خاطرات دفاع‌مقدس، نیازمند بازنویسی ادبی‌اند



سردار حمید حسام، دبیر علمی نخستین کنگره سراسری خاطره‌نویسی دفاع‌مقدس، با اشاره به قطعی بودن برگزاری این کنگره در آینده‌ای نزدیک گفت: اکنون با حجم زیادی از خاطرات جنگ مواجهیم که سند تاریخی‌اند و از این جهت ارزشمندند. اما نیازمند بازنویسی ادبی‌ هستند.

حمید حسام، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به تشریح دلیل افزایش کمی آثار در گونه خاطره‌نویسی دفاع‌مقدس پرداخت و اظهار کرد: کمتر بودن بار تکنیکی خاطره نسبت به داستان و پیوستگی نوستالژیک رزمندگان با خاطرات دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، دو عامل موثر بر این روند صعودی‌اند.

وی ادامه داد: مراحل تدوین خاطره از ثبت، پیاده‌سازی، نگارش و انتشار در مقایسه با داستان‌های جنگ، دشوارتر به نظر می‌رسند. اما از تکنیک‌های داستان‌نویسی چون شخصیت‌پردازی، فضاسازی و استفاده از عناصر داستانی، در خاطره‌نویسی استفاده نمی‌شود.

این فعال ادبیات دفاع‌مقدس، هر رزمنده را یک راوی دانست و گفت: با این اوصاف، خاطرات دفاع‌مقدس دارای گستره‌ای وسیعند. اما باید دستی به سر و روی شیوه‌های تدوین مجموعه خاطرات بکشیم. یعنی علاوه بر حفظ صداقت در گفتار و صحت و استناد تاریخی، بازنویسی خاطرات از نظر ادبی مدنظر قرار گیرد.

نویسنده کتاب «غواص‌ها بوی نعنا می‌دهند» با تاکید بر لزوم ایجاد ساختاری تازه در حوزه خاطره‌نویسی دفاع‌مقدس افزود: اکنون با حجم زیادی از خاطرات جنگ مواجهیم که سند تاریخی‌اند و از این جهت ارزشمندند. اما نیازمند بازنویسی ادبی‌ هستند.

سردار حمید حسام در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا درباره علت تاکید وی بر دقت در زوایای ادبی خاطره‌نویسی دفاع‌مقدس گفت: خاطره‌نویسان باید علاوه بر دقت به زمان، مکان و استناد خاطرات، به ویژگی‌هایی مانند جزیی‌نگری در ثبت و تدوین حوادث نیز توجه کنند.

دبیر علمی نخستین کنگره سراسری خاطره‌نویسی دفاع‌مقدس در پایان یادآوری کرد: برگزاری این کنگره در آینده‌ای نزدیک، قطعی شده و اسامی داوران و برنامه‌های پیشنهادی را به معاونت ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس ارایه کرده‌ایم و منتظر پاسخ آن‌ها هستیم.

جشنواره‌های خاطره‌نویسی دفاع‌مقدس، به همت اداره‌های کل حفظ آثار سراسر کشور در حال برگزاری‌اند و برگزیدگان این جشنواره‌ها در کنگره سراسری خاطره‌نویسی دفاع‌مقدس به رقابت می پردازند.

خبرنگار : مریم اسدی جعفری


خبرگزاری کتاب ایران (IBNA)
 
تعداد بازدید: 3406



http://oral-history.ir/?page=post&id=2869