مجموعه نکته‌های آموزشی

چگونه در انجام مصاحبه‌های تاریخ شفاهی در امنیت بمانیم؟

ترجمه: نرگس صالح‌نژاد

17 فروردین 1395


اشاره: آرشیو تاریخ شفاهی میدلند شرقی در انگلستان[1] وابسته به مرکز تاریخ شهری[2] دانشگاه لیسستر[3] مجموعه برگه‌های اطلاعاتی (اینفوشیت) درباره تاریخ شفاهی تولید کرده است که نقطه شروع مفیدی برای علاقه‌مندان به هر جنبه‌ای از تاریخ شفاهی خواهد بود. یادداشتی که در ادامه می‌آید ششمین برگه از این مجموعه است. در این یادداشت خواهید خواند: چرا باید هنگام مصاحبه به امنیت شخصی خود اهمیت دهید، چطور به مکان مصاحبه بروید و برگردید، چه مشکلات احتمالی پیش رو دارید و چطور از خطر اجتناب کنید؟

 

حفظ امنیت شخصی در زمان انجام مصاحبه تاریخ شفاهی

ما نمی‌گوییم مصاحبه تاریخ شفاهی شغل بسیار خطرناکی است! اکثر کسانی که به شما پیشنهاد مصاحبه می‌دهند کاملاً اصیل هستند و هیچ خطری برای شما ایجاد نمی‌کنند. با این حال، به این دلیل که مصاحبه اغلب شامل بازدید از مردم در خانه‌های خودشان و به تماس قبلی با آنها محدود است، باید در مورد خطرات ممکن و چگونگی به حداقل رساندن یا اجتناب از آنها فکر شود.

●‌ ممکن است بسیاری از افراد که با آنها مصاحبه می‌کنید مسن باشند یا به تنهایی زندگی کنند. آنها را تشویق کنید به امنیت خودشان هم فکر کنند

سنجیدن خطرات ممکن

• آیا ممکن است با خطر خاصی در منطقه یا موقعیت ساختمان مواجه شوید؟ برای مثال از ساختمان‌های دیگر جدا واقع شده است، یا از طریق حمل ونقل عمومی در دسترس نیست؟

• آیا با فردی که نمی‌شناسید، در خانه خودش و در محلی دور از سایر افراد، تنها می‌شوید؟

 

توصیه‌های مسافرتی

از چه وسیله‌ای برای انجام یک مصاحبه استفاده می‌کنید؟ اگر از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنید، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

 

• بهترین گزینه برای هر دو جنبه سفر را در نظر بگیرید. بهتر است در روز روشن سوار اتوبوس شوید، همچنین بازگشت در شب عاقلانه نیست.

• از برنامه قطار یا اتوبوس و زمان توقف آنها و نزدیک‌ترین ایستگاه به مقصد خود اطمینان حاصل کنید. جدول زمانی آنها را کنترل کنید! حتی در شهرهای بزرگ، شاید خدمات اتوبوس در شب با فاصله زمانی طولانی باشد. در شب به تنهایی در ایستگاه اتوبوس منتظر نمانید، به خصوص در مناطق کم نور یا خلوت.

•  از پیاده رفتن به تنهایی در شب تا حد امکان اجتناب کنید، اما اگر نمی‌توانید، در جاده‌هایی با نور کافی این کار را انجام دهید. از زیرگذرها و فواصل کوتاه بین کوچه‌ها یا زمین‌های باز دوری کنید. با اطمینان و با یک هدف راه بروید.

• اگر تردید دارید، با تاکسی بروید، اما این اقدامات احتیاطی ساده را رعایت کنید:

• از شرکتی استفاده کنید که از قبل می‌شناسید، یا یکی از آدم‌های اطراف شما آن را می‌شناسد.

• در صندلی عقب ماشین بنشینید و به راننده هیچ‌گونه اطلاعات شخصی ندهید.

• اگر می‌خواهید درخواست یک راننده زن بدهید.

• کرایه‌تان را قبل از رسیدن به مقصد آماده کنید.

 

قبل از مصاحبه

•  اگر برای دیدن افراد در منزل خودشان دچار تردید هستید، از فردی بخواهید شما را همراهی کند (البته با توافق با فردی که می‌خواهید او را ملاقات کنید) یا وی را در محلی مناسب و جایی که افراد دیگری هم هستند ملاقات کنید.

●‌ اگر برای دیدن افراد در منزل خودشان دچار تردید هستید، از فردی بخواهید شما را همراهی کند؛ البته با توافق با فردی که می‌خواهید او را ملاقات کنید

• اگر تاکنون مصاحبه‌شونده را ندیده‌اید، بررسی کنید که آنها چگونه افرادی هستند و درباره‌شان چه می‌گویند. در مرحله بعد برای مثال با آنها تماس بگیرید، یا آدرس یا شماره آنها را در دفترچه تلفن چک کنید.

•  اگر شما با گروه یا فرد در یک موسسه یا ساختمان مشابه ملاقات دارید، از سازمان راهنمایی بگیرید و بررسی کنید که ساختمان در زمان ملاقات باز خواهد بود یا خیر.

•  اطمینان حاصل کنید که کسی از محل قرار شما آگاه است و می‌داند چه زمانی باز می‌گردید. به آنها تلفن و یا نشانی شخصی را بدهید که با او قرار دارید، و در صورت هر گونه تغییر در برنامه و خروج از آنجا به آنها اطلاع دهید. در صورت امکان یک تلفن همراه  یا یک کارت تلفن یا پول خرد برای تلفن عمومی با خود داشته باشید.

• با آنها توافق کنید در صورتی که در زمان مورد انتظار برنگشتید و تماسی هم نداشتید چه باید بکنند، به عنوان مثال، با فرد یا محل برگزاری تماس بگیرند و درخواست صحبت با شما را داشته باشند. تا بدانند چه زمانی آنجا را ترک می‌کنید و مقصدتان کجاست. اگر شما در زمان توافق شده برنگشتید با پلیس تماس بگیرند.

•  به طور کلی توصیه می‌شود زنان به تنهایی با مردان ملاقات نکنند و مردان با زنان تنها نمانند- اما باز هم باید در این مورد بر اساس شرایط فردی قضاوت کنید.

به یاد داشته باشید- امنیت داشته باشید

•  از پیش برنامه‌ریزی کنید

•  خطرات ممکن را در نظر بگیرید

•  خطرات را به حداقل برسانید

 

 

سرانجام

ممکن است بسیاری از افراد که با آنها مصاحبه می‌کنید مسن باشند یا به تنهایی زندگی کنند. آنها را تشویق کنید به امنیت خودشان هم فکر کنند، با اثبات هویت خودتان و با آرامش اصرار کنید در این مورد دقت داشته باشند. همچنین می‌توانید به آنها شماره تلفنی بدهید تا قبل از زمان ملاقات از هویت شما اطمینان کسب کنند.

 

اگر به هر دلیلی هنگام ملاقات با اشخاص در خانه ایشان احساس ناراحتی می‌کنید، به احساس‌تان اطمینان کنید. بهانه‌ای بیاورید و آنجا را ترک کنید. سعی کنید جایی بنشینید که در مواقع نیاز به در خروجی دسترسی داشته باشید.

 

 

 

[1]EMOHA (East Midlands Oral History Archive)

[2]Centre for Urban History

[3]University of Leicester



 
تعداد بازدید: 4962



http://oral-history.ir/?page=post&id=6267