حضور بیش از هفت مجموعه اداری در کارگاه تاریخ شفاهی

مریم اسدی جعفری

22 شهریور 1396


دکتر مولود ستوده گفت: «بیش از هفت دستگاه دولتی اصفهان در اولین دوره کارگاه تدوین تاریخ شفاهی دستگاه‌های دولتی حضور داشتند و هر کدام از افراد شرکت کننده در کارگاه، علاقه‌مند و تا حدی آشنا با تاریخ شفاهی و مجموعه اداری خود بودند. از این جهت، چشم‌انداز خوبی خواهیم داشت.»

کارشناس اسنادِ سازمان اسناد و کتابخانه ملی در منطقه مرکزی کشور (اصفهان) در گفت‌وگو با سایت تاریخ شفاهی، از برگزاری «اولین دوره کارگاه تدوین تاریخ شفاهی دستگاه‌های دولتی» در تیر و مرداد امسال یاد کرد و افزود: «بیش از هفت سازمان دولتی همچون فرمانداری‌های نجف‌آباد و نایین، آموزش‌ و پرورش اصفهان، بانک سپه، سازمان بهزیستی و حوزه هنری در این کارگاه شرکت داشتند. همچنین بالغ بر 20 نفر در این کارگاه‌ها حضور داشتند.»

وی افزود: «در این کارگاه چهار جلسه‌ای، درباره تدوین تاریخ شفاهی دستگاه‌های دولتی و ضرورت و اهمیت آن، جایگاه تاریخ شفاهی اداری در کنار اسناد آرشیوی، شیوه‌های مصاحبه و جمع‌آوری اطلاعات، تدوین و تنظیم پرسش‌ها، چگونگی استفاده از بایگانی به عنوان حافظه مکتوب اداره و در نهایت، شیوه‌های استفاده از مجموعه اطلاعات جمع‌آوری و پردازش شده، به عنوان اطلاعات جنبی و راهبردی برای مدیران و مسئولان صحبت شد.»

کارشناس اسنادِ سازمان اسناد و کتابخانه ملی در منطقه مرکزی کشور بر توانایی کارشناسان در ایفای نقش یک مشاور تاکید کرد و گفت: «بیشترِ این افراد، به تاریخ و سرگذشت اداره خود اِشراف داشتند و با افت و خیزهای مجموعه خود آشنا بودند.»

ستوده افزود: «افراد شرکت کننده در اولین دوره کارگاه تدوین تاریخ شفاهی دستگاه‌های دولتی، بعد از برگزاری کارگاه‌‎های الکترونیک توسط سازمان اسناد، کار خود را شروع می‌کنند و ما هم با برگزاری جلسات تکمیلی، در کنارشان خواهیم بود.»

وی در پایان، ارزیابی قابل قبولی از این کارگاه‌ها داشت و تاکید کرد: «خوشبختانه با مجموعه‌های خیلی خوبی برخورد کردیم و هر کدام از افراد شرکت کننده در کارگاه، علاقه‌مند و تا حدی آشنا با تاریخ شفاهی و مجموعه اداری خود بودند. از این جهت، چشم‌انداز خوبی خواهیم داشت. البته ادامه برگزاری کارگاه‌ها برای دیگر سازمان‌ها منوط به بودجه است. اما سعی می‌کنیم که این برنامه را در پاییز ادامه دهیم و تا آخر سال، چند کارگاه داشته باشیم. برخی مجموعه‌ها برای برگزاری کارگاه‌های تاریخ شفاهی دستگاه‌های اداری در شهرستان‌ها، اعلام آمادگی کرده‌اند تا کارشناسان آنها به راحتی رفت و آمد داشته باشند. به همین دلیل، تلاش می‌کنیم که این کارگاه‌ها در شهرستان‌ها نیز برگزار شوند.»

سال گذشته در تبیین برنامه‌های پیش ‌روی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، در جلسه بیستم تیر ماه 1395 هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران مقرر شد: «دستگاه‌های اجرایی نسبت به تدوین تاریخ شفاهی دستگاه متبوع خود بر اساس اصول ابلاغی سازمان اسناد و کتابخانه ملی اقدام کنند.»



 
تعداد بازدید: 3983



http://oral-history.ir/?page=post&id=7319