مجموعه نکته‌های آموزشی

تجهیزات در دسترس برای تاریخ شفاهی

ترجمه: نرگس صالح‌نژاد

12 اسفند 1394


اشاره: آرشیو تاریخ شفاهی میدلند شرقی در انگلستان[1] وابسته به مرکز تاریخ شهری[2] دانشگاه لیسستر[3] مجموعه برگه‌های اطلاعاتی (اینفوشیت) درباره تاریخ شفاهی تولید کرده است که نقطه شروع مفیدی برای علاقه‌مندان به هر جنبه‌ای از تاریخ شفاهی خواهد بود. یادداشتی که در ادامه می‌آید سومین برگه از این مجموعه است که در آن تجهیزات در دسترس برای تاریخ شفاهی معرفی و پیشنهاداتی برای انواع ضبط‌صوت‌ها و میکروفون‌هایی که باید بخرید و مکان‌های خرید آنها بیان می‌شود.

●‌ در مورد هر کدام از میکروفون‌هایی که استفاده می‌کنید، مهم است که به مصاحبه‌شونده نزدیک باشد و قبل از شروع باید آنها را تست کنید

 

چه تجهیزاتی برای تاریخ شفاهی نیاز دارم؟

در رابطه با ارائه پیشنهاد در مورد تکنولوژی ضبط مشکلی وجود دارد و اینکه اطلاعات ممکن است در مدت زمان چند ماه منقضی شود و دیگر ارزشی نداشته باشد. با این حال، نسل فعلی دستگاه‌های ضبط دیجیتال، ضبط‌صوت‌هایی با کیفیت بالا و نسبتاً مقرون به صرفه ارائه داده است و شما در میان بسیاری از دستگاه‌های مختلف با طیف گسترده‌ای از قیمت‌ها فقط باید انتخاب کنید.

در واقع شما باید ببنید چه مقدار پول دارید و از میان دستگاه‌های ضبط موجود کدام با استطاعت مالی شما هماهنگ است. فهرستی که ادامه ارائه می‌شود، جامع نیست، اما به شما ایده‌ای از انواع ضبط‌صوت‌‌های در دسترس و مقدار هزینه هر کدام از آنها خواهد داد.

 

دستگاه‌های ضبط‌

تاریخ شفاهی، همه چیز، از سیلندر موم تا دستگاه‌های ضبط بزرگ حلقه به حلقه، تا ضبط کاست قابل حمل تا ماشین‌های مینی دیسک فوق‌العاده کوچک تا ضبط‌های دیجیتال که روی کارت‌های حافظه ضبط می‌کند را تجربه کرده است. ضبط‌های حلقه‌ای باز، مانند UHERs، برای مصاحبه سازمان‌هایی مانند بی.بی.سی برای مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با استفاده از آن تاریخ شفاهی‌های بسیاری انجام می‌شود. با وجود اینکه کیفیت صدا در این دستگاه بسیار خوب است، سنگین هستند و به عنوان ضبط‌های با کیفیت قابل حمل بهبود یافته است و از آنها استفاده می‌شود.

تا به امروز مورخان تاریخ شفاهی میدلند شرقی در انگلستان از ضبط‌صوت‌های کاست‌دار، نوار دات[4] و مینی‌دیسک استفاده کرده‌اند، اما این لوازم دیگر به راحتی در دسترس نیست و جای خود را به تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری داده است.

در حال حاضر امکان ضبط دیجیتال با استفاده از کامپیوتر، لپ‌تاپ، دستگاه ضبط صوت دستی، تلفن و طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های ام‌.پی.‌تری وجود دارد که همچنین امکان ذخیره موزیک و عکس و... را دارند.

در حالی که این ابزارها می‌توانند رکوردهای بسیار خوبی ایجاد کنند، هیچ‌کدام برای ضبط مصاحبه‌ای بلندمدت با کیفیت بالا طراحی نشده‌اند. برای این مسئله هنوز بهترین وسیله‌ای به ضبط صدا اختصاص دارد که منحصراً برای این هدف طراحی شده باشد.

