به مناسبت نخستین سده استقلال جمهوری ایرلند

دانش‌آموزان در عصر دیجیتال می‌توانند تاریخشان را خود بسازند

کاترین دانلی
Katherine Donnell
ترجمه: میترا قمرزاده

13 آبان 1394


پاتریگ پیرس[1]، یکی رهبران قیام استقلال جمهوری ایرلند

دانش‌آموزان ابتدایی با استفاده از مدرن‌ترین فناوری برای ضبط تاریخ خود در یکی از طرح‌های اعلام شده‌ از سوی مدرسه به عنوان بخشی از برنامه جشن صد سالگی استقلال ایرلند شرکت می‌کنند.

 

 

برگی از اسناد حاوی دیدگاه یک آموزگار درباره پاتریک پیرس در دوبلین

 

اخیراً وزارت آموزش و پرورش ایرلند جزئیات گسترده‌ای از طرح‌های آموزشی برای مدارس ابتدایی و پیش‌دبستانی منتشر کرده است. این طرح‌ها به مناسبت صدمین سالگرد آغاز قیام علیه انگلستان در 1916، و جشن استقلال ایرلند در سال 2016 و تصویر ایرلند در آینده برگزار می‌شوند.

 

یکی از طرح‌ها، طرحی در مورد اجداد و نیاکان با ارائه یک پرچم ملی برای هر مدرسه است. در این طرح از دانش‌آموزان دعوت می‌شود که شجره‌نامه خانواده خود از سال 1916 به بعد را تهیه کنند و یکی دیگر از فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده آنها نوشتن بیانیه‌ی جدیدی برای سال 2016 است.

 

طرح‌ دیگر ابتکار روزنامه ایندیپندنت ایرلند به همین مناسبت است که  کالج دانشگاه دوبلین[2] و وزارت آموزش و پرورش در آن با استفاده از طریق فناوری خدمات توسعه حرفه‌ای برای آموزگاران[3] در بخش خدمات آموزش و پرورش و سازمان ملی معلمان ایرلند[4] مشارکت دارند.

 

شورای مدارس بومی ایرلند خاطرات 50000 معلم و دانش‌آموز ابتدایی دهه‌ی 1930 را که شامل تاریخ شفاهی، مختصات جغرافیایی محلی، افسانه‌ها، ضرب‌المثل‌ها، بازی‌ها و سرگرمی‌ها، تجارت و صنایع دستی هستند، جمع‌آوری کرده است. تمام این اطلاعات از پدر و مادرها، پدربزرگ‌ها، مادربزرگ‌ها و همسایگان بدست آمده و حاصل آن بیش از نیم میلیون صفحه متن پیاده شده و دست‌نویس است.

 

طرح‌ی 2016 از دانش‌آموزان ابتدایی دعوت می‌کند تا تاریخ خانوادگی و فولکلور محلی را خود جمع‌آوری کنند و هدف از انجام این کار گردآوری موضوعات تاریخی در فرمت دیجیتال خواهد بود. نتایج فعالیت‌ها بر روی وب سایت سویلنت وزارت آموزش و پرورش ایرلند و گزیده‌ای از آن نیز بر روی وب سایت روزنامه ایندیپندنت ایرلند قرار می‌گیرند.

 

مجموعه مدارس سال‌های 39-1937 به عنوان بخشی از مجموعه فولکلور ملی در کالج دانشگاهی دوبلین است که بر روی وب سایت دوشس قرار دارد.

 

در اینجا گزیده‌ای از مدخلی به نقل از پرونساس او دوپتیا[5]  که در سال 1938 با سابقه 27 سال در مدرسه‌ی ملی پسران راتفارنهام[6] در جنوب دوبلین تدریس می‌کرد، ارائه شده است.

 

عنوان این گزیده عبارت است از: «اطلاعاتی درباره‌ی پاتریگ پیرس همان گونه که او را شناختم.» وی مشاهداتش را در مورد پیرس مدیر مدرسه‌ی پسرانه‌ا‌ی در منطقه سنت اندا[7] نوشته است که بعداً یکی از رهبران قیام استقلال شد و در این راه جان باخت. او پیرس را به عنوان «فرد بی‌تفاوت حتی نسبت به مردم راتفارنهام» توصیف می‌کند و از مراسمی می نویسد که پیرس از ایستادن در مقابل او خودداری کرده است.

 

 


[1] - Padraig Pearse

[2] -University College Dublin (UCD)

[3] -PDST: Professional Development Service for Teachers

[4] - INTO

[5] - Proinnsias Ó Dubhthaigh

[6] - Rathfarnham

[7] - St Enda


ایندیپندنت ایرلند
 
تعداد بازدید: 4131



http://oral-history.ir/?page=post&id=5863