یازدهمین همایش جهانی: معنای مردن و مرگ



شنبه اول نوامبر تا سه شنبه سوم نوامبر سال 2014
پراگ، جمهوری چک

اشاره: چندی پیش نهمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی تحت عنوان تاریخ شفاهی ایثار و شهادت برگزار شد. نگاه به مقوله مرگ پیش و بیش از آن که موضوعی فیزیکی/پزشکی تلقی گردد، مقوله ای بسیار پیچیده و چند وجهی است که با عناصر فرهنگی هر جامعه ای عجین است. آیین ها، باورها و اسطوره هایی که پیرامون موضوع مرگ در هر جامعه حضور دارند، نگاه مردم به آن را ترسیم می‏کنند. فراخوانی که در زیر خواهید خواند نشاندهنده این تفاوت عمیق میان جامعه ما و جامعه غربی است.

فراخوان مقالات
این همایش درون و بین رشته‏ای به بررسی مردن و مرگ و راه‏هایی که اثرات فرهنگی به مردن، تجربه کلی مردن، و نحوه به یادآوردن فردی که مرگ را تجربه کرده مربوط می‏شود، می‏پردازد. طی چهار دهه گذشته تحقیقات در مورد مرگ‏شناسی به طرز چشمگیری افزایش یافته است. این همایش خاص به دنبال ارائه مجموعه‏ای گسترده از دیدگاه‏ها‏یی است که روابط درونی و تعامل‏ها‏ی موجود میان مرگ و فرهنگ را دنبال، تفسیر و یا تعبیر می‏کنند. فرهنگ نه تنها بیانگر و نمایانگر نظراتی در مورد «یک مرگ خوب» و معیارهای پذیرفته‏ای که به دنبال دستیابی به آن است بلکه در عین حال هم به عنوان حامل و واسطه‏ای است که از طریق آن معنای مرگ منتقل می‏شود و درک می‏شود. همچنین متاسفانه گاهی اوقات فرهنگ باعث تسهیل مرگ از طریق خشونت می‏شود.

امروزه افراد زیادی در سراسر جهان به طور فزاینده‏ای نقش منفعلی در اهمیت دادن به مرگ، و حمایت از کسانی که در سوگ از دست دادن کسی هستند، دارند. با در نظر گرفتن این که در جوامع سنتی مرگ، احترام به مرده و مراقبت از داغدیده همواره یکی از شاخص‏ها‏ی اساسی و اجتناب‏ناپذیر زندگی بوده، در همایش امسال تأکیدی اساسی بر یافتن ارتباط‏ها‏ میان فن‏آوری‏ها‏، قطب‏ها‏ی رسانه‏ها‏ی اجتماعی و شیوه‏ها‏ی ارائه خدمات بهداشتی نوین و راه‏های تأثیر آنها بر موضوعات و تصمیم‏ها‏ی مربوط به پایان زندگی شامل تجربه از دست دادن کسی و سوگواری است. برگزارکنندگان این همایش از مقالاتی که به ویژه نحوه تغییر شکل یافتن رویکردهای کنونی ما در قبال مرگ و نحوه برخورد بیماران، کارکنان و بازماندگان در میان این مراکز مراقبتی و یادبود توسط این عوامل را مورد ارزیابی قرار میدهند، استقبال می‏کنند.

علاوه بر این برگزارکنندگان این همایش از مقالاتی که به تغییرات در سیاست، پروتکل و یا قوانین مربوط به کمک به مردن، مرگ آگاهانه/ناگاهانه با رضایت شخص و خودکشی که با کمک صورت گرفته می‏پردازند، استقبال می‏کنند. با در نظر گرفتن تغییر قوانین در خصوص این گونه موضوع‏ها‏ در بسیاری از کشورهای اروپایی، نظریه‏ها‏ی مربوط به این موضوع‏ها‏ به طور ویژه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

ما همچنین از نظریه‏ها‏یی که گفتگوهایی در مورد واژگان تاریخی، نژادشناسی، هنجاری، سواد، فلسفی، هنری، سیاسی و سایر واژگان که بیانگر ارتباطی بین مرگ و فرهنگ هستند استقبال می‏کنیم.

