تقدیر از سایت تاریخ شفاهی ایران در پنجمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال



جهان امروز و عصر حاضر که با  عناوینی چون جامعه شبکه‌ای، دهکده جهانی، عصر ارتباطات و قرن دیجیتال شناخته می‌شود، همراه با تحولات نوین در زمینه‌ فناوری اطلاعات، گستره‌ وسیعی از ابزارهای تکنولوژیک را پیشِ روی انسان نهاده است. این تکنولوژی در ابزارهای گوناگون چون نرم افزار، پایگاه، وبلاگ، وب‌سایت‌های اینترنتی، بازی، موبایل و ... به صورت‌های مختلف چون شنیداری، دیداری، تصویر و صوت، جدیدترین داده‌ها و اطلاعات روز دنیا را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد. پنجمین دوره از نمایشگاه و جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال نیز به همین منظور از 14 تا 23 مهر ماه در مصلای امام خمینی (ره) به همت مرکز توسعه فن‌آوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و به کار خود پایان داد.

به گزارش سایت تاریخ شفاهی ایران؛ این جشنواره و نمایشگاهِ همزمان در 9 بخش شامل نرم‌افزارهای رسانه‌ای، نرم‌افزارهای موبایل، بازی‌های رایانه‌ای، پایگاه‌های اینترنتی و وبلاگ‌ها، هنرهای دیجیتال، بین‌الملل، تولیدات مراکز فرهنگی، تولیدات رسانه‌های دیجیتال دانش‌آموزی و پژوهش، فناوری در رسانه‌های دیجیتال برگزار شد.
عصر روز 21 مهر ماه در محراب مصلای امام خمینی (ره) فهرست برگزیدگان پنجمین نمایشگاه و جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال در حضور دست‌اندرکاران علمی و اجرایی و شرکت‌کنندگان جشنواره معرفی شد. در این دوره در بخش «بازی‌های رایانه ای ایرانی» 14 اثر، «فناوری و نوآوری» 18 اثر ، «بین الملل» 10 اثر و «تلفن همراه» 28 اثر به عنوان آثار برگزیده معرفی شدند. همچنین بخش «پایگاه های اینترنتی در این دوره با 72 اثر برگزیده گوی سبقت را از بقیه ربود. در این بخش «سایت‌ تاریخ شفاهی ایران» به عنوان بهترین پایگاه ادبی و مروج خط فارسی با رتبه سوم شایسته تقدیر اعلام شد؛ و لوح افتخار دریافت کرد.
سایت تاریخ شفاهی ایران از بهمن سال 86 و در آستانه برگزاری چهارمین نشست تخصصصی تاریخ شفاهی ایران به صورت آزمایشی راه‌اندازی شد. یک سال بعد، در بهمن سال 87 همزمان با سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به طور رسمی فعالیت خود به دو زبان فارسی و انگلیسی، در مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادب پایداری با سردبیری شفاهی‌کار برجسته، محسن کاظمی آغاز کرد.
یادداشت‌های روزانه، سفرنامه‌ها، گزارش‌های تاریخی، روز شمار، خاطرات، اخبار مرتبط با مضمون تاریخ شفاهی و معرفی کتاب از مباحث و مطالب اصلی سایت تاریخ شفاهی ایران است.
با تکیه بر توانایی شفاهی‌کاران، نویسندگان و علاقه‌مندان به شیوه تاریخ‌نگاری در فضای مجازی و عمق بخشیدن به اخبار و اطلاعات این حوزه، «هفته‌نامه الکترونیکی تاریخ شفاهی» نیز از آبان سال 1389 راه‌اندازی شد و در حال حاضر با مدیر مسئولی مرتضی سرهنگی و سردبیری محمد کریمی در حال فعالیت است. اهداف و عملکرد‌های این هفته نامه در راستای اهداف و عملکردهای سایت تاریخ شفاهی است. ویژگی‌ هفته‌نامه اینست که مخاطبان خود را انتخاب می‌کند یا از سوی آنها (مخاطبان) انتخاب می شود. 
«توحید نیکنامی» طراح سایت  و هفته‌نامه تاریخ شفاهی است. وی پیش از این نیز مجله الکترونیکی «دوران» و سایت  «موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی» را طراحی کرده است که به ترتیب در نخستین و دومین دوره جشنواره بین المللی رسانه‌های دیجیتال شایسته تقدیر شده و دیپلم افتخار را کسب کرده‌اند.  
تاریخ شفاهی یکی از مردمی‌ترین شیوه‌های تاریخ نگاری است. دست‌اندرکاران این سایت در طی این چند سال تمام تلاش‌شان بر این بوده که در این فضای مجازی بتوانند به روز‌ترین اطلاعات این حوزه را در اختیار جامعه فرهنگی و تاریخی این کشور قرار دهند.
علاقه‌مندان می توانند برای اطلاع از مقالات، یادداشت، اخبار، تحلیل کارشناسان و صاحب نظران حوزه تاریخ شفاهی به آدرس http://www.oral-history.ir «سایت تاریخ شفاهی» و http://ohwm.ir «هفته نامه تاریخ شفاهی» مراجعه نمایند.

گزارش از : فاطمه نوروند



 
تعداد بازدید: 4512



http://oral-history.ir/?page=post&id=3577