اخبار تاریخ شفاهی شهریور 1401


05 مهر 1401


به گزارش سایت تاریخ شفاهی ایران، «خبرهای ماه» عنوان سلسله گزارشی در این سایت است. این گزارش‌ها نگاهی دارند به خبرهای مرتبط با موضوع سایت در رسانه‌های مکتوب و مجازی. در ادامه خبرهایی از شهریور 1401 را می‌خوانید.

◄ انجمن تاریخ شفاهی ایران با مشارکت حوزه هنری انقلاب اسلامی مازندران، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سپاه کربلای مازندران؛ سیزدهمین همایش تاریخ شفاهی ایران را با گرایش «تاریخ شفاهی محلی مازندران» برگزار می‌کنند.

◄ کارگاه دو روزه تخصصی تاریخ شفاهی با حضور مرتضی نورائی مدرس دانشگاه در حوزه هنری مازندران برگزار شد.

◄ جواد کلاته با اشاره به نبود آمار دقیق در خصوص آثار حوزه تاریخ شفاهی گفت: ۱۵۵ شهید فرمانده گردان در سپاه محمد رسول‌الله داریم که از این عدد حدود ۴۵ اثر با موضوع این شهیدان منتشر شده است.

◄ تاریخ شفاهی سردار حاج احمد سلیم‌آبادی از فرماندهان یگان‌های رزم سپاه و فرمانده لشکر ۷۱ روح‌الله در دوران دفاع مقدس در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس آغاز شد.

◄ نماینده ولی فقیه در استان کردستان خواستار تقویت تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در این استان شد و گفت: بیان هنرمندانه واقعیت‌های تاریخ انقلاب اسلامی در کردستان ضروری است.

◄ رضا جهانفر از نویسندگان کتاب «گذر از طوفان حوادث» شامل زندگی‌نامه و خاطرات امیر سرتیپ دوم آزاده، حسین یاسینی تأکید دارد که در نگارش این اثر از رویکرد ترکیبی شامل قلم‌زنی ارضی، روش اسنادی، مصاحبه، مطالعات میدانی و تاریخ شفاهی استفاده شده است.

◄ غلامرضا عزیزی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس گفت: تقریظ‌های مقام معظم رهبری عامل استقبال از تاریخ شفاهی است.

◄ کارگاه آموزشی تاریخ شفاهی با حضور مرتضی سرهنگی در اراک برگزار شد.

◄ مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران لرستان گفت: طرح «همیار شهید» از ابتکارات حوزه هنری برای ثبت و ضبط خاطرات شهدا است و برگزاری این کارگاه‌ها می‌تواند برای افراد علاقه‌مند به ثبت و ضبط تاریخ شفاهی جنگ و شهدا ایجاد انگیزه داشته باشد.

◄ رئیس حوزه هنری لرستان هم در گردهمایی «همیار شهید» گفت: در حوزه فرهنگ و هنر انقلاب اگر به مردم میدان دهیم و درها را باز کنیم، جهاد مردمی و توده‌های مردمی پای کار باشند، قطعاً وضع تغییر خواهد کرد و ورق برخواهد گشت.

◄ حجت الاسلام سعید فخرزاده در نشست هم‌اندیشی اعضای شورای سیاست‌گذاری نخستین یادواره شهدای غواص با اشاره به مستندسازی در اقدامات فرهنگی گفت: شاید اگر مستندسازی از همان ابتدای اسلام صورت گرفته بود هم اکنون شاهد بسیاری از اختلافات نبوده و بستر برای دشمن فراهم نمی‌شد.

◄ مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران لرستان روایت، ثبت، ضبط و انتشار خاطرات مربوط به شهدا را یک ضرورت دانست و گفت: طی سه ماهه اخیر ۳۰ نفر از پدران و ‌مادران شهدا و ایثارگران به فرزندان شهید خود پیوستند و این امر ضرورت توجه به تاریخ شفاهی را بیش از گذشته نشان می‌دهد.

◄ کارگاه آموزشی روایت‌نگاری تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به همت حوزه هنری لرستان و در تالار ماه این مجموعه برگزار شد.

◄ سرپرست امور روحانیت دفاع مقدس خوزستان از برگزاری سلسله نشست‌های تشریحی و آموزشی برای احصاء تاریخ شفاهی علما و روحانیون برجسته و ایثارگر خوزستان خبر داد.