از پیشنهادهایی به صورت ارائه حضوری، اجرای عملی، کارگاه‏ها‏ و میزگردهای از پیش شکل گرفته به هر یک از سایر موضوع‏ها‏ی اصلی اضافه شده به موضوع‏ها‏ی همایش که در زیر آمده استقبال می‏شود:

1- سیستم‏ها‏ی مراقبت بهداشتی: بیماران، کارکنان و مؤسسات
- سیستم‏ها‏ی نوین مراقبت‏ها‏ی بهداشتی و مراقبت از فرد در حا ل مرگ
- مراقبت‏ها‏ی ارام بخش موقت
- آسایشگاه
- آسایگاه سالمندان سالخورده در اماکن نمونه
- مراقبت از مرگ‏ها‏ی خودخواسته و اورژانس
- آسایشگاه سالمندان/تأسیسات با مهارت/ تأسیسات مراقبت در خانه برای سالمندانی که با کمک زندگی می‏کنند
- استعداد‏ها‏ی درمانی در مدیریت درد و کنترل نشانه
- سنجش‏ها‏، محرک‏ها‏، قواعد روانشناسی، و توصیه‏نامه‏ها‏
- تداوم مراقبت‏ها‏ در مراکز درمانی
- مراقبت‏ها‏ی مربوط به رشته‏ها‏ی مختلف


2- رابطه پرستار مراقب و بیمار
- برتری‏ها‏ و تعهدات پرستار مراقب (یا پزشک)
- رفتار درمانی به شیوه پدرانه و احترام به بیمار، خودمختاری
- واقعیت‏گویی
- رضایت آگاهانه
- دارو در غرب برای یک جامعه چندفرهنگی
- درمان‏های بحث‏برانگیز در رابطه پزشک و بیمار
- تضاد منافع، مشکلات آگاهی
- فشارهای روانی مراقب/ اتمام توان مراقب/ فرسودگی توان دلسوزی
- در کنار کسی که در حال مرگ است بودن
- چالش‏ها‏ / موانع بر سر راه ارزیابی


3- موضوع‏ها‏ و تصمیم‏ها‏ی پایان زندگی
- تعریف مرگ
- پیوند عضو و اهدا عضو
- تاثیر قواعد ماورالطبیه اخلاقی در پایان زندگی
- غیر تبهکار بودن
- نیکوکار بودن
- خودمختاری
- تشویش مرگ
- انتخاب مرگ
- راهنمایی‏ها‏ی پیش از مرگ/ برنامه‏ریزی پیش از مرگ/ دستور پزشک برای درمان‏ها‏ی ادامه دار/ احیا نکنید
- در نظر گرفتن موضوع‏ها‏، تصمیم‏ها‏ و قوانین پایان زندگی


4- روابط بین مرگ و فرهنگ
- اینترنت/ رسانه‏ها‏ی اجتماعی
- موسیقی
- ادبیات
- فیلم
- رسانه‏ها‏ی خبری
- اطلاع رسانی دینی
- روزنامه نگاری
- ورزش
- کتاب‏ها‏ی کمدی
- رمان/ شعر/ داستان کوتاه
- تلویزیون
- رادیو
- رسانه‏ها‏ی کاغذی
- فن‏آوری
- هنرهای مردمی / معماری
- مقدس در برابر فضای کفرآمیز
- تبلیغ
- مصرف‏گرایی

