پنجمین همایش بینارشته‌ای و بین‌المللی خاطره در لهستان برگزار می‌شود

خاطره، ضربه‌ روحی و درمان


16 فروردین 1395


پنجمین همایش بینارشته‌ای و بین‌المللی خاطره، شانزدهم و هفدهم ژوئن2016 (27 و 28 خرداد 1395) در دانشگاه گدانسک لهستان برگزار می‌شود.

سازمان دهندگان این همایش، دانشگاه گدانسک لهستان، دانشگاه سائوپولو در برزیل و دانشگاه پونچیفیچیا بولیواریانا[1] در کلمبیا هستند. اعضای کمیته‌ علمی همایش، ویچخ اوچارسکی[2] از دانشگاه گدانسک، پائولو اندو[3] از دانشگاه سائوپولو، پولینا گولوواتینا مورا[4] از دانشگاه پونتیفیچیا بولیواریانا و آماندا چالوپا[5] از دانشگاه مک گیل نام دارند.

به خاطر آوردن گاهی به معنای تجربه‌ دوباره است و این یعنی ضربه‌ روحی. اما، درمان ضربه‌ روحی نیز با تکیه بر خاطره میسر است. بنابراین مسئله این است که چگونه خاطرات بد را فراموش کنیم، اما چگونه به خاطر بیاوریم و رنج نبریم.

● در این همایش می‌خواهند ببینند، چگونه خاطره، در تجربه ضربه روحی و فرآیند درمان، نقش ایفا می‌کند

در چهار همایش گذشته دانشگاه گدانسک که بیش از چهارصد تن از اندیشمندان جهان گرد هم آمدند، رابطه‌ میان خاطره و همبستگی (همبستگی، خاطره و هویت، 2012)، خاطره و رویاها (رویاها، خیالات و خاطرات، 2013)، خاطره و فراموشی (خاطره: روان فسردگی و نوستالژی، 2015) بررسی شد. امسال، بر پدیده‌ ضربه‌ روحی و درمان تمرکز می‌شود؛ در این همایش می‌خواهند ببینند، چگونه خاطره، در تجربه ضربه روحی و فرآیند درمان، نقش ایفا می‌کند؛ همچنین دریابند، در میان مسائلی که برای انسان‌ها وجود دارند، چگونه چیزی را به خاطر می‌آورند و فراموش می‌کنند؛ چه چیزی سبب رنجش افراد می‌شود و چگونه باید با آن برخورد کرد.

همه موضوع‌های مرتبط با تجارب ناشی از ضربه‌ روحی، چه در وجه فردی و چه در وجه اجتماعی، چه در گذشته و چه در جهان امروز مهم هستند. در این همایش، نقش خاطره در روند آسیب روحی و درمان آن بررسی خواهد شد. به این ترتیب،  پدیده‌ ضربه‌ روحی و درمان آن در صورت‌های مختلف توضیح داده می‌شود؛ مانند: آسیب‌های روانی، اجتماعی، تاریخی، فرهنگی، فلسفی، دینی، اقتصادی و سیاسی و اینکه چگونه پدیده‌ها در آثار هنری (ادبیات، فیلم، تئاتر و هنرهای بصری)  بروز می‌کنند. بنابراین از همه ‌محققان در رشته‌های مختلف دانشگاهی (جامعه‌شناسی، تاریخ، روان‌درمانی، روان‌شناسی، روان‌کاوی، سیاست، فلسفه، اقتصاد، حقوق، تاریخ ادبیات، مطالعات تئاتر، مطالعات فیلم، طراحی، مدیریت پروژه، مطالعات خاطره، مطالعات مهاجرت، مطالعات هوشیاری، علوم پزشکی، علوم شناختی و مطالعات شهری) دعوت شده است.

ارائه مقالات می‌تواند به روش‌های مختلف انجام گیرد، از جمله مطالعات موردی، پژوهش‌های نظری، مباحث مسئله محور یا تحلیل‌های تطبیقی. شرکت در همایش برای همه افراد علاقه‌مند، حتی به عنوان شنونده و بدون مقاله هم آزاد است.

مجموعه موضوع‌های پیشنهادی، شامل این موارد است، اما محدود به اینها نیست:

الف- تجارب شخصی: ضربه‌های روحی و خاطرات کودکی، سوءاستفاده از کودکان، سوءاستفاده از زنان، خشونت خانگی، سالمندی، عشق، مرگ، سوگ و جرم، ناهنجاری استرس پس از ضربه‌ روحی، ضربه‌های روحی و کابوس‌های شبانه، روان رنجوری، روان‌پریشی، آسیب دیدن از ضربه‌های روحی ثانویه، زندگی پس از ضربه‌ روحی، ضربه‌ روحی و روان درمانی، کمک به افراد دچار ضربه‌ روحی.

● به خاطر آوردن گاهی به معنای تجربه‌ دوباره است و این یعنی ضربه‌ روحی. اما، درمان ضربه‌ روحی نیز با تکیه بر خاطره میسر است

ب- تجارب جمعی: ضربه‌های روحی و جنگ، فاجعه، تروریسم، فجایع طبیعی و پساخاطره، ملت‌هایی که ضربه‌ روحی دیده‌اند، اقلیت‌هایی که ضربه‌ روحی دیده‌اند، نسل‌هایی که ضربه‌ روحی دیده‌اند، طبقات اجتماعی که ضربه‌ روحی دیده‌اند، ضربه‌های روحی قربانیان، شاهدان، افراد جنبی، مرتکبین، فراموشی و بخشیدن.

ج- اشکال بروز و ظهور ضربه‌ روحی: شاهدی که ضربه‌های روحی را بر دوش می‌کشد، مشاهدات و خاطرات، ضربه‌ های روحی و روایت و داستان، ضربه‌ روحی در ادبیات، فیلم، تئاتر، هنرهای بصری، نویسندگانی که دچار ضربه های روحی شده‌اند، خوانندگان یا تماشاچیانی که دچار ضربه‌های روحی شده‌اند، نوشتن تجربه ‌یک ضربه‌ روحی، نوشتن درباره ‌درمان یک ضربه‌ روحی، ضربه‌ روحی و خلاقیت.

د- نهادینه‌سازی: ضربه‌های روحی و حقوق، سیاست، درمان پزشکی، مدیریت، سیستم‌های تنبیهی، ارتش، مدرسه، مکان‌های خاطره‌انگیز و موزه‌ها.

چکیده‌ها (که بیش از 300 واژه نباشند) برای یک ارایه‌ 20 دقیقه‌ای همراه با یک زندگینامه‌ کوتاه، تا 15 آوریل 2016 (27 فروردین 1395) توسط ویچخ اوچارسکی از دانشگاه گدانسک در دو نشانی wowczarski1@tlen.pl و memorytrauma@tlen.pl پذیرفته می‌شوند.  تأییدیه مطالب تا 20 آوریل 2016 (اول اردیبهشت 1395) ارسال خواهد شد. زبان همایش، انگلیسی است.

 


[1] Pontificia Bolivariana

[2] Wojciech Owczarski

[3] Paulo Endo

[4] Polina Golovátina-Mora

[5] Amanda Chalupa


دانشگاه گدانسک
 
تعداد بازدید: 5486



http://oral-history.ir/?page=post&id=6266