بررسی «پیشینه تاریخی نوروز و فلسفه آن» بر اساس متون کهن



«پیشینه تاریخی نوروز و فلسفه آن» عنوان نشستی تخصصی است که با نگاهی به متون کهن و شاهنامه فردوسی، عصر روز یک‌شنبه (22 اسفند) در موسسه فرهنگی ـ هنری جمشید برگزار می‌شود و رمز و رازهای نوروز واشکافی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در ادامه سلسله نشست‌های تخصصی موسسه فرهنگی هنری جمشید جاماسیان، راشین جهانگیری، پژوهشگر فرهنگ و تمدن ایران به بررسی «پیشینه تاریخی نوروز و فلسفه آن» می‌پردازد و نوروز و آیین‌های آن را بر اساس ارزش‌های تاریخی و هویت ملی بررسی می‌کند.

در حالی که کمتر از یک هفته به آغاز سال نو و فرارسیدن نوروز باستانی مانده ‌است، جهانگیری با پرداختن به نوروز و سخنرانی درباره‌ آن، به پیشواز این جشن نیاکانی خواهد رفت و بر اساس متون کهن و شاهنامه فردوسی رمز و رازهای نوروز را واشکافی می‌کند.

در ادبیات فارسی و منابع تاریخی، پیدایش نوروز را به جمشید از پادشاهان پیشدادی نسبت داده‌اند. نه تنها فردوسی در شاهنامه، بلکه طبری، مسعودی، مسکویه و گردیزی، جشن نوروز را به دوران جمشید بازمی‌گردانند. «یمه» یا جم، یکی از درون مایه‌های اصلی اساطیر هند و ایرانی است. در اساطیر ایرانی آمده است که در روزگار جمشید، مردمان در بهترین دوران و سرسبزی و خرمی به سر می‌بردند و نه از مرگ خبری بود و نه از بیماری و پیری. همین باور کافی است تا ایرانیان بزرگترین جشن ملی خود را به این شخصیت نسبت دهند.

نشست تخصصی «پیشینه تاریخی نوروز و فلسفه آن» عصر روز یکشنبه (22 اسفندماه) ساعت ١٧ در موسسه فرهنگی، هنری جمشید جاماسیان برپا می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این نشست به نشانی خردمند شمالی، کوچه‌ شهید اعرابی، شماره ٤، طبقه دوم، مراجعه کنند. حضور برای همه‌ دوستداران فرهنگ و آیین‌های ایرانی آزاد و رایگان است.


خبرگزاری کتاب ایران (IBNA)
 
تعداد بازدید: 4000



http://oral-history.ir/?page=post&id=2764