حفظ و به اشتراک گذاشتن یک میراث

تاریخ شفاهی کارگران سیاه‌پوست معدن

ترجمه: ناتالی حقوردیان

13 مرداد 1395


نورما گرگوری[1] (سمت چپ)، هماهنگ کنندۀ طرح با کارگر سابق معدن، فیتزبال تیلور[2]

 

خاطرات سیاه‌پوستان آفریقایی‌تبار کارائیب که در معادن زغال سنگ منطقه کار می‌کردند درکتابی تازه عرضه خواهد شد.

مرکز خبری ناتینگهام، شرکتی که درباره جوامع اقلیت کار می‌کند و هدف آن بهبود فرایند کشف منابع، تلفیق و به اشتراک گذاشتن تاریخ متنوع محلی و اخبار این جوامع است، وامی برای آغاز طرح ویژه‌ای با تمرکز بر تاریخ کارگران سیاه‌پوست کارائیبی دریافت کرده است.

این مرکز با محوریت موضوعی کارگران معادن زغال سنگ با پیشینۀ آفریقایی، روایاتی از ناتینگهام شایر و خاطرات کارگران سابق آفریقایی‌تبار کارائیبی معادن زغال سنگ در ناتینگهام شایر را ثبت و ضبط خواهد نمود.

این طرح، ملی شدن صنعت زغال سنگ بریتانیا در سال 1947، اعتصاب کارگران معدن در دهۀ 70 و سال‌های 85-1954 و رکود صنعت زغال سنگ بریتانیا در سال‌های اخیر را پوشش خواهد داد.

مرکز خبری ناتینگهام برای این طرح وامی برابر با 9600 پوند از بنیاد میراث فرهنگی[3] دریافت نموده و به این ترتیب از سازمان تعاون جوامع[4] حمایت می‌نماید. این سازمان نیز به نوبۀ خود جهت تمرکز بر ثبت، حفظ و ضبط خاطرات نژادهای اقلیت سیاه‌پوست و کارگران سابق معادن زغال سنگ ناتینگهام شایر از داوطلبان جوامع محلی کمک خواهد گرفت.

نورما گرگوری، تاریخ‌نویس، مدیر مرکز خبری ناتینگهام، و هماهنگ کنندۀ طرح می‌گوید: «هم هیجان‌زده هستیم و هم افتخار می‌کنیم که توانستیم حمایت بنیاد میراث فرهنگی را جلب کنیم تا به این ترتیب بتوانیم درک بهتری نسبت به بخش مهمی از میراث اجتماعی و فرهنگی ناتینگهام شایر در جامعه ایجاد کنیم. اطمینان داریم که این طرح در بهبود درک و ارتباط با میراث صنعت زغال سنگ ناتینگهام شایر به بسیاری از شهروندان پیر و جوان از ملیت‌های گوناگون کمک خواهد کرد.»

به عنوان بخشی از طرح، داوطلبان آموزش‌های لازم را در مورد تاریخ شفاهی، تحقیقات آرشیوی و همچنین ثبت و ضبط سمعی و بصری دریافت می‌کنند. سپس اعضای گروه سفرهای تحقیقاتی به محل‎های اصلی مانند موزۀ میراث معدنی بیلستورپ[5] و پارک گدلینگ (گدلینگ کولیری[6] سابق) خواهند داشت. همچنین، در مورد شرایط کاری و روابط بین کارگران معدن و سایر گروه‌های نژادی تحقیق خواهند کرد.

پس از مصاحبه با کارگران سیاه‌پوست و سابق معادن، این طرح مجموعۀ سمعی به همراه دفترچه‌هایی تهیه خواهد نمود که مشوق حفظ و به اشتراک گذاشتن تاریخ شفاهی کارگران معدن به صورت نسخه‌های چاپی خواهد بود.

این دفترچه‌ها و قطعات سمعی به ثبت و ضبط خاطرات کارگران معدن از ترک زندگی خود در کارائیب و نقل مکان به معادن زغال سنگ در ناتینگهام شایر و برداشت و نظرات آنها از بسته شدن بسیاری از معادن تاریخی در منطقه، از جمله گدلین کولیر در سال 1991 تا تورزبی[7]، آخرین معدن ناتینگهام در ژوئن 2015 می‌پردازند.

گرگوری افزود: «امیدواریم که این طرح به کسانی که پیوند مستقیم یا غیر مستقیم با میراث معادن زغال سنگ دارند و همچنین کسانی که کاملاً از نقش جوامع مختلف در صنعت معدن بی‌اطلاع هستند کمک کند تا اطلاعات بیشتری از گذار و تغییراتی کسب نمایند که نسل‌های بسیاری را متأثر ساخته‌اند.»

جاناتان پلت[8]، رئیس بنیاد میراث میدلندز شرقی[9] گفت: «این یکی از بخش‌های جالب و ناگفتۀ میراث صنعتی ناتینگهام شایر است. اکتشاف این‌گونه روایات دیدگاه مهمی نسبت به تاریخ جوامع محلی ما ایجاد می‌کند و به همین دلیل بنیاد میراث فرهنگی معتقد است که این میراث باید حفظ شده و در حد امکان به اشتراک گذاشته شود.»

این طرح تا 31 دسامبر 2016 (11دی 1395) به پایان خواهد رسید.

 

 

[1] Norma Gregory

[2] Fitzalbert Taylor

[3] Heritage Lottery Fund

[4] Community Incorporated

[5] Bilsthorpe Mining Heritage Museum

[6] Gedling Colliery

[7] Thoresby

[8] Jonathan Platt

[9] Heritage Lottery Fund East Midlands

 


ویس آنلاین
 
تعداد بازدید: 4565



http://oral-history.ir/?page=post&id=6496