پیشنهادها، ارائه‏ها‏ و عملکردها در مورد هر یک از موضوع‏ها‏ی مرتبط مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
به منظور حمایت و تشویق مشارکت‏ها‏ی بین رشته‏ای هدف ما این است که امکان آغاز گفتگو بین وقایع موازی در این همایش را فراهم کنیم. از هیئت‏ها‏ی شرکت کننده در این همایش دعوت می‏شود در هر یک از همایش‏ها‏ی همزمان در دو جلسه شرکت کنند. ما همچنین پیشنهاد می‏کنیم جلساتی سراسری بین این گروه‏ها برگزار شود و از پیشنهاد‏ها‏یی در خصوص ارتباط بین معنای: مردن و مرگ، غریبه‏ها‏، بیگانگان و خارجی‏ها‏ و معنای نمایش استقبال می‏کنیم.


آن چه باید ارسال شود:

خلاصه‏ها‏یی متشکل از سیصد واژه باید تا جمعه 27 ژوئیه سال 2014 ارائه شود. اگر خلاصه‏ای برای همایش پذیرفته شد متن کامل آن باید تا جمعه 19 سپتامبر سال 2014 ارئه شود. خلاصه‏ها‏ باید دفتر برگزار کنندگان همایش ارائه شود، می‏توان این خلاصه‏ها‏ را با فرمت WORD یا RTF به ترتیب ذیل ارائه کرد:
الف) نویسنده(‏ها‏) ب) نوع رابطه آن گونه شما می‏خواهید در برنامه به آن اشاره شود ج) نشانی اینترنتی د) عنوان خلاصه ذ) متن پیشنهاد ر) در نهایت تا ده واژه

عنوان ایمیل باید چنین باشد: DD11 Abstract Submission
لطفا از متن ساده (قلم (Times Roman 12 استفاده و از کاربرد هر گونه فرمت، ویژگی یا تاکید خاصی ( مانند Bold، italics یا underline) خودداری کنید. ما دریافت مطالبتان را به اطلاع شما خواهیم رساند و به تمام پیشنهاد‏ها‏یی که با متن کاغذی برای ما ارسال شده باشد پاسخ خواهیم داد. اگر ظرف یک هفته از ما پاسخی دریافت نکردید بپذیرید ما پیشنهاد شما را دریافت نکردیم و ممکن است در فضای مجازی از بین رفته باشد پس به شما پیشنهاد می‏کنیم به دنبال راهی مجازی دیگر و یا ارسال مجدد آن باشید.

دفتر برگزارکنندگان:

نیت هینرمن Nate Hinerman
nphinerman@usfca.edu
راب فیشر Rob Fisher
dd11@inter-disciplinary.net

این همایش بخشی است از معنای: مجموعه برنامه‏ها‏ی تحقیقاتی که هر یک به محدوده‏ها‏ی Inter-Disciplinary.Net مربوط می‏شود. به طور خلاصه هدف این همایش گردهم آوردن افراد از حوزه‏ها‏ و علایق مختلف به منظور همفکری و مباحثه‏ها‏یی نوآورانه و چالش برانگیز. تمامی نوشته‏ها‏ی پذیرفته شده و ارائه شده در این همایش واجد شرایط انتشار کتاب الکترونیکی ISBN خواهند بود. از برخی از نوشته‏ها‏ی منتخب برای انتشار در نسخه اصلی ISBN دعوت به عمل خواهد آمد.

Inter-Disciplinary.Net بر این باور است این نشانه نزاکت شخصی و احترام حرفه‏ای به همکاران است که همه هیئت‏ها‏ی شرکت‏کننده در تمام طول مدت در جلسات حضور داشته باشند. اگر نمی توانید به این تعهد پایبند شوید خلاصه‏ای برای ارائه فراهم نکنید.

لطفا توجه داشته باشید Inter-Disciplinary.Net یک شبکه غیر انتفاعی است و ما در شرایطی نیستیم که بتوانیم به سفر شرکت‏کنندگان و اقامت آنها کمک کنیم.

ترجمه: محمد ایوبی



 
تعداد بازدید: 5104



http://oral-history.ir/?page=post&id=2326