاد کرده‌اند.»

شورای مشورتی اسناد تاریخی جورجیا در سال 1993 تأسیس شد و جوایز آرشیوی برجسته‌ای را در سال 2003 فراهم آورد تا از افراد و سازمان‌هایی که تلاش‌های چشم‌گیری در زمینه آرشیو‌ها و اسناد در جورجیا می‌کنند، قدردانی کند. هدف اعلام شده در وب سایت رسمی این است که «اطمینان حاصل کنیم اهالی جورجیا[28] در تمام سنین از اسناد تاریخی مهمی که در سراسر ایالت در دسترس هستند آگاه باشند، حفظ و مراقبت از این گنجینه‌ها را افزایش دهیم و دسترسی اهالی جورجیا به اسناد خود را بهبود بخشیم.»

 

 

 


[1] Marsha Priest Buzzell,

مارشا پریست بازل، مدیر اجرایی اداره جهانگردی وارنر رابینز است.

[2] The Warner Robins Convention and Vistors Bureau Oral History Project

[3] Georgia Historical Records Advisory Council Archives Awards

[4] Tommy Stoner

[5] Michael Chaloult

[6] Dianne McMichael

[7] RAFB

[8] Sara Paulk

[9] Houston County Library System director

[10] Jen Colvin

[11] SE Little League Director

[12] CVB Chair

[13] Award of Excellence in Archival Program Development By Or In a Local Government Repository

[14] Georgia Archives

[15] Morrow

[16] Vince Dooley

[17] Samuel Norton Thomas Jr.

[18] Monica R. Gisolfi

[19] Flint Energies

[20] Middle Georgia Regional Commission

[21] Smithsonian

[22] Houston County commissioner

[23] City of Warner Robins

[24] African American Minor League

[25] Warner Robins Jets

[26] Georgia HomePLACE

[27] Georgia Public Library Service

[28] Georgians


دِ تلگراف
 
تعداد بازدید: 4215



http://oral-history.ir/?page=post&id=7547