بازبینی تولیدات تاریخ‌نگاری انقلاب برای دستیابی به اطلاعات جامع



مدیر واحد پژوهش دفتر ادبیات و هنر مقاومت ‌در آخرین نشست همایش "تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی" گفت: متاسفانه تاکنون درباره سیر پژوهش و تاریخ‌نگاری انقلاب، طرح قابل توجهی ارائه نشده است. برای ورود به این بحث در نظر و عمل باید بازبینی دقیق همه تولیدات متنی و فعالیت‌های انجام شده در زمینه تاریخ‌نگاری انقلاب، با هدف دستیابی به اطلاعات جامع صورت گیرد./


به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، چهارمین و آخرین نشست امروز (هفتم اردیبهشت) از همایش "تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی" با حضور ابوالفضل رضوی و ابراهیم ذوالفقاری به عنوان هیات رئیسه برگزار شد.

در آغاز این نشست، علیرضا کمری، مدیر واحد پژوهش دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری،‌ همایش "تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی"‌ را دستگرمی برنامه‌های بعدی دانست و گفت: متاسفانه تاکنون درباره سیر پژوهش و تاریخ‌نگاری انقلاب، طرح قابل توجهی ارائه نشده است. 

وی افزود: برای ورود به بحث تاریخ‌شناسی، تاریخ‌نگاری و تاریخ‌نگری در نظر و عمل باید به دو نکته توجه کنیم. اول این که بازبینی دقیق همه تولیدات متنی و فعالیت‌های انجام شده در زمینه تاریخ‌نگاری انقلاب، باید با هدف دستیابی به اطلاعات جامع صورت گیرد. تعداد کتاب‌ها، رساله‌ها و گفت‌وگوهای این حوزه مشخص نیست. البته موسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی(ره)، یک مجموعه "کتاب‌شناسی" را منتشر کرده، اما کافی به نظر نمی‌رسد.

نویسنده کتاب "یاد مانا" تاکید کرد: نکته دوم، مباحث روش‌شناسی و تاریخ‌شناسی انقلابند که معرفتی ـ شناختی اند. البته پیاده کردن آن‌ها در عمل و کشف انگاره‌های قابل اعتنا در این عرصه دشوار است.

کمری، با اشاره به مشکلات و عوامل موثر در بی‌اعتنایی به روش‌شناسی تاریخ‌نگاری انقلاب گفت: غلبه زبان ادبی بر تاریخ‌نگاری و تاریخ‌پژوهی و پررنگ بودن وجوه عاطفی در آن‌ها، رواج تاریخ‌نگاری نقلی و سنتی، معاصرت با موضوع انقلاب و دلبستگی محققان به آن،‌ از جمله موانع رسیدن به روش‌شناسی درست تاریخ‌نگاری انقلابند.

وی تاریخ‌شناسی را در ساحت فلسفه و اندیشه جای داد و افزود: چرا اندیشه‌های راهبردی غربی را تکذیب می‌کنیم؟ مگر فلسفه اسلامی با استفاده از فلسفه یونانی شکل نگرفته است؟ محققان باید آموزه‌ها، نکته‌ها و روش‌های آنان را بدون تعصب بخوانند و از آن‌ها به درستی استفاده کنند.

مدیر واحد پژوهش دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در پایان سخنانش اظهار داشت: تاریخ انقلاب، بازشناسی تفسیری دقیق و روش‌مند تاریخ، انقلاب و اسلامی است. در این‌صورت، بسیاری از نکات مربوط به تاریخ‌شناسی قابل تفصیل اند.

همایش دو روزه "تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی"، به همت موسسه خانه کتاب، ششم و هفتم اردیبهشت ماه برگزار شد.


7 اردیبهشت 1388 ساعت 19:17

گزارشگر : مریم اسدی جعفری

آدرس مطلب: http://www.ibna.ir/vdchiqnx.23n66dftt2.html

خبرگزاری کتاب ایران (IBNA)
  http://www.ibna.ir


 
تعداد بازدید: 5899



http://oral-history.ir/?page=post&id=2233