غفلت از تدوین تاریخ شفاهی عرصه بهداشت و درمان در دفاع مقدس


22 فروردین 1395


معاون بهداشت و درمان سپاه پاسداران با بیان این که در بازگو کردن خاطرات جامعه پزشکی از زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران کوتاهی کرده‌ایم، گفت: هیچ گنجینه مدونی در این رابطه نداریم.

دکتر احمد عبداللهی در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم که 22 فروردین 1395 منتشر شد، گفت: به طور کلی در زمینه بهداشت و درمان و ارائه خدمت به رزمندگان در دنیا، دو استراتژی کلی وجود دارد که یکی از آنها نزدیک کردن مراکز درمانی به خطوط مقدم است و استراتژی بعدی، سرعت عمل در انتقال مجروحان جنگ به مراکز درمانی است که ما در جنگ تحمیلی، استراتژی ساختن مراکز درمانی در نزدیک خطوط مقدم را انتخاب کردیم و رکوردهای خارق‌العاده‌ای را خلق کردیم. یکی از رکوردهای عجیبی که در ایام جنگ تحمیلی در عرصه بهداشت و درمان به جای گذاشته شد، رسیدگی به حدود 10هزار مجروح رزمنده عملیات کربلای 5 بود؛ در این عملیات و سایر عملیات دیگر، بی‌نظیرترین عمل‌های جراحی توسط پزشکان ایرانی انجام شد که متاسفانه هیچ خبر و نشانی از آنها نیست.

معاون بهداشت و درمان سپاه با تاکید بر حضور پزشکان و پرستاران و تیم‌های بهداری متخصص و متعهد بسیاری در جنگ تحمیلی و در جبهه‌های فعلی سوریه گفت: تدوین تاریخ شفاهی خدمات ارائه شده در عرصه بهداشت و درمان هشت سال دفاع مقدس مورد غفلت قرار گرفته و هیچ فیلم یا مستند خوبی در این زمینه تولید نشده است.



 
تعداد بازدید: 3787



http://oral-history.ir/?page=post&id=6279