رئیس مرکز مطالعات فرهنگ عامه اعلام کرد

برگزاری «نخستین دوره جامع آموزش تاریخ شفاهی» در اصفهان

مریم اسدی جعفری

21 خرداد 1396


محمد معماریان، رئیس موزه عصارخانه شاهی (مرکز مطالعات فرهنگ عامه اصفهان) از انتشار فراخوان «نخستین دوره جامع آموزش تاریخ شفاهی» خبر داد و گفت: شرکت‌کنندگان، پس از قبولی در آزمون، مدرک پایان دوره معتبر دریافت خواهند کرد و برای انجام طرح‌های شهرداری اصفهان در حوزه تاریخ شفاهی دعوت به همکاری خواهند شد.

به گزارش سایت تاریخ شفاهی، محمد معماریان با اعلام این خبر اظهار داشت: «موزه عصارخانه شاهی (مرکز مطالعات فرهنگ عامه اصفهان) طرح‌های تاریخ شفاهیِ خود را به عنوان اولین ارگان زیرمجموعه شهرداری، در سال 1395  به طور جدی آغاز کرد.»

وی ادامه داد: اولین طرح، تاریخ شفاهی بازار بزرگ اصفهان بود که ثبت تاریخ شفاهی راسته‌های بازار اصفهان، توسط دکتر مهدی ابوالحسنی شروع شد، اما با توجه به حجم بالای کار و کمبود نیروی تخصصی در این حوزه، سال گذشته همایشی با عنوان «اهمیت و کارکرد تاریخ شفاهی در دوره معاصر» با حضور عموم مردم، پژوهشگران و علاقه‌مندان برگزار کردیم. تعداد قابل توجهی در این همایش، برای گذراندن دوره‌های آموزشی ثبت‌نام کردند. با این وجود، فراخوان نخستین دوره جامع آموزش تاریخ شفاهی را در سال 1396 منتشر کردیم تا با توجه به ظرفیت‌های شهری اصفهان، تعداد زیادی از پژوهشگران و علاقه‌مندان این عرصه را جذب کنیم و آموزش دهیم.

رئیس موزه عصارخانه شاهی افزود: این دوره جامع، زیر نظر اساتید در دو سطح مقدماتی و پیشرفته برگزار خواهد شد. شرکت کنندگان، پس از قبولی در آزمون، مدرک پایان دوره معتبر دریافت خواهند کرد و برای انجام طرح‌های شهرداری اصفهان در حوزه تاریخ شفاهی دعوت به همکاری خواهند شد.

معماریان، با اشاره به آشنایی دانشجویان رشته تاریخ، به خصوص رشته تاریخ محلی با تاریخ شفاهی تصریح کرد: در فراخوان سال گذشته، از دانشجویان و حتی اساتید دانشگاه دعوت کردیم تا در این نشست‌ها حضور پیدا کنند، اما از علاقه‌مندان به یادگیری علم تاریخ شفاهی نیز دعوت به عمل آمد. از آنجا که تاریخ شفاهی، یک علم و مبحث جدید در حوزه پژوهشی است، آموزش‌های غیرآکادمیک زیرنظر اساتید متخصص نیز افراد را آماده به کار خواهد کرد.  

وی افزود: با توجه به اینکه هر رشته‌ای از فعالیت‌ها در جامعه تاریخ شفاهی مخصوص به خود را دارد، از افراد فعال در حیطه‌هایی همچون حوزه‌های علمیه و معماری نیز دعوت به شرکت در دوره‌ها کرده‌ایم تا به عنوان متخصص در رشته‌های خودشان، کار کنند. تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا کار را بر اساس استانداردهای علمی و روز در این حوزه پیش ببریم.

رئیس مرکز مطالعات فرهنگ عامه اصفهان، در تشریح برنامه‌های علمی نخستین دوره جامع آموزش تاریخ شفاهی گفت: دکتر مهدی ابوالحسنی، سرپرست برگزاری این دوره است و از اساتیدی همچون دکتر مولود ستوده،  دکتر محمد عیدی و دکتر علی‌اکبر جعفری، مدیر گروه تاریخ دانشگاه اصفهان بهره خواهیم برد. البته دوستان دیگری به دعوت دکتر ابوالحسنی برای برگزاری دوره‌های مختلف حضور خواهند داشت. همچنین از متخصصان تهران نیز دعوت خواهیم کرد تا بتوانیم تاریخ شفاهی را به شکل حرفه‌ای در اصفهان دنبال کنیم.

محمد معماریان خاطرنشان کرد: شرکت کنندگان در سطح پیشرفته، بر اساس علایق و تخصص، دسته‌بندی می‌شوند. برای مثال تاریخ شفاهی هیئت‌های مذهبی اصفهان و تاریخ شفاهی معماری اصفهان را به علاقه‌مندان این عرصه‌ها خواهیم سپرد. تمام این طرح‌ها زیرنظر دکتر ابوالحسنی اجرا خواهند شد.

وی در پایان یادآوری کرد: علاقه‌مندان تا 31 خرداد ماه 1396 فرصت دارند تا با مراجعه به نشانی http://assarkhaneh.ir/  فرم ثبت نام را دریافت کنند. همچنین می‌توانند، برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 32241087-031 تماس بگیرند. نخستین دوره جامع آموزش تاریخ شفاهی، پس از ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود و امیدواریم تا اواسط مرداد ماه به جمع‌بندی خوبی برسیم و تعداد قابل توجهی را در این حوزه آموزش دهیم.

گفتنی است، موزه عصارخانه شاهی از طرف ایکوم(کمیته جهانی موزه‌ها) به‌عنوان برترین موزه کشور در بخش پژوهش – به پاس فعالیت در حوزه تاریخ شفاهی - معرفی شده است.



 
تعداد بازدید: 5738



http://oral-history.ir/?page=post&id=7094