گلایه خاطره‌نویسان اردبیلی از کلی‌گویی راویان



خاطره‌نویسان اردبیلی، گفت‌وگو با شخصیت‌های سیاسی و نظامی را به خاطر کلی‌گویی و به حاشیه رفتن، بسیار دشوار خواندند و بر پرهیز از جبهه‌گیری نسبت به گفته‌های مصاحبه‌شوندگان تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، چگونگی آشنایی مصاحبه‌گر با شیوه‌های گفت‌وگو، توجیه و ایجاد انگیزه در مصاحبه‌شونده برای دوری از خودسانسوری و بیان ناگفته‌ها، در دومین میزگرد "خاطره‌نویسی و تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع‌مقدس" مورد بررسی قرار گرفتند.

خاطره‌نویسان حاضر در این نشست، بر عبور از فراموشی و کلی گویی مصاحبه‌شونده، با هدف کاهش اشتباهات زمانی و مکانی در بازگویی خاطرات تاکید کردند.

همچنین مطابقت دادن گفته‌های مصاحبه‌شونده با اسناد و مدارک را از جمله وظایف مصاحبه‌گر و کمک گرفتن از افراد خانواده یا اشخاص حاضر در آن واقعه را برای یادآوری دقیق‌تر حوادث، ضروری دانستند.

این خاطره‌نویسان، گفت‌وگو با شخصیت‌های سیاسی و نظامی را به خاطر کلی‌گویی و به حاشیه رفتن، بسیار دشوار خواندند و بر پرهیز از جبهه‌گیری نسبت به گفته‌های مصاحبه‌شونده تاکید کردند. چون او در غیر این‌صورت، از بیان ناگفته‌ها دوری خواهد کرد.

دومین میزگرد "خاطره‌نویسی و تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع‌مقدس"، با محوریت بررسی نقش مصاحبه در ثبت تاریخ شفاهی، عصر دیروز(27 مهر 88)، به همت حوزه هنری استان اردبیل و با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس این استان برگزار شد

سلسله میزگردهای "خاطره‌نویسی انقلاب و دفاع‌مقدس"، به همت حوزه هنری استان اردبیل و با مشارکت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس و بنیاد دایره‌المعارف این استان، ادامه خواهد داشت.

 


خبرگزاری کتاب ایبنا
 
تعداد بازدید: 5178



http://oral-history.ir/?page=post&id=2659