درباره همایشی که به دنبال پاسخ‌های تازه است

ادبیات خاطره در قرن 21 به کدام سو می‌رود؟

ترجمه: سهیلا حیدری

19 مرداد 1395


همایش بین‌المللی نقد ادبی 2016 در سالن جلسات نیپون[1] در استانبول برگزار خواهد شد. هماهنگی این همایش توسط داکام (مرکز تحقیقات آکادمی مدیترانة شرقی)[2] انجام می‌شود و بیلساس (شرکتی فعال در زمینه‌های ورزشی، هنری و علمی)[3] برگزارکنندة آن خواهد بود. همایش بین‌المللی نقد ادبی داکام از سال 2012 تقریباً میزبانِ 200 سخنران و متخصص و دانشگاهی از سراسر جهان بوده است و چهار مجموعه مقاله منتشر کرده است.

همایش بین‌المللی نقد ادبی 2016 با طرح پرسش‌های ادبیِ نو به دنبال جواب‌های تازه است و این پرسش را مطرح می‌کند که آیا خلق یک نظام ادبی در جهانی که در آن روابط قدرت مدام در حال تغییر است، امکان‌پذیر است؟

امروزه ادبیات خاطره در وسایل ارتباط جمعیِ که پیوسته رو به افزایش هستند، کانال‌های جدید دیجیتال، تلاش‌های گستردة نویسندگی خلاق، فعالیت‌های فشردة ترجمه، اثر رسانه‌ها و فعالیت‌های عظیم، از فضایی غنی، گسترده و البته آشفته برخوردار است. کتاب‌های پرفروش خاطره از یک سو، جوِّ بی‌رونق شعر از سویی دیگر، وبلاگ‌ها از یک سو، مجلات سنّتی از سویی دیگر، انتشارات بزرگ مرکزی از یک سو، آزادی فردی در کتاب‌های اینترنتی خاطرات از سویی دیگر، وبگاه‌های اجتماعی از یک سو، دورِهمی‌های سنّتی نویسندگان از سویی دیگر، کاغذ و قلم از یک سو، متن‌های دیجیتالی از سویی دیگر، پاداش‌های بزرگ از یک سو، حمایت نویسندگان از یک روحیة آنارشیست از سویی دیگر، تولد نسل‌های جوان در عصر جدید، گذرانِ زندگی با کمک‌هزینه‌های تحصیلی و حقوق انحصاری اثر، تغییر چهرة سیاسی جهان، چهره‌های جدید در گرایشات روشنفکری، کارهای آزمایشگاهی، خدمات رفاهی دیجیتالی، موضوعات و سبک‌های جدید، جهان ادبی خاطرات را هر روزه تغییر می‌دهد و ما را با پرسش‌ها و تعاریف جدید مواجه می‌کند.

ادبیات خاطره در قرن 21 به کدام سو می‌رود؟ چه ویژگی‌هایی اکنون نمایان و آشکار است؟ و چه اتفاقاتی اولین نشانه‌های درونی را از نظرها پنهان می‌کند؟ اینها پرسش‌هایی است که به جواب و توضیح نیاز دارند.

علاوه بر این، امروز، ارزیابی ادبیات خاطره به همراه میراثی از قرن بیستم همان اندازه اهمیت دارد که بازخوانی تاریخ ادبیات دوران اخیر از منظرِ امروز مهم است. امروزه تاریخ و ریشه‌های ادبیات که به دوران قبل برمی‌گردد نیاز به رسیدگی دارد. اساساً، فلسفه، جامعه‌شناسی، سیاست و روابطِ موجود در همة حوزه‌های روشنفکری مهم‌ترین موضوع مباحث ادبی در حوزه خاطرات به شمار می‌آیند.

این همایش پرسشی را مطرح می‌کند و برای یافتن پاسخ در ابعاد جدیدِ ادبیات، نظریه ادبی و نقد ادبی خاطرات در هزاره جدید، به تحقیق و بررسی می‌پردازد. همچنین تلاش می‌کند به ابعادی دست پیدا کند که در حال حاضر برای دیگر سرزمین‌ها قابل رویت نیست و نسبت به همة نوآوری‌ها در هر زبانی کنجکاو است و با هر اثری که ادبیاتِ خاطره محور امروز را مقایسه می‌کند، برانگیخته می‌شود.

