اسناد زندگی سیاسی وزیر دادگستری پهلوی دوم منتشر شد

-


اسناد مرتبط با زندگی سیاسی محمد معتضد باهری، وزیر دادگستری حکومت پهلوی دوم در سال‌های 1341 و 1342 و 1357، در بیست‌یکمین جلد از مجموعه "رجال عصر پهلوی" با عنوان "محمد باهری به روایت اسناد ساواک"، توسط مرکز بررسی اسناد تاریخی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در ابتدای این اثر، زندگی‌نامه محمد باهری، تحصیلات و گرایش‌های سیاسی او، مسوولیت‌های اجرایی و فرجام کار باهری، به صورت مختصر بازگو شده‌اند.

بیش از 150 قطعه نامه، گزارش و دستورالعمل منتشر شده توسط سازمان‌هایی چون؛ ساواک، دربار شاه و حزب رستاخیز، بین سال‌های 1336 تا 1357 به ترتیب تاریخ صدور، در کتاب "محمد باهری به روایت اسناد ساواک" آورده شده‌اند.

محتوای اسناد و وقایع ذکر شده در آن‌ها که نیاز به توضیح دارند، در قسمت پانوشت تشریح شده‌اند.

محمد معتضد باهری، در سال 1295 و شیراز متولد شد. وی برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت و مدرک دکترای حقوق خود را از دانشگاه دولتی این کشور و موسسه جرم‌شناسی اخذ کرد.

باهری بعد از شهریور 1320، در یک تحصن انتخاباتی وارد سیاست و حزب توده شد. وی در سال‌های 1325 و 1326 به دلیل عضویت در حزب توده شیراز مورد تعقیب قرار گرفت، به فرانسه فرار کرد و به ادامه تحصیل پرداخت. اما با ورود به دربار پهلوی، این پرونده را مختومه اعلام کرد.

ماجرای برداشت پول از صندوق حزب توده و ادامه تحصیل با آن سرمایه در فرانسه، انعکاس زیادی در اسناد ساواک داشت. اما محمد باهری با نزدیک شدن دوستانش به اسدالله علم و وساطت او به ایران بازگشت و در نظام پهلوی پیشرفت کرد.

دبیرکلی حزب رستاخیز، عضویت در هیات امنای دانشگاه پهلوی، وزارت دادگستری در دوران نخست‌وزیری اسدالله علم و جعفر شریف امامی، عضویت در هیات موسس "بنیاد فرهنگ ایران"، ریاست سازمان بازرسی وزارت دربار و مشاور عالی دفتر مخصوص فرح پهلوی، از جمله مسوولیت‌های اجرایی محمد باهری بوده‌اند. ولی معاونت وزارت دربار، یکی از مشاغل اصلی او محسوب می‌شد که آن‌جا را به مرکز تبلیغ فرقه بهائیت تبدیل کرده بود.

سستی ارکان رژیم پهلوی، باعث فرار باهری و دوستانش در سال 1357 از ایران و مهاجرت آن‌ها به کانادا شد. در سال‌های پس از انقلاب، خبر چندانی از باهری نبود تا این‌که خبر مرگ وی، سال 1386 در خارج از کشور منتشر شد.

در قسمتی از اسناد منتشر شده در بیست‌و‌یکمین جلد از مجموعه "رجال عصر پهلوی" و در تایید گرایش محمد باهری به فرقه بهائیت آمده است: "مورخه 3/5/57 سپید دشتی به باهری اظهار داشت که آن کتاب‌هایی که من از شما خواستم ندادید. حالا من می‌خواهم آن‌ها را بگیرم و ببرم. شما مرا راهنمایی کنید تا خودم تهیه کنم. باهری گفت: بگو من یادداشت کنم،‌ ببینم چه کتاب‌هایی است؟ سپید دشتی گفت: سیاح، مکاتب عبدالبهاء، تاریخ بهائیت و باب. باهری پس از یادداشت نمودن لیست کتب اظهار داشت: در حال حاضر، دستگاه‌های ما همه تعطیل است...سپید دشتی گفت: به فرض محال، من این کتاب‌ها را می‌توانم در کتابخانه‌ واشنگتن گیر بیاورم؟ باهری اظهار داشت: نه خیر، گیر نمی‌آید و در ایران هم چاپ نشده... در ایران ما حق چاپ نداریم والا بودجه را می‌ریختند و می‌دادند چاپ کنند."

تصاویری از حضور محمد باهری در جلسات دربار، وزارت دادگستری و حزب توده،‌ در پایان این کتاب آورده شده‌اند.

کتاب "محمد باهری به روایت اسناد ساواک"، در قطع وزیری و 304 صفحه، با شمارگان 1500 نسخه و بهای 20هزار ریال، توسط مرکز بررسی اسناد تاریخی به چاپ رسیده است.


خبرگزاری کتاب ایران (IBNA)
 
تعداد بازدید: 5805



http://oral-history.ir/?page=post&id=1658