تاریخ شفاهی دفاع مقدس مستندسازی می شود



اسحاق صلاحی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی روز جمعه درحاشیه دیدار با مادر شهید سرلشگر خلبان احمد کشوری در کیاکلا از توابع شهرستان قائمشهراستان مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به همین منظور کارگاه تاریخ شفاهی دفاع مقدس با حضور علاقه مندان به این امر در برخی از استان ها برگزار شده است و در آینده در تمامی استان های کشور دایر خواهد شد.
وی گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح،‌ سازمان حفظ ارزش های دفاع مقدس و پژوهشگاه دفاع مقدس اقدام به برگزاری این کارگاه کرده است.
صلاحی بیان داشت: برای ثبت درست و صحیح و مستندسازی مناسب تمامی حوادث و خاطراتی که از زبان رزمندگان و یادگاران دفاع مقدس بیان می شود،می بایست مصاحبه گر از آمادگی لازم و ابزار کافی برای ثبت درست مطالب ، به دور از هرگونه تحریف آمادگی داشته باشد.
او افزود: خاطرات رزمندگان به عنوان بخشی از تاریخ شفاهی جنگ است و می‌تواند منبع مهمی برای انسان‌ شناسی در جنگ باشد.
صلاحی ادامه داد: با توجه به گذران عمر افراد حاضر در صحنه ها ، لازم است هر چه سریعتر و با رعایت تمام جنبه های علمی وحرفه ای ،برای انجام مصاحبه های تاریخ شفاهی نسبت به انجام مراحل مصاحبه ها اقدام شود.
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی اضافه کرد: در این کارگاه های آموزشی سعی می شود تا افراد عضو پایگاه های بسیج ادارات،‌سازمان هاو وزارتخانه ها و افراد علاقه مند به این امر با روش های مستدل ثبت و ضبط تاریخ دفاع مقدس آشنا شوند.
وی اظهار داشت: تاریخ شفاهی سند علمی و معتبری است که می توان در همه مواقع به آن رجوع و استناد کرد.
رییس سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی با تاکید بر ارزشی بودن دفاع مقدس گفت‌: آنچه که قراراست ثبت و به تصویر کشیده شود باید بر ارزش ها تکیه داشته باشد تا هر تشکیلات و سازمانی بتواند به عنوان منبعی ارزشمند از آن استفاده کند.
وی ادامه داد : می بایست تا قبل از این که دیگران ، داستان های ساختگی از جنگ بسازند، داستان های واقعی این دوران ارزشمند را به ثبت برسانیم .
صلاحی ادامه داد: بسیاری ازبازماندگان جنگ یا جانبازند و یابراثر گذشت زمان از دنیا رفته اند، و از دست دادن این افراد، ضایعه جبران ناپذیری در ثبت وقایع جنگ است.
صلاحی از شهدا‌ به عنوان یادگاران دفاع مقدس یاد کرد و گفت: ما باید نسبت به ارزش این میراث گرانبها آگاه باشیم و در حفظ آن تلاش کنیم. 


ایرنا
 
تعداد بازدید: 3820



http://oral-history.ir/?page=post&id=2842