 هدف شما باید ضبط فایل‌های فشرده نشده[5] با حداقل کیفیت 1/44 کیلوهرتز 16 بیتی (کیفیت سی‌.دی) باشد. همچنین این عقیده وجود دارد که 1/44 یا 48 کیلوهرتز در 24 بیت بهتر است.

 

در آغاز سال 2012 ارزان‌ترین کیفیت ضبط در بازار زوم اچ.1[6] با قیمت بین 80 تا 100 پوند به فروش می‌رسید.

این نسخه ساده برخی از دستگاه‌هایی است که تصاویر را نیز ثبت می‌کند و کابل یو.اس.بی و پایه ندارند. با توجه به صداهایی که استفاده از دست ایجاد می‌کند به یک سه پایه برای استفاده از آن نیاز دارید.

استفاده از این دستگاه آسان است، میکروفون‌های داخلی کیفیت خوبی دارند و مقرون به صرفه هستند. به هر حال، مانند بسیاری از دستگاه‌های ضبط ارزان این دستگاه نیز در باب اتصال میکروفون خارجی محدودیت دارد، بنابراین برای همگان ایده‌آل نیست.

مدل المپیوس ال.اس.5[7] و زوم اچ.2.ان[8] نمونه‌هایی از ضبط‌های کوچک هستند که قیمت‌شان از 155 تا 200 پوند است. این مدل‌های پیشنهادی ویژگی‌های بیشتری از مدل زوم اچ.1 دارند، ساختار محکم‌تر و کابل دارند و... اما هنوز هم میکروفون‌های خارجی با کیفیت بالا را قبول نمی‌کنند.

مدل زوم اچ.4.ان[9] (با قیمت بیش از 300 پوند) و مارنز پی.ام.دی.661[10] (با قیمت بیش از 430 پوند) هر دو ضبط‌های معروفی با قابلیت پذیرش میکروفون‌هایی با اتصالات XLR هستند. این مدل‌ها زمخت‌تر از ضبط‌های ارزان هستند، اما کیفیت الکترونیکی بالایی دارند و با میکروفون‌های با کیفیت بالا سازگار هستند و این مسئله آنها را محبوب کرده است. همیشه ضبط صوت‌هایی جدیدی در بازار وجود دارند تا این دو و ارزان‌ترین‌ مدل‌های بازار را به چالش بکشانند، بنابراین از سویی ارزش خرید دارند.

 

 میکروفون

در جدول انتهایی نمونه‌هایی از میکروفون‌های در دسترس به عنوان مثال ذکر می‌شود. میکروفون‌های بسیاری وجود دارد، مثلا از پنج پوند تا هر مقدارکه شما حاضر باشید صرف کنید. به طور کلی شما آن چیزی را دریافت می‌کنید که برایش پول پرداخت کنید، اگرچه ملزومات میکروفون‌ها مانند آیدیو تکنیکا ای.تی.آر 3350[11] با قیمت در حدود 30 پوند نتایج خوبی تولید خواهد کرد. از میکروفون‌های معرفی شده، میکروفون مدل سونی ای.سی.ام 907[12] انتخاب بسیاری از مردم است. اگر شما می‌خواهید از دو میکروفون استفاده کنید، می‌توانید از آداپتور دو در یک استفاده کنید. مزایا و معایبی برای میکروفون‌های کراواتی و میکروفون‌های جدول انتهای متن وجود دارد. برای مثال رابط میکروفون‌های کراوتی را می‌توان به دهان نزدیک‌تر کرد، اما در برابر ماهوت پاک‌کن‌ها، میکروفون‌های بالای جدول انتخاب بهتری در برابر صداهای پس زمینه هستند.

