انتشار "سواد و بیاض" بعد از 40 سال



«سواد و بیاض» مجموعه‌ای دو جلدی شامل مقالاتی از ایرج افشار است که به تازگی انتشار یافته. به گفته گردآورنده، این کتاب دو جلدی به دلیل نایاب شدن و تقاضای زیاد آن، پس از چهل سال بار دیگر منتشر شده است.


عبدالکریم جربزه‌دار، مدیر نشر اساطیر و ویراستار این اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار داشت: این مقالات در سال‌های 1326 تا 1349 در مجله‌های جهان نو، یغما، اطلاعات ماهانه، سخن، راهنمای کتاب و مجله دانشکده ادبیات منتشر شده‌اند.

وی افزود: به دلیل پراکندگی این نشریات و مقالات مندرج در آنها، دکتر ایرج افشار آنها را در قالب دو جلد در سال‌های 1344 و 1349 به چاپ رساند و اکنون پس از گذشت 40 سال از چاپ نخست این مجموعه، با توجه به نایاب بودن آن و همچنین در دسترس نبودن مجلات ذکر شده، انتشارات اساطیر اقدام به بازچاپ این اثر کرده است. 

جربزه‌دار ادامه داد: جلد نخست این اثر شامل سه دسته مقاله است؛ نخست مقالاتی درباره شرح حال و سوانح چند تن از نویسندگان قرن سیزده هجری نظیر میرزا حبیب اصفهانی، عبدالرحیم طالب‌اف و میرزا محمدباقر بواناتی.

وی دسته دوم این مقالات را شامل یادداشت‌هایی برشمرد که افشار به بهانه مرگ عده‌ای از نویسندگان و اندیشمندان نظیر صادق هدایت، ملک الشعرای بهار، محمود محمود، عباس اقبال، نیما یوشیج، قاسم غنی، ولادیمیر کاشین، حسین شهشهانی و احمد بهمنیار نوشته بود.

مدیر نشر اساطیر ادامه داد: دسته سوم این مقالات یادداشت‌هایی‌اند که افشار در برخی از سفرها از جمله سفر به کرمان، سیستان، ژاپن، هند وافغانستان نوشت. این مقالات در حوزه کتاب و کتابخانه و ایران‌شناسی‌اند. 

وی جلد دوم این اثر را نیز شامل سه بخش درباره پاره‌ای دیگر از سفرهای افشار به شهرهای ایران و همچنین آمریکا، سند و تاریخ قاجار و همچنین نوشته‌های او درباره نویسندگان و اندیشمندان درگذشته نظیر سعید نفیسی، محمد رمضانی، ابراهیم پورداود، رهی معیری، صمد بهرنگی، جلال آل احمد، حسن تقی‌زاده، بدیع‌الزمان فروزانفر، شیخ آقابزرگ تهرانی، حسن ارسنجانی و حسین بهزاد برشمرد.

کتاب «سواد و بیاض» به‌تازگی از سوی انتشارات اساطیر منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب ایران (IBNA)
 
تعداد بازدید: 4989



http://oral-history.ir/?page=post&id=2700