یادآوری مصاحبه‌هایی که 50 سال پیش انجام شدند

ترجمه: نرگس صالح‌نژاد

01 آبان 1396


در طول سال‌ها، بخش تاریخ کالج بیتل[1] چندین پروژه تاریخ شفاهی انجام داده است؛ آن‌ها نخستین بخش از جشنواره پاییزی امسال این کالج خواهند بود. جشنواره پاییز، جشنی سالیانه برای فارغ‌التحصیلان و دوستان کالج بیتل است و شامل برنامه‌های ویژه در موزه کافمن[2] در پردیس این دانشگاه می‌شود.

از سال 2017، سده ورود ایالات متحده به جنگ جهانی اول، کارکنان موزه نمایشگاهی با عنوان «صدای وجدان: شاهد صلح در جنگ بزرگ»[3] ایجاد کردند که در حال حاضر در موزه دیده می‌شود و برای سفر به موزه جنگ جهانی اول و یادبود در کانزاس سیتی[4] برای یک کنفرانس ویژه برنامه‌ریزی شده است.

اولین پروژه تاریخ شفاهی گروه تاریخ کالج بیتل در سال‌های 1968 تا 1978 صورت گرفت و شامل جمع‌آوری داستان‌ها و روایت‌های مردمی بود که مستقیماً تحت تأثیر اعتراضات وجدانی طی جنگ جهانی اول بودند. مورخان بازنشسته کالج بیتل، کیت اسپورنگر[5] و جیمز جونکه[6] میزبان اختصاصی دانشجویانی بودند که درگیر جمع‌آوری این روایت‌ها هستند. پنلی در این‌باره، در روز 14 اکتبر و طی جشنواره پاییزی در تالار موزه برگزار شد.

اسپورنگر می‌گوید: «در سال 1968، مؤسسه شوولتر[7] کمک هزینه جمع‌آوری مصاحبه‌های صوتی از افراد حاضر در جنگ جهانی اول را تأمین کرد. این مجموعه به‌ عنوان مجموعه شوولتر شناخته می‌شود که شامل تقریباً 300 مصاحبه ضبط شده است. بسیاری از مصاحبه‌کننده‌ها مردانی بودند که در جریان جنگ اول جهانی فراخوانده شده بودند و کسانی که از موضع وظیفه وجدانی ایستادگی کرده بودند. اغلب منونی[8] بودند، اما (مصاحبه‌ها) همچنین شامل برخی کوئیکرها[9] و کلیسای برتن (برادران)[10] نیز می‌شدند. این طرح همچنین شامل افرادی عادی نیز بود، مانند زنان فعال در پشت جبهه یا رهبران کلیسا و کسانی که برخی خدمات نظامی بر عهده داشتند. تأکید بر جمع‌آوری روایت‌هایی بر پایه شجاعت، ایمان و ایستادگی در برابر اعتراضات وجدانی بود.»

پروژه 50 سال پس از پایان جنگ جهانی اول شروع شد. اسپورنگر می‌گوید: «زمان بسیار مهم بود، زیرا مردم (کسانی که جنگ را تجربه کرده بودند) هر سال از دست می‌رفتند، بسیاری از آنها 70 سال یا بیش از آن سن داشتند.»

اسپورنگر و جونکه مصاحبه‌هایی انجام دادند، اما اکثر مصاحبه‌ها به دست 11 دانشجوی تاریخ انجام شدند. اکنون بعد از 50 سال مصاحبه‌ها جمع‌آوری شده است و همایشی این 11 تن را (که برخی از آنها محلی بوده‌اند) برای یادآوری این پروژه و بحث و بررسی کار تاریخ شفاهی گرد هم آورده است. مصاحبه‌های ضبط شده در حال حاضر در کتابخانه و آرشیو‌ها مونونیت در بیتل نگهداری می‌شود.

منبع: بیتل کالج

 

[1]. Bethel College

[2] .Kauffman Museum

[3]. “Voices of Conscience: Peace Witness in the Great War”

[4]. Kansas City

[5]. Keith Sprunger

[6]. James Juhnke

[7]. Schowalter Foundation

 این مؤسسه در سال 1954 به دست جیکوب شوولتر در نیوتاون شهر کانزاس تأسیس شد. م

[8]. Mennonites

مونونیت‌ها گروهی مسیحی متعلق به جوامع کلیسایی اناباتیست به نام مونو سیمونز (1561-1496) از فریزلند هلند بودند. م

[9]. Quakers

کوئیکرها یا دوستان اعضای خانواده‌ای از جنبش‌های مذهبی هستند که جامعه مذهبی دوستان خوانده می‌شوند. دکترین اصلی کوئیکرها کشیش بودن همه مؤمنان است. م

[10]. Church of the Brethren

کلیسای برادران در سال 1708به دست الکساندر مک در آلمان تاسیس شد. م


بیتل کالج
 
تعداد بازدید: 4552



http://oral-history.ir/?page=post&id=7406