◄ میثم امیری درخصوص ضعف‌ دولتی بودن حوزه تاریخ شفاهی گفت: کارهایی مخاطب را با خودشان درگیر می‌کنند که معمولاً خارج از ساختارهای دولتی منتشر شده باشند و دغدغه انتشارشان از دل صاحب اثر جوشیده و روی کاغذ آمده باشد.

◄ نشست هماهنگی مستندسازی آثار و ثبت و ضبط خاطرات تاریخ شفاهی نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد در محل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد برگزار شد.

◄ تدوین پروژه تاریخ شفاهی نظمیه و امنیت در یزد کلید خورد.

◄ رئیس جهاد دانشگاهی در احکامی، نایب رییس و دبیر و اعضای شورای راهبری طرح مستندسازی تاریخ شفاهی این نهاد را منصوب کرد.

◄  جمعی از صاحبنظران و پژوهشگران حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس در نشستی با محوریت تاریخ شفاهی دفاع مقدس به آسیب‌شناسی این حوزه پرداختند.

◄ کارگاه تخصصی تاریخ شفاهی دفاع مقدس با حضور رزمندگان و استادان تاریخ شفاهی دفاع مقدس در سالن کنفرانس حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در یزد برگزار شد.

◄ رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج درباره اهمیت جمع‌آوری اسناد و انتشار کتاب در کنگره‌های شهدا، بر جبران عقب‌ماندگی‌ها درباره جمع‌آوری اسناد و خاطرات، سرگذشت‌پژوهی و تدوین تاریخ شفاهی شهیدان تاکید کرد.

◄ پنجمین نشست تخصصی آویشن و اندیشه با موضوع نقد کتاب «موسای عزیز» با حضور جمعی از کارشناسان و صاحب نظران ادبیات پایداری و تاریخ شفاهی در اراک برگزار شد.

◄  از کتاب تاریخ شفاهی دکتر بهزاد قره‌یاضی دانشمند برجسته بین‌المللی مهندسی ژنتیک رونمایی شد.

◄ سی‌و‌یکمین نشست «نسل ماندگار» با حضور جمعی از رزمندگان دفاع مقدس با هدف تبیین تاریخ شفاهی دفاع مقدس در تالار اندیشه مؤسسه فرهنگی میرداماد برگزار شد.

◄ مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر گفت: تدوین خاطرات و آثار همسران شهدا به‌صورت فایل صوتی، تصویری، و مستندات مکتوب، تاریخ شفاهی، روایت‌ها و انتقال آن به نسل جوان و نوجوان یک ضرورت است.

◄ مسئول واحد ادبیات پایداری حوزه هنری استان اردبیل از آغاز تدوین تاریخ شفاهی نهضت سوادآموزی استان خبر داد.

◄ مدیرکل حفظ آثار گیلان، رونمایی از ۴۰ عنوان کتاب معارف دفاع مقدس و ۳۰ عنوان کتاب صوتی تاریخ شفاهی و برگزاری همایش «روحانیت در دفاع مقدس» را از برنامه‌های هفته دفاع مقدس دانست.

◄ دومین نشست جهاد تبیین با محوریت ارائه راهکار‌های رفع شبهات و آسیب شناسی تاریخ شفاهی دفاع مقدس برگزار شد.

◄ مدیر ادبیات حفظ آثار استان همدان گفت: تا پایان امسال یکصد عنوان کتاب دفاع مقدس در حوزه‌های ترجمه، کودک و نوجوان، مستند راوی ، خاطره شفاهی ، تاریخ شفاهی ، داستانک و شعر دفاع مقدس چاپ می‌شود.

◄ استاندار همدان در آیین تجلیل سراسری یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس و مقاومت اظهار داشت: هر کدام از رزمندگان امروز یک تاریخ شفاهی هستند و باید ناگفته‌ها را بیان کنند.

◄ نمایشگاه تخصصی کتاب با محور ادبیات پایداری و مقاومت در همدان برپا شد.

◄ مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور از تشکیل کارگروهی اختصاصی برای گردآوری و تدوین اسناد، تاریخ شفاهی و دانش‌نامه دفاع مقدس فارس در هفته دفاع مقدس خبر داد.



 
تعداد بازدید: 2308



http://oral-history.ir/?page=post&id=10771