اخبار تاریخ شفاهی اسفند 1401

تنظیم: سایت تاریخ شفاهی ایران

02 فروردین 1402


به گزارش سایت تاریخ شفاهی ایران، «خبرهای ماه» عنوان سلسله گزارشی در این سایت است. این گزارش‌ها نگاهی دارند به خبرهای مرتبط با موضوع سایت در رسانه‌های مکتوب و مجازی. در ادامه خبرهایی از اسفند 1401 را می‌خوانید.

◄  مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان با اشاره به این‌که تاریخ شفاهی جانبازان در موزه دفاع مقدس بسیار مهم است، گفت: ما موزه فاخر و زیبایی داریم که خالی از محتوا است، بازدیدکنندگان باید در موزه دفاع مقدس اغنا شوند.

◄ مدیر اسناد و تاریخ شفاهی بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس کرمانشاه از چاپ جلد نخست دانشنامه دفاع مقدس کرمانشاه طی سال آینده خبر داد.

◄ دهمین نشست «پاورقی» به همت حوزه هنری استان تهران، با حضور محمدصادق علیزاده و ملیحه نیکبخت؛ در تماشاخانۀ ماه برگزار شد.

◄ مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان گفت: جانبازان شاهدان زنده و روایت‌گران تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس هستند که وظیفه انتقال این فرهنگ را همچنان برعهده دارند.

◄ معاون وزیر امور خارجه گفت: باید تاریخ شفاهی جانبازان و ایثارگران وزارت خارجه به نسل‌های آتی منتقل شود.

◄ مستند تلویزیونی تاریخ شفاهی کیش مراحل توسعه و پیشرفت جزیره کیش را در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به تصویر می‌کشد.

◄ کتاب «جولان جوانمرد» تاریخ شفاهی دکتر احمد خالدی، معاون وزیر نفت، معاون وزیر بازرگانی و معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با سخنرانی سعید جلیلی در خانه اندیشه‌ورزان رونمایی شد.

◄ مسئول واحد تاریخ شفاهی راه یار گفت: تاریخ شفاهی پیشرفت در دستور کار انتشارات راه یار است و تاکنون دو عنوان کتاب از این مجموعه تدوین شده است.

◄ مدیرکل بنیاد شهید لرستان با اشاره به اینکه از ۲۷۰۰ مورد تاریخ شفاهی والدین شهدا، ۲ هزار مورد انجام شده است، گفت: در حال حاضر ۲۲ گروه کار تهیه تاریخ شفاهی والدین شهدای لرستان را انجام می‌دهند.

◄ مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال ۱۴۰۱، تعداد ۶۰ عنوان کتاب با موضوع خاطره، زندگینامه، نمایشنامه، شعر، تاریخ شفاهی و... با حمایت این اداره‌کل تولید و به مرحله چاپ رسید.

◄ کتاب «بنیادی از دانایی و وارستگی» تاریخ شفاهی بنیاد دانشگاهی فردوسی به قلم علی باغدار دلگشا منتشر شد.

◄ مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران هرمزگان گفت: در راستای ثبت و ضبط تاریخ شفاهی خانواده‌های شاهد و ایثارگر در سال جاری، خاطرات ۸۲۰ نفر از والدین شهدا و ۴۰ نفر از جانبازان ۷۰ درصد ثبت و ضبط شده است.

◄ دفتر دوم کتاب «رسم جهاد»، تاریخ شفاهی مهندسی جنگ جهاد سازندگی، به روایت عبدالرحمن جزایری به کوشش و قلم محمدرضا حسینی و علی مشایخی، توسط انتشارات راه یار منتشر و راهی بازار نشر شد.



 
تعداد بازدید: 2308



http://oral-history.ir/?page=post&id=11107