سفیر 7 هزار روزه از راه رسید



به گزارش سایت تاریخ شفاهی، کتاب سفیر 7 هزار روزه، خاطرات سید تقی موسوی درچه‌ای، از مبارزین پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به کوشش حسین روحانی صدر تدوین و توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.
این کتاب در دو بخش مجزا و با سر فصل‌های مختلف به سیر زندگانی و شخصیت سید تقی موسوی درچه‌ای پرداخته است. یکی از فعالیت‌های وی در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی رساندن نامه‌های امام خمینی (ره) به علما و بر عکس بود و به همین دلیل به عنوان یکی از معتمدان انقلاب در نزد امام راحل و انقلابیون شناخته شده بود.
در سال 1370_1369  در پی تاکید رهبری بر ثبت و ضبط خاطرات مبارزان دوران انقلاب اسلامی، سید تقی درچه‌ای شد تا خاطرات خود از سیر مبارزات سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و رویداد‌ها و وقایعی که از نزدیک آنها را لمس کرده، بازگو کند. درچه ای معتقد است برای آنکه بیگانگان تاریخ را به تحریف نکشند و سمت و سوی انقلابی که به دست مردم به پیروزی انجامید را با هر قلمی بر روی کاغذ نیاوردند، حقیقت و واقعیتی که در طول تاریخ بر ما گذشته باید از زبان روایان و شاهدان عینی آن روزگاران بیان شود.
در این کتاب به مسائل سیاسی و اجتماعی ایران که منجر به پیروزی انقلاب ‌شدند اشاره شده است از مهم‌ترین مباحثی که در کتاب «سفیر 7 هزار روزه» آمده می‌توان به مسایل اجتماعی دوره پهلوی اول، وضعیت مکتب‌خانه‌ها و مدارس در دهه 1320، وضع عمومی شهر اصفهان در سال‌های 1320 تا 1340 و اوضاع سیاسی و اجتماعی شهر ری در 50 سال گذشته اشاره کرد.
حسین روحانی‌صدر، نویسنده کتاب «سفیر 7 هزار روزه» درباره انگیزه خود برای گردآوری و تدوین خاطرات سید تقی درچه‌ای، تصریح کرد:« با توجه به اینکه با شخصیت سید تقی‌درچه‌ای آشنایی داشتم و می دانستم ایشان از مبارزان و فعالان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی‌ بودند، روی زندگی ایشان تحقیق کردم و متوجه شدم، روایت فتح، حوزه هنری و مرکز اسناد انقلاب اسلامی به طور پراکنده به زندگی ایشان پرداخته بودند، به همین دلیل تصمیم گرفتم اطلاعات منسجمی از سیر زندگی این مبارز انقلابی جمع‌آوری کنم و حاصل 80 ساعت مصاحبه را که به صورت خاطرات شفاهی روایت شده بود، به صورت روز‌شمار رویداد ها و خاطرات سال های 1317 تا 1370 تدوین کنم.»
وی در ادامه افزود: «قصد دارم در ویراست بعدی این کتاب، خاطرات آیت الله درچه‌ای از رویداد‌های سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و فعالیت‌های او در مجمع‌روحانیون مبارز را نیز بیاورم.»
کتاب «سفیر 7 هزار روزه» در قطع رقعی و 700 صفحه، با شمارگان 2 هزار نسخه و بهای 12 هزار و 900 تومان توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.
مراسم رونمایی از این کتاب با حضور نویسنده اثر و جمعی از فعالان حوزه تاریخ شفاهی دوشنبه 24 مرداد 1390 در تالار اندیشه حوزه هنری از ساعت10 و 30 دقیقه تا 12 برگزار می‌شود.

خبرنگار: فاطمه نوروند 



 
تعداد بازدید: 4855



http://oral-history.ir/?page=post&id=2845