داوطلب قدیمی، از تاریخ شفاهی صلیب سرخ گفت

جان بوش[1]
ترجمه سهیلا حیدری

18 فروردین 1396


والری اُرکارد[2] داوطلب صلیب سرخ که 74 سال با این سازمان کار کرده است، گزارشی از تاریخ شفاهی صلیب سرخ در سخنرانیِ خود در موزه آلن کانتی[3] ارائه داد. این داوطلب محلی از پایان جنگ جهانی دوم در خدمت این سازمان بوده است. او بیش از 20 تن از کسانی که در سخنرانی شرکت کرده بودند را به زمانی برد که صلیب سرخ فقط در حد یک ایده بوده و نه سازمانی که به شکل امروز است.

بخش اول سخنرانی خود را به شرح زندگی کلاریسا (کلارا) بارتون[4] کسی که صلیب سرخ را در اواخر دهه اول قرن 19 به آمریکا آورده بود، اختصاص داد. صلیب سرخ جهانی در سال 1863 توسط یک مرد سوئیسی به نام هنری دونانت[5] تأسیس شد. وقتی بارتون از سوی دونانت از وجودِ این سازمان انسان‌دوستانه مطلع شد، بلافاصله قرار ملاقاتی با رئیس‌جمهور وقت، رادرفورد هِیز[6] گذاشت. ارکارد گفت: «هر چه بیشتر می‌دید، بیشتر مطمئن می‌شد که آمریکا باید بخشی از آن باشد.»

ارکارد توضیح داد که ‌هیز در آن زمان خیلی مشغول بود و اساساً در خواست بارتون را مبنی بر ایجاد سازمان در آمریکا نادیده گرفته بود. او گفت: «هنگامی که گارفیلد[7] به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد، او خیلی به این موضع علاقه‌مند بود، ولی قبل از اینکه آن دو بتوانند این ایده را به کنگره ببرند، گارفیلد ترور شد.»

وقتی معاونِ گارفیلد، چستر ای آرتور[8] رهبری آمریکا را بر عهده گرفت، سرانجام بارتون توانست گزارش خود را به کنگره ارائه کند. ارکارد گفت: «بارتون هوشمند و زیرک بود، او مطمئن شد که مطبوعات آمریکا از این موضوع باخبر هستند و از ایده تأسیس صلیب سرخ حمایت می‌کنند.» وقتی این پیشنهاد با مقبولیت عمومی و گسترده مردم روبه‌رو شد، کنگره به صلیب سرخ امریکا رأی داد. این سازمان رسماً در تاریخ 21 می‌1881 تأسیس شد و ایالات متحده، سی‌ودومین کشوری بود که به صلیب سرخ جهانی ملحق شد.

اگرچه سازمان در ابتدا برای ارائه کمک به ارتش زمینی و دریایی و اسیران جنگی طراحی شده بود، یک متمم چهارم که مبتنی بر پشتیبانی از قربانیان حوادث بود، به آن اضافه شد. اولین فاجعه بزرگی که صلیب سرخ درگیر آن شد سیل مهیبی بود که در سال 1884 در امتداد رودخانه اوهایو رخ داد. در سال‌های بعد، صلیب سرخ به سیل جانزتاون[9] در پنسیلوانیا، جنگ آمریکا و اسپانیا، زلزله سان‌فرانسیسکو، جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم و رکود عظیم در میان دیگر اتفاقات، کمک‌رسانی کرد. ارکارد گفت: «در دوران جنگ جهانی اول بود که صلیب سرخ آلن کانتی متولد شد.»

تصویر فوق مربوط به جنگ جهانی اول است که داوطلبان صلیب سرخ آلن کانتی را نشان می‌دهد که همگی با لباس پرستاری روی پله‌های تالار یادمان لیما عکس یادگاری گرفته‌اند.

 

در سال‌های اخیر، صلیب سرخ آلن کانتی برای قربانیان توفان کاترینا و حملات 11 سپتامبر کمک فرستاده است. صلیب سرخ بیش از 500 نفر را که در کولاک بزرگ اوهایو در سال 1978 گیر افتاده بودند، در منطقه سرپناه و غذا داد و از آنها مراقبت کرد. ارکادر گفت: «چه یک بلای طبیعی باشد که خسارت زیادی وارد کرده و چه یک آتش‌سوزی در خانه باشد که فقط به یک خانواده آسیب رسانده، هیچ اتفاقی برای صلیب سرخ آن‌قدر بزرگ و یا کوچک نیست که از عهده آن برنیاید و نتواند کمک کند. امداد به شیوه‌های مختلف انجام می‌شود، گاهی اوقات یک فرد نیاز دارد که با او صحبت شود، گاهی اوقات یک فرد نیاز دارد مراقبت کند. دوستان من، صلیب سرخ همین است.»

 

 


[1] John Bush - jbush@civitasmedia.com

[2] VaLaire Orchard

[3] Allen County Museum

[4] Clarissa “Clara” Barton

[5] Henry Dunant

[6] Rutherford B. Hayes

[7] James A. Garfield

[8] Chester Alan Arthur

[9] Johnstown


لیما اوهایو
 
تعداد بازدید: 4321



http://oral-history.ir/?page=post&id=6967