صداهایی که امکان شنیده شدن یافته‌اند

گردآوری بیش از ۸۰ مصاحبه تاریخ شفاهی با فلسطینیان

ماتیو ریس[1]
ترجمه: نرگس صالح‌نژاد

08 اسفند 1395


این مطلب درباره وب‌سایتی است که برای مطالعه تاریخ سیاسی فلسطین و جایگاه آن در دامنه گسترده‌تری از مبارزات ضد استعماری، اسنادی فراهم کرده است. بنابراین، یک منبع تدریس آنلاین، هم‌اکنون مقادیر چشمگیری از منابع و اطلاعات درباره جنبش آزادی‌بخش ملی فلسطین از دهه‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ را در دسترس قرار داده است.

این نقطه اوج یک پروژه پنج ساله‌ با حمایت مالی آدکامی بریتانیا[2] برای «تدریس تاریخ سیاسی معاصر فلسطین»[3] است که میزبانی وب‌پلت‌فرم آن را دپارتمان روابط بین‌الملل و علوم سیاسی دانشگاه آکسفورد بر عهده دارد. این پلت‌فرم بر پایه همکاری بین آکسفورد و دانشگاه‌هایی در جهان عرب از جمله دانشگاه ملی النجاه[4] در نابلس[5] دانشگاه بیرزیت[6] در رام‌الله، دانشگاه لبنان و دیگر مؤسسات بیروت گسترده شده است.

در هدایت این وب‌سایت همچنین مؤسسه‌های متخصص در مقاومت و تاریخ ضد استعماری در این دوره مانند موزه انقلاب کوبا[7] مؤسسه تحقیق تاریخی در‌هاوانا و تراست آموزش و دموکراسی آفریقای جنوبی[8] نقش دارند. این پلت‌فرم به دو زبان عربی و انگلیسی مجموعاً بیش از ۸۰ مصاحبه تاریخ شفاهی با فلسطینیانی گردآوری کرده است که تجربیات یا نقش‌خودشان را در انقلاب فلسطین از دوره جنگ ۱۹۴۸ تا محاصره لبنان در ۱۹۸۲ توضیح داده‌اند. این مجموعه همچنین شامل متن‌هایی از این دوره، فیلم، عکس، آهنگ، پوستر و گزیده‌ای از نشریات انقلابی می‌شود.

این طرح به دست کارما نابلسی[9] استادیار روابط بین‌الملل و علوم سیاسی و با همکاری سالن سنت‌ادموندز[10] آکسفورد هدایت می‌شود و نویسندگی، سرپرستی و ویرایش آن را عبدالرزاق تکریتی[11] صاحب کرسی بنیاد آموزشی عرب - آمریکا در تاریخ مدرن عرب در دانشگاه هوستون[12] بر عهده دارد. نابلسی می‌گوید: «برای این دوره ضد استعماری مواد آموزشی اندکی وجود دارد که از نگاه روایت‌های فلسطینیان به موضوع پرداخته باشد. ما تقریباً از یک صفحه خالی کار را آغاز کردیم.»

هر چند این وب‌سایت نمی‌تواند «یک منبع تاریخی جامع از جنبش آزادی‌بخش فلسطین» ارائه دهد، با این‌وجود، قادر به «معرفی برخی موضوع‌های کلیدی درباره جایگاه گم‌شده مردم فلسطین در بافت بین‌المللی» است. «این طرح صدها ساعت مصاحبه جمع‌آوری کرده است، بنابراین صداهایی که به صورت سنتی در مطالعات دانشگاهی درباره مبارزات ضد استعماری شنیده نمی‌شدند، امکان شنیده شدن یافته‌اند. بسیاری از این افراد اولین باری است که در مورد خاطرات خودشان از این دوره صحبت می‌کنند.»

در بررسی واقعیت‌های سیاسی و اجتماعی در زندگی فلسطینیان در آن زمان، این منبع جدید پرتو تازه‌ای می‌افکند بر فرهنگ انقلابی، تشکیل یک نهاد نمایندگی‌کننده ملی (سازمان آزادی‌بخش فلسطین) و نقشی که اتحادیه‌های صنفی، انجمن‌های زنان[13] و جنبش‌های فرودستان[14] ایفا کردند. این منبع همچنین توسعه همبستگی‌ بین‌المللی با فلسطینیان از جمله مؤسسه‌های حمایتی مانند سازمان ملل متحد را نشان می‌دهد.

 


[1] . Matthew Reisz

[2] . British Academy

[3]. Teaching Contemporary Palestinian Political History

[4]. An-Najah National University

[5]. Nablus

[6]. Birzeit Universit

[7]. Museum of the Cuban Revolution

[8]. South Africa Democracy and Education Trust

[9]. Karma Nabulsi

[10]. St Edmund Hall

[11]. Abdel Razzaq Takriti

[13]. women’s associations

[14]. grass-roots movements


وب‌سایت تحصیلات عالیه تایم
 
تعداد بازدید: 3754



http://oral-history.ir/?page=post&id=6896