برنامه همایش بین‌المللی نقد ادبی 2016 چنین است: ارائة چکیدة مقاله تا 12 اوت 2016 (22 مرداد 1395)، ثبت‌نام تا 26 اوت (5 شهریور)، ارائة مقاله تا 2 سپتامبر (12 شهریور). سخنران اصلی همایش مدیحه گُبِنلی[4] است که از سال 2000 میلادی در دانشگاه یدیتپه[5] به تدریس ادبیات تطبیقی مشغول است. او کتاب‌های ادبیات تطبیقی زنانِ ترک (برلین 2003)[6]و اعتقاد به زیبایی‌شناسی مقاومت (استانبول، 2005)[7] که یک تحلیل تطبیقی از زیبایی‌شناسی مقاومت نوشتة پیتر وایس[8] و رمان باور نوشتة فیلمنامه‌نویسِ ترک، ودات تُرکَلی[9] است، منتشر کرده است. او همچنین مقالاتی برای مجله و بخش‌هایی از چند کتاب خاطره محور با موضوع ادبیات زنان، تبعید و ادبیات، ادبیات مهاجران و ادبیات ترک منتشر کرده است.

موضوعات اصلی همایش بین‌المللی نقد ادبی 2016 چنین است: تاریخ و نقد، نظریه، دیدگاه‌های بین رشته‌ای، ادبیات جهان، بحث و بررسی.کارگروه علمی همایش مَکا الباکیدزه (دانشگاه دولتی جواخیشویلی، گرجستان[10])، مِدیها گُبِنلی (دانشگاه یدیتپه، ترکیه[11])، ایرما راتیانا (دانشگاه دولتی جواخیشویلی، گرجستان[12])، ژاله پرلا (دانشگاه بیلگی، ترکیه[13])، سونیا فرید (دانشگاه قاهره، مصر[14])، آنا مالینوسکا (دانشگاه سیلسیا، لهستان[15])، اُلجای اُزتونعلی (دانشگاه یدیتپه، ترکیه[16])، یاسمین گونیز سرتل (دانشگاه استانبول، ترکیه[17]) و فانی میراندا تابک (دانشگاه فدرال تراینگولو مینریو، برزیل[18]) هستند.

مقالات در کتابخانة برخط (آنلاین) داکام و در مجموعه مقالات اینترنتی با شماره شابِک منتشر می‌شود. یک نسخه هم در قالب دی وی دی به حاضران اهدا خواهد شد و برای داوری به «شاخص ارجاع‌دهی مجموعه مقالات همایش در پایگاه علمی شرکت تامسون و رویترز»[19] فرستاده خواهد شد. این نشانی هم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره همایش اعلام شده است: conference@dakam.org

 


[1] Nippon

[2] DAKAM (Eastern Mediterranean Academic Research Center)

[3] BILSAS (Science, Art, Sport Productions)

[4] Mediha Gobenli

[5] Yeditepe University

[6] Zeitgenössische türkische Frauenliteratur (Comparative Turkish Women’s Literature) (Berlin, 2003)

[7] Direnmenin Esteti?ine Güven (Faith in the Aesthetics of the Resistance) (Istanbul, 2005)

[8] Peter Weiss, Die Ästhetik des Widerstands

[9] Vedat Türkali, Güven (Faith)

[10] Prof. Maka Elbakidze, Javakhishvili Tbilisi State University, Georgia

[11] Prof. Mediha Göbenli, Yeditepe University, Turkey

[12] Prof. Irma Ratiani, Javakhishvili Tbilisi State University, Georgia

[13] Prof. Jale Parla, Bilgi University, Turkey

[14] Assist. Prof. Sonia Farid, Cairo University, Egypt

[15] Assist. Prof. Anna Malinowska, University of Silesia, Poland

[16] Assist. Prof. Olcay Oztunali, Yeditepe University, Turkey

[17] Assist. Prof. Yasemin Guniz Sertel, Istanbul University, Turkey

[18] Assist. Prof. Fani Miranda Tabak, Federal University of Triângulo Mineiro, Brazil

[19] "Thomson & Reuters Web of Science Conference Proceedings Citation Index-CPCI"

 

 


شبکه علوم دی زد
 
تعداد بازدید: 7230



http://oral-history.ir/?page=post&id=6506