مجموعه نکته‌های آموزشی

جست‌وجوی اطلاعات تاریخ شفاهی در شبکه جهانی وب

ترجمه: نرگس صالح‌نژاد

24 فروردین 1395


اشاره: آرشیو تاریخ شفاهی میدلند شرقی در انگلستان[1]وابسته به مرکز تاریخ شهری[2] دانشگاه لیسستر[3]مجموعه برگه‌های اطلاعاتی (اینفوشیت) درباره تاریخ شفاهی تولید کرده است که نقطه شروع مفیدی برای علاقه‌مندان به هر جنبه‌ای از تاریخ شفاهی خواهد بود. در این یادداشت خواهید خواند: اینترنت چیست، چطور می‌توانیم وب‌سایت‌ها را پیدا کنیم، آدرس وب چیست، چطور آدرس وب را وارد کنیم و چگونه از موتورهای جست‌وجو برای یافتن اطلاعات در دنیای وب استفاده کنیم.

اینترنت چیست؟

به عبارت ساده، اینترنت میلیون‌ها کامپیوتر در سراسر جهان است که به یکدیگر متصل هستند. این امر در ابتدا فقط برای اتصال آزمایشگاه‌های فعال در زمینه تحقیقات دولتی بود، اما در حال حاضر میلیون‌ها نفر از مردم جهان هر روز از آن برای کارهایی از ارسال تبریک تا فروش غلات، استفاده می‌کنند. زمانی که شما در اینترنت هستید، کامپیوتر شما از طریق سیم‌های تلفن، کابل‌ها و ماهواره‌ها به کامپیوترهای دیگر متصل است. این امر به مردم اجازه تبادل حجم زیادی از اطلاعات، تصاویر، فیلم و صدا را در مدت زمان کمی می‌دهد. استفاده از اینترنت ساده است و به شما فرصت تحقیق و به اشتراک‌گذاری اخبار، ویدئوها و اطلاعات را با مردم در نقاط دیگر دنیا می‌دهد.

●‌ موتورهای جست‌وجو متفاوت، نتایج گوناگونی دارند

وب‌سایت

شبکه جهانی وب (WWW) بخش مهم اینترنت است. این شبکه شامل میلیون‌ها صفحه و حاوی اطلاعاتی در تقریباً هر موضوعی است که شما فکرش را بکنید. یک گروه از صفحات به هم پیوسته به عنوان وب‌سایت شناخته می‌شوند. شما قادر به پیدا کردن وب‌سایت‌هایی در مورد موضوعات مختلفی مانند پارلمان، لسترسیتی و... خواهید بود.

برای رفتن به یک وب‌سایت شما به دانستن نشانی آن نیاز دارید یا برای یافتن آن باید از یک موتور جست‌وجو استفاده کنید. یک مکان برای شروع به استفاده از اینترنت، سایت‌های اینترنتی برای مورخان است که شما می‌توانید با تایپ http://www.humbul.ac.uk/vts/history/ در قسمت آدرس مرورگر خود آن را پیدا کنید.

 

نشانی‌های وب

معمولاً، اما نه همیشه، یک نشانی وب (که گاهی اوقات به عنوان یک URL شناخته می‌شود) شبیه این خواهد بود: http://www.le.ac.uk (نشانی دانشگاه لستر). رعایت فاصله‌ها و استفاده از اسلش (/) در این نشانی‌ها بسیار مهم است.

 

موتور جست‌وجو

در زیر نشانی موتور جست‌وجو «گوگل»، به عنوان مثال در یک جعبه نشانی صفحه نمایش معمولی مایکروسافت دیده می‌شود.

 موتورهای جست‌وجو وب‌سایت‌های هستند که چیزهایی را که شما می‌خواهید با کلمه یا کلمات کلید که شما به آنها می‌دهید برایتان پیدا می‌کنند. مثالی از موتور جست‌وجوی گوگل در زیر نشان داده شده است (این نسخه انگلستان است):

 

 

نمونه‌هایی از موتورهای جست‌وجو:

 

Yahoo

 http://uk.yahoo.com/

Ask Jeeves

http://www.askjeevescom/

Alta Vista

http://www.altavista.com

 

راهنمایی جست‌وجو

همان‌طور که در تصویر گوگل نشان داده شد، شما کلمات کلیدی - مانند «تاریخ شفاهی»- را وارد می‌کنید و دکمه اینتر یا گوگل سرچ را می‌زنید. اینترنت تحت سلطه ایالات متحده آمریکا است و شما ممکن است در زمان جست‌وجو به چیزی خاصی علاقمند شوید که انگلیسی است.

●‌ استفاده از اینترنت، فرصت به اشتراک‌گذاری اخبار و اطلاعات را می‌دهد

همچنین، موتورهای جست‌وجو متفاوت، نتایج گوناگونی دارند و ممکن است در کل، برخی از آنها از برخی دیگر بهتر باشند. این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که از چند موتور جست‌وجو هم‌زمان استفاده کنید. یک رویکرد مستقیم – به عنوان مثال جست‌وجو برای «تاریخ شفاهی در انگلستان» - نتایج مفیدی خواهد داشت، اما تمام موارد تاریخ شفاهی در انگلستان نیست که روی وب موجود هستند. خاص بودن کلمات کلیدی بیشتر کمک خواهد کرد و برای تغییر کلمات «کلیدی» خود باید آماده بود، مثلاً برای جست‌وجوی خاطرات دوران کودکی می‌توان از کلمات «کودک»، «فرزندان»، «بچه‌ها»، «خاطرات»، «مشاهدات»، «تجدید خاطرات» و غیره استفاده کرد. با استفاده از کمی تخیل در جست‌وجوی خود به نتایج بهتری خواهید رسید.

در هنگام جست‌وجو خیلی زود ممکن است بفهمید یک سایت فقط به دلیل وجود کلمات «زبانی» و «تاریخچه» در جایی از سایت با جست‌وجوی شما مرتبط است. (ممکن است دندانپزشکی هم به ذهن‌تان بیاید!) با این حال، موتورهای جست‌وجو اطلاعاتی در مورد نحوه اصلاح جست‌وجو به شما خواهند داد. همانند بسیاری از چیزها، با تمرین مهارت‌های خود را بهبود ببخشید.

دو نتیجه‌ اول یک جست‌وجو برای «تاریخ شفاهی»، با استفاده از گوگل و گزینه «صفحات انگلستان»؛ شما می‌توانید با کلیک روی عنوان سایت به هر دوی این سایت‌ها بروید.

 


[1]EMOHA (East Midlands Oral History Archive)

[2]Centre for Urban History

[3]University of Leicester



 
تعداد بازدید: 5062



http://oral-history.ir/?page=post&id=6280