●‌ در زمینه ارائه پیشنهاد در مورد تکنولوژی ضبط مشکلی وجود دارد؛ اینکه اطلاعات ممکن است در مدت زمان چند ماه منقضی شود

در مورد هر کدام از میکروفون‌هایی که استفاده می‌کنید، مهم است که به مصاحبه‌شونده نزدیک باشد و قبل از شروع باید آنها را تست کنید. اگر از میکروفون‌های کراواتی استفاده می‌کنید، آن را وارونه قرار دهید تا از هر گونه اثری روی صدای ضبط شده جلوگیری شود؛ برخی صداهای گفتاری در صورتی که بیش از حد بلند صحبت کنید، می‌تواند افکت‌های ظاهری روی نوار شما ایجاد کند.

 

کارت‌های حافظه

در حالی که تعدادی رکورد می‌تواند یک حافظه اکثریتی را بسازد، نیاز به استفاده از نوعی کارت حافظه وجود دارد. این انواع می‌تواند کارت‌های اس.دی[13]، اس.دی.اچ.سی[14]، مینی اس.دی[15] یا حافظه فلش باشد و رکوردهای بیشتری تا اندازه چهار گیگابایت خواهد ساخت. پیش از آنکه بخواهید کارت حافظه‌هایی با ظرفیت بالا بخرید، این حافظه‌ها ارزش بررسی خواهد داشت.

 

هدفون و هدست

از 4 پوند برای هدفون‌های سبک واکمن و 9 پوند برای سبک‌های بزرگ‌تر.

 

از کجا می‌توانم همه این وسایل را تهیه کنم؟

در حالی که می‌توانید هدفون و کارت‌های حافظه را در های استریت[16] بخرید، یافتن انواع میکروفون‌ها یا هر کدام از این ضبط‌صوت‌ها دشوار است. مپلین[17] ممکن است بهترین شرایط را برای شما داشته باشد.  روی اینترنت فروشگاه‌های تخصصی بسیاری وجوددارد.آمازون ارزش جست‌وجو دارد، در حالی که وب سایت EMOHA به تأمین‌کننده‌هایی متصل است که میکروفون می‌فروشند، مانند مارنز پی.ام.دی.661 و نمونه‌های مشابه دیگر. (به آدرس وب‌سایت مراجعه کنید).

برای اطلاعات بیشتربه صفحه تجهیزات وب سایت سر بزنید:

 http://www.le.ac.uk/emoha/training/equipment.html

 

مدل المپیوس ال.اس.5

زوم اچ.2.ان

مارنز پی.ام.دی.661

زوم اچ.4.ان

سونی ای.سی.ام- اف8 (قیمت 15 تا 20 پوند)

آیدیو تکنیکا ای.تی. آر 3350

سونی ای.سی.ام- ام اس 907، میکروفون دیجیتالی با کیفیت (50 تا 90 پوند)

آیدیو تکنیکا پی.آر.اُ 70  یک نوع میکروفون کراواتی بسیار باکیفیت است. (بین 100 تا پوند)

آیدیو تکنیکا پی.آر.اُ (47 یورو)؛ اگر شما از این نوع میکروفون‌های دستی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که نگه داشتن آن در دست‌تان باعث ایجاد صدا نمی‌شود. اگر آن را با دست‌تان نگه می‌دارید ممکن است دست‌تان خسته شود.

 

 

پرسش‌ها و پاسخ‌های کلیدی درباره تاریخ شفاهی

آماده شدن برای مصاحبه تاریخ شفاهی

 

[1]EMOHA (East Midlands Oral History Archive)

[2]Centre for Urban History

[3]University of Leicester

[4] DAT

[5] WAV

[6] Zoom H1

[7] Olympus LS-5

[8] Zoom H2n

[9] Zoom H4n

[10] Marantz PMD661

[11] Audio Technica ATR3350

[12] Sony ECM-MS 907

[13] SD

[14] SDHC

[15] mini SD

[16] High Street

[17] Maplins



 
تعداد بازدید: 5683



http://oral-history.ir/?page=post&id=6218