تاریخ شفاهی دفاع مقدس در همه ابعاد باید ثبت و ضبط شود



قم- مدیر تحقیقات و پژوهش اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قم بر ثبت و ضبط تاریخ شفاهی دفاع مقدس در همه ابعاد تاکید کرد.
 
سیدمهدی هاشمی در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا توجه تاریخ شفاهی را بحثی جدید در سال های پس از انقلاب دانست و افزود: پرداختن به این مقوله از نیازها و راهکاری های مهم برای تعمیق و تدوین فرهنگ دفاع مقدس است.
وی خاطر نشان کرد: تاریخ شفاهی شامل دیدگاه ها، دیده ها، شنیده ها و نقطه نظرات تمامی افرادی است که در عرصه جبهه و جنگ حضور داشته اند.
وی با توجه به اهمیت و ارزش کلیه وقایع و رخدادها در طول هشت سال جنگ تحمیلی و گستردگی موضوعات جانبی آن گفت: این ارزش ها و خاطرات باید حفظ شده تا به نسل های آینده منتقل شود.
هاشمی اضافه کرد: با توجه به اینکه این افراد در جنگ حضور داشتند و از نزدیک فضای خاص آن دوران را درک کرده اند باید از فرصت وجود آنان برای تداوم و انتقال آن به نسل های بعدی بهره برد.
وی تاکید کرد: تاریخ دفاع مقدس باید در همه جنبه ها و ابعاد مورد توجه قرار گرفته و ثبت شود تا به نیازهای این عرصه پاسخ داده شود.
وی در ادامه به برگزاری دوره آموزش تخصصی تاریخ شفاهی دفاع مقدس از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در قم اشاره کرد و افزود: تاکنون 9 دوره آن در استان های کشور توسط موسسه علوم و معارف دفاع مقدس برگزار شده است.
هاشمی اضافه کرد: 80 نویسنده و مصاحبه گر در این دوره یکروزه شرکت داشتند که مباحثی چون مصاحبه گری و چگونگی برقراری ارتباط با مخاطب مورد توجه قرار گرفت.
برگزاری کارگاه آموزشی فنون مصاحبه، کارگاه آموزشی تفاوت خاطره و تاریخ شفاهی و نمایشگاه کتب دفاع مقدس از دیگر بخشهای این دوره آموزشی بشمار می رود.


IRNA
 
تعداد بازدید: 3502



http://oral-history.ir/?page=post